Moet je een bedrijf hebben om iets te mogen verkopen?

Stel dat ik online een notitieblokje, pen en sleutelhanger met m'n eigen logo wil kunnen verkopen via mijn site, moet ik dat een bedrijf hebben? (KvK, gemeente en belastingdienst...?) Wat zijn de officiële regels voor dit soort zaken? Als het niet zou mogen zonder een kvk, waarom mag het op Marktplaats dan wel bijv?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Als je 'duurzaam' commerciële activiteiten ontplooit met de bedoeling om winst te maken en waarbij die winst ook redelijkerwijs te verwachten is: dan ben je ondernemer en moet je je inschrijven bij de KvK.

Als jij die spullen laat maken, met de bedoeling om ze doorlopend met winst te verkopen en waarbij ook te verwachten is dat je die winst maakt: dan moet je je dus inschrijven.

Voor Marktplaats vallen nogal wat aanbieders af: ze hebben af en toe wat spullen om te verkopen, hebben niet de bedoeling om geld te verdienen (maar willen alleen van overtollige spullen af) en of er iets op verdiend wordt: waarschijnlijk niet (de aanschafprijs was destijds veel hoger dan hetgeen ze er nu, rekening houdend met de ouderdom, voor terugkrijgen).

De mensrn die op de vrijmarkten met Koninginnedag hun oude zooi van zolder verkopen, hoeven zich dus ook niet in te schrijven.

Natuurlijk zijn er wat twijfelachtige grijze gebieden (mensen die continu grote hoeveelheden spullen verkopen die zeker niet voortvloeien uit privegebruik en die vermoedelijk toch handelaren zijn.)
Computoon
9 jaar geleden
tinus1969
9 jaar geleden
@BlooedRedNour, het gaat niet om de hoeveelheid, maar om de vraag of je winst wil maken, en of je dit langdurig doet. Een deel van wat er op Marktplaats gebeurt is illegaal, en zowel belastingdienst als UWV (uitkeringen) kijken dus regelmatig op marktplaats.