Waar staat dat iedereen aansprakelijk is voor zijn eigen schade?

In Nederland is iedereen in beginsel aansprakelijk voor zijn eigen schade, pas bij een onrechtmatige daad kun je in aanmerking komen voor een schade vergoeding. Maar waar staat die verborgen in het wetboek? En klopt het uberhaupt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Aansprakelijkheid staat in Burgelijk Wetboek .
Aansprakelijkheid op grond van 6:162 BW

Wie een ander ten onrechte schade berokkent, moet deze vergoeden, zo bepaalt art. 6:162 van ons Burgerlijk Wetboek (BW). Bij zo'n onrechtmatige daad moet sprake zijn van een toerekenbare onrechtmatige gedraging van een persoon. En de schade moet een gevolg zijn van de onrechtmatige gedraging van een persoon.

___________________Artikel 6:162 BW luidt:______

Hij die tegen een ander een onrechtmatige daad pleegt, welke hem kan worden toegerekend, is verplicht de schade die de ander dientengevolge lijdt, te vergoeden.
Als onrechtmatige daad worden aangemerkt een inbreuk op een recht en een doen of nalaten in strijd met een wettelijke plicht of met hetgeen volgens ongeschreven recht in het maatschappelijk verkeer betaamt, een en ander behoudens de aanwezigheid van een rechtvaardigingsgrond.
Een onrechtmatige daad kan aan de dader worden toegerekend indien zij te wijten is aan zijn schuld of aan een oorzaak welke krachtens de wet of de in het verkeer geldende opvattingen voor zijn rekening komt.
_________

Alhoewel er in het wetboek vele andere soorten van aansprakelijkheid te vinden zijn zal dit artikel gaan over de aansprakelijkheid op grond van bovengenoemd artikel, het gaat hier dus om aansprakelijkheid op grond van een onrechtmatige daad. De voorwaarden waaraan een daad moet voldoen wil deze aansprakelijkheid op grond van bovengenoemd artikel vaststaan zijn:
Er moet sprake zijn van een onrechtmatige handeling
Deze moet worden kunnen toegerekend aan de dader (dit speelt echter nauwelijks bij particulieren en zal hier dus verder niet worden behandeld)

Toegevoegd na 3 minuten:
Wat het wetboek bedoelt met onrechtmatig, is dat je iets niet kapot had MOGEN maken.
Wanneer je mij vraagt om je servies te vernietigen, is dat niet onrechtmatig wanneer ik dat doe.
Als ik je servies ( zonder jou toestemming) kapot gooi, dan ben ik aansprakelijk.
Erna55