Mogen verpreiders van kranten zomaar de wijken van de bezorgers herindelen zonder overleg?

Mijn broertje bezorgt een weekkrant in Zoetermeer. Vandaag (6-1-'14) werd er gebeld dat hij vanaf aankomende donderdag een andere wijk krijgt die 2x zo veel adressen heeft (was 188, wordt 300+) en veel verder weg ligt (was vanuit huis lopen, wordt 5-8 min fietsen). Doordat hij ook laat uit school is gaat hij de gestelde eindtijd niet halen. Nu is mijn vraag of dit zomaar mag of zijn hier regels voor?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Dat mogen ze. Bezorgers zijn niet in loondienst maar hebben een overeenkomst van opdracht om X kranten te bezorgen voor moment Y in gebied Z. Heeft de bezorger geen tijd of geen zin, dan kan hij een ander de kranten laten bezorgen. Het is niet zo dat een verspreidingsorganisatie de instemming van alle bezorgers nodig heeft voor ze een wijkaanpassing kan doorvoeren. Ook hier geldt: wie betaalt bepaalt.

Overleg hoeft dus niet. Kan de bezorger niet meer bezorgen op de nieuwe tijden, dan kan hij stoppen. Daar is niet alles mee gezegd.

Verspreidingsbedrijven hebben het liefste dat de bezorger zelf een vervangende bezorger regelt. Lukt dat niet, dan willen ze vaak dat een bezorger een maand vantevoren meldt wanneer hij wil gaan stoppen. (Zie de overeenkomst). Dan is het echter wel zo netjes, dat een bezorger ook een maand van tevoren een verandering in zijn wijk door krijgt. Vandaag een verandering doorgeven die donderdag al ingaat: dat vind ik niet netjes.
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+1 het goede antwoord.
Het antwoord van Computoon is niet zonder meer goed. Het antwoord stelt dat:

"Bezorgers [...] hebben een overeenkomst van opdracht om X kranten te bezorgen voor moment Y in gebied Z."

Als X kranten voor moment Y in gebied Z (dus óf X, óf Y, óf Z) veranderd, dan moet er een wijzing van de overeenkomst geschieden. Als er geen wijziging van de overeenkomst is, dan is er geen wijziging van de krantenwijk.

BW 7.7 is van toepassing op opdrachten. Een wijziging van een overeenkomst kan niet eenzijdig worden vastgesteld, maar moet geaccepteerd worden door de andere partij. Een overeenkomst kan wel eenzijdig worden gewijzigd als dit in de overeenkomst is vastgesteld. Zelfs dan kan alleen binnen bepaalde grenzen en als dit economisch noodzakelijk is.