Als je als eerste op een kruispunt bent en er komt iemand van rechts, wie heeft dan voorrang?

Ik reed op een kruispunt die bestaat uit een plateau. Ik reed er met m'n brommer op, terwijl ik niet sneller reed dan 25 zelfs (was dus al op het plateau) en opeens komt er een voertuig van rechts die zeker 50 rijdt.


Ik zie het voertuig aanrijden in m'n ooghoek en rem zo hard ik kan, het wegdek was nat waardoor m'n brommer slipt en ik hem juist nog recht kan houden door m'n voeten op de grond te houden. Hij komt naast me rijden en zegt me dat hij van rechts kwam terwijl ik het teken moet doen dat hij rustiger moest rijden. Zijn maneuver was bruusk en snel waardoor ik pas op het laatste moment op het kruispunt zag komen vanuit mijn ooghoek.

Nu, ik weet wel dat er voorrang is van rechts, maar als ik zelf al traag rijdt om op het kruispunt te komen en overal kijk of er geen auto's aankomen, dan mag hij daar toch niet aan 50 km/u aankomen en een bruuske wending maken om op het kruispunt te komen?

Naar mijn weten is het nog altijd diegene die als eerste op het kruispunt was, die mag doorrijden. Pas als er een 'conflict' is over het feit wie er nu eerst het kruispunt mag oprijden, dat voorrang van rechts geldt.

Ook is het toch totaal niet toegelaten om zo bruusk en snel een kruispunt op te rijden, ookal kom je van rechts?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Bij het naderen van een kruispunt moet je je snelheid zó aanpassen, dat je voorrang kunt verlenen wanneer dat nodig is. Het is niet juist dat degene die als eerste het kruispunt oprijdt, voorrang heeft: als je een auto ziet naderen van rechts, moet je stoppen om hem voorrang te kunnen geven. Ténzij je nog makkelijk voor hem langs kunt en je hem daar niet mee hindert. Het snelheidsverschil tussen een auto en een brommer (of fiets) maakt dan dat je soms als 'langzamer' verkeer wat langer moet wachten, omdat je dan minder snel voor een naderende auto langs kunt. Het moet niet zo zijn dat de andere bestuurder voor jou moet remmen omdat jij nog aan het oversteken bent. Nu is mij nog niet helemaal duidelijk hoe de door jou beschreven situatie precies in elkaar zit en waarom je de auto van rechts niet eerder aan had zien komen. Als het kruispunt weinig overzichtelijk is, dan had jij meer vaart moeten minderen. Vooral in woonwijken heb je soms pas zicht op een straat van rechts als je al haast óp de kruising staat. Dat betekent dat je bijna stil moet staan om te kunnen kijken of er verkeer van rechts komt en indien nodig op tijd te kunnen stoppen. Het wordt anders wanneer de autobestuurder veel harder reed dan de toegestane snelheid, of een bizarre manoeuvre maakte die niet is toegestaan. Als iemand bijvoorbeeld een u-bocht maakt, of jou rechts inhaalt en vervolgens zijn auto zó draait dat hij jou kruist van rechts, dan zijn dat zaken waarmee je in alle redelijkheid geen rekening kunt houden. Dat mensen soms harder rijden dan toegestaan moet je wel incalculeren, maar als iemand met 120 de bocht om komt op een 50-weg, is het niet meer redelijk te verwachten dat de andere weggebruikers daar goed op in kunnen spelen. Dat zijn wel ingewikkelde zaken als het gaat om afhandeling van schade of - erger nog - persoonlijk letsel, omdat datgene wat net aan een aanrijding vooraf ging of de snelheid waarmee iemand rijdt, moeilijker aantoonbaar is dan de richting waaruit hij kwam. Wie schuldig was aan deze bijna-aanrijding is zo niet te zeggen: je moet altijd voldoende snelheid minderen om goed te kunnen kijken en eventueel voorrang te kunnen verlenen, maar aan de andere kant verwacht je van andere weggebruikers op een gelijkwaardige kruising dat zij dezelfde voorzichtigheid betrachten en dus ook afremmen voor de kruising. Is het echter een voorrangsweg of -kruising, dan moet je er rekening mee houden dat bestuurders die voorrang hebben, weinig tot geen vaart minderen.

Bronnen:
Zie reactie voor toevoeging tekening:

Rechts heeft voorrang jij moet je snelheid aanpassen om rechts voor te kunnen laten gaan

Als je een bijna-aanrijding had omdat hij er "ineens" ook was, had je voor het oprijden van de kruising hem ook al moeten zien naderen en dus remmen. Dat hij te hard reed is in deze kwestie niet van belang.

Wannneer je niet of nauwelijks meer op tijd kunt remmen, dan heb jij je niet aangepast aan de situatie. Je moet zodanig rijden dat je bijtijds kunt stoppen. Wanneer de weg glad is, moet je daar rekening mee houden. Wanneer je niet goed naar rechts kunt kijken, moet je daar rekening mee houden. Wanneer er iets onverwacht gebeurd, moet je daar rekening mee kunnen houden. Wanneer er een kind of hond onverwacht de weg oversteekt, moet je kunnen stoppen. Als het mis zou gaan, dan ben jij degene die geen rekening met de situatie heeft gehouden. Ook verzekeringstechnisch en juridisch ben je dan aansprakelijk.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100