Kan ik een vergoeding krijgen voor ongevraagd gebruik van mijn foto op een schoolsite waar ik niet meer op school zit?

Na 3 jaar een opleiding te hebben gevolgd op een school in Utrecht ben ik er door te weinig punten vanaf gestuurd. Eerst werd mij verteld dat ik het jaar mocht herkansen maar uiteindelijk maakte zij mij blij met een dode mus en kon ik meteen vertrekken.
Nu kwam ik er gisteren achter dat er een foto van mij groot afgebeeld staat op de voorpagina van hun website met de tekst: ''ik leer hier om het beste uit mezelf te halen!''

Ik vind dit zeer kwalijk ook omdat ik vond dat de manier waarop ik van school werd gestuurd niet netjes ging, en dat er mij werd verteld dat ik moest leren om het beste uit mezelf te halen.

Weet iemand welke rechten ik heb en of ik hier misschien een vergoeding voor zou kunnen krijgen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
Erna55
9 jaar geleden
Ik denk dat je het beste gewoon aan de school kunt vertellen dat je foto op deze manier gebruikt, voor jou pijnlijk is.
Verzoek ze vriendelijk om een ander op de website te zetten. Schadevergoeding is niet mogelijk, wat is je schade ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het was voor mij 'n harde klap dat ik van die school af moest en heb daar best nog een tijd last van gehad, Het idee dat ik zelfs niet eens iets kon doen wat ik leuk vond hakte er stevig in. Het is voor mij dan ook een hard gelach om mijn foto te zien met die tekst erbij.
Erna55
9 jaar geleden
Maar dat is geen enkele reden om dan maar schadevergoeding te vragen.
-de school zal je verteld hebben waarom je niet " leuke dingen " kon doen. Er was een argumentatie. Die noem je hier niet.
Blijkbaar vind je dat niet leuk.
Maar er is geen reden om dan maar schadevergoeding te vragen.
Antoni
9 jaar geleden
In dit geval zal er sprake zijn geweest van een hard gelag.
gvrox
9 jaar geleden
Onder welke voorwaarden is die foto toen gemaakt ? Of is de foto gemaakt zonder dat je het wist ?

Antwoorden (1)

Een bekende Nederlander zou een dergelijke zaak waarschijnlijk winnen, en als je een bepaalde populariteit geniet, of als je beroepsmatig verdient aan portretten van jezelf, dan is er een duidelijk commercieel belang en kun je daar een redelijke vergoeding voor krijgen. Je moet dan wel kunnen aantonen dat je dit commerciële belang hebt, en voor de meesten van ons geldt dit nu eenmaal niet.

Naast commerciële belangen kunnen er ook persoonlijke belangen zijn. Daarvan is sprake wanneer een afbeelding van jou (dat kan een foto zijn, maar bijvoorbeeld ook een tekening of filmpje) gebruikt wordt om jou belachelijk te maken of wanneer het op de één of andere manier je goede naam aantast. Hiervoor hoef je geen BN-er te zijn: als mensen uit jouw omgeving je zouden kunnen herkennen, heb jij al een redelijk belang bij het verbieden van een dergelijke publicatie. Hoewel ik het in deze situatie bijzonder pijnlijk vind voor jou, denk ik niet dat je in deze zin een - zoals de wet het zegt - 'redelijk belang' hebt: iemand die jou op die site ziet staan, zal daardoor niet minder over jou gaan denken. Daarvan zou wél sprake kunnen zijn als - ik noem maar wat - diezelfde foto met tekst gebruikt werd bij op de site van een opvangtehuis voor jongeren die net uit de jeugdgevangenis komen.

Als deze foto is genomen in opdracht van jou, ligt het weer anders. In dat geval mag de auteur deze foto niet vermenigvuldigen zonder jouw toestemming en is er met de publicatie op internet hiervan sprake van een onrechtmatige daad. Of je daar dan een vergoeding voor kunt krijgen weet ik niet, maar je kunt dan in elk geval wél de school vragen te stoppen met deze publicatie. Als ze dat niet doen, kun je dat afdwingen via de rechter.

Meestal gaat bij dit soort foto's echter om foto's die min of meer toevallig zijn gemaakt, en niet om foto's die expliciet in opdracht van de geportretteerde zijn gemaakt. In dat geval kun je dus alléén de publicatie verbieden als er sprake is van een redelijk belang, zoals het aangetast worden van jouw naam óf een commercieel belang (je zou geld kunnen verdienen aan je foto's).

Gezien de situatie kan ik me wel voorstellen dat jij dit heel vervelend vindt en ik kan me niet voorstellen dat de school hier geen begrip voor zou hebben. Degene die de foto's heeft geplaatst, weet ongetwijfeld niet van jouw ervaringen daar. Ik neem aan dat als je ze vraagt de foto te verwijderen en uitlegt waarom, ze hier wel gehoor aan zullen geven.

Toegevoegd na 6 uur:
Info portretrecht in de auteurswet:
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
@ Someya In ieder geval heb je géén dom gezicht en ben je waarschijnlijk representatief, anders hadden ze jouw foto niet gebruikt. Bekijk het eens van die kant.
Erna55
9 jaar geleden
Wanneer de school je onterecht verwijderd heeft, zou je daar wel een schadevergoeding voor kunnen krijgen.
Wat was de argumentatie, en wat staat er in het schoolregelement ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Erna55 Het gaat hier waarschijnlijk om een gewone schoolfoto? Is niet helemaal duidelijk. Schoolfoto's zijn meestal gemaakt in opdracht van de school en in dat geval liggen de rechten bij de school en zal geen enkele leerling verwijdering van de foto kunnen eisen en al zeker geen "schade"vergoeding kunnen eisen of krijgen voor het plaatsen van een foto.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Erna55 Ik heb je reactie verkeerd geïnterpreteerd en ging er van uit dat je het over de foto had maar je hebt het blijkbaar over de manier waarop vraagsteller van school is gestuurd.
Ook in dat geval kan er natuurlijk nooit sprake zijn van een schadevergoeding ook al is er eerder gezegd dat de leerling een herkansing zou krijgen.
Het is natuurlijk niet netjes van de school maar wellicht kan Someya contact proberen te leggen met haar oude school en proberen alsnog de herkansing te krijgen die haar (blijkbaar onterecht) is voorgehouden.
Dan zal zij waarschijnlijk ook op dat moment te horen krijgen waarom ooit anders is besloten.
Maar schadevergoeding zal geen enkele kans op zijn.