Als je als eerste op een kruispunt bent en er komt iemand van rechts, wie heeft dan voorrang?

Ik reed op een kruispunt die bestaat uit een plateau. Ik reed er met m'n brommer op, terwijl ik niet sneller reed dan 25 zelfs (was dus al op het plateau) en opeens komt er een voertuig van rechts die zeker 50 rijdt.

Ik zie het voertuig aanrijden in m'n ooghoek en rem zo hard ik kan, het wegdek was nat waardoor m'n brommer slipt en ik hem juist nog recht kan houden door m'n voeten op de grond te houden. Hij komt naast me rijden en zegt me dat hij van rechts kwam terwijl ik het teken moet doen dat hij rustiger moest rijden. Zijn maneuver was bruusk en snel waardoor ik pas op het laatste moment op het kruispunt zag komen vanuit mijn ooghoek.

Nu, ik weet wel dat er voorrang is van rechts, maar als ik zelf al traag rijdt om op het kruispunt te komen en overal kijk of er geen auto's aankomen, dan mag hij daar toch niet aan 50 km/u aankomen en een bruuske wending maken om op het kruispunt te komen?

Naar mijn weten is het nog altijd diegene die als eerste op het kruispunt was, die mag doorrijden. Pas als er een 'conflict' is over het feit wie er nu eerst het kruispunt mag oprijden, dat voorrang van rechts geldt.

Ook is het toch totaal niet toegelaten om zo bruusk en snel een kruispunt op te rijden, ookal kom je van rechts?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
5.9K

Het beste antwoord

Bij het naderen van een kruispunt moet je je snelheid zó aanpassen, dat je voorrang kunt verlenen wanneer dat nodig is. Het is niet juist dat degene die als eerste het kruispunt oprijdt, voorrang heeft: als je een auto ziet naderen van rechts, moet je stoppen om hem voorrang te kunnen geven. Ténzij je nog makkelijk voor hem langs kunt en je hem daar niet mee hindert. Het snelheidsverschil tussen een auto en een brommer (of fiets) maakt dan dat je soms als 'langzamer' verkeer wat langer moet wachten, omdat je dan minder snel voor een naderende auto langs kunt. Het moet niet zo zijn dat de andere bestuurder voor jou moet remmen omdat jij nog aan het oversteken bent.

Nu is mij nog niet helemaal duidelijk hoe de door jou beschreven situatie precies in elkaar zit en waarom je de auto van rechts niet eerder aan had zien komen. Als het kruispunt weinig overzichtelijk is, dan had jij meer vaart moeten minderen. Vooral in woonwijken heb je soms pas zicht op een straat van rechts als je al haast óp de kruising staat. Dat betekent dat je bijna stil moet staan om te kunnen kijken of er verkeer van rechts komt en indien nodig op tijd te kunnen stoppen.

Het wordt anders wanneer de autobestuurder veel harder reed dan de toegestane snelheid, of een bizarre manoeuvre maakte die niet is toegestaan. Als iemand bijvoorbeeld een u-bocht maakt, of jou rechts inhaalt en vervolgens zijn auto zó draait dat hij jou kruist van rechts, dan zijn dat zaken waarmee je in alle redelijkheid geen rekening kunt houden. Dat mensen soms harder rijden dan toegestaan moet je wel incalculeren, maar als iemand met 120 de bocht om komt op een 50-weg, is het niet meer redelijk te verwachten dat de andere weggebruikers daar goed op in kunnen spelen. Dat zijn wel ingewikkelde zaken als het gaat om afhandeling van schade of - erger nog - persoonlijk letsel, omdat datgene wat net aan een aanrijding vooraf ging of de snelheid waarmee iemand rijdt, moeilijker aantoonbaar is dan de richting waaruit hij kwam.

Wie schuldig was aan deze bijna-aanrijding is zo niet te zeggen: je moet altijd voldoende snelheid minderen om goed te kunnen kijken en eventueel voorrang te kunnen verlenen, maar aan de andere kant verwacht je van andere weggebruikers op een gelijkwaardige kruising dat zij dezelfde voorzichtigheid betrachten en dus ook afremmen voor de kruising. Is het echter een voorrangsweg of -kruising, dan moet je er rekening mee houden dat bestuurders die voorrang hebben, weinig tot geen vaart minderen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als ik die tekening zie, begrijp ik niet waarom je de auto pas zag toen je al op het kruispunt was. Tenzij hij heel veel harder reed dan toegestaan, kan het dan niet anders dan dat je niet goed hebt gekeken voor je besloot over te steken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Brommers mogen maar 45 dus het is eigenlijk niet mogelijk voor mij om sneller te rijden dan toegestaan. Dichte bebouwing rondom het kruispunt waren ook factoren Ook is mijn brommer een viertakt die op dit moment een koude motor had (hij stond net aan). Deze factoren zorgden ervoor dat de brommer trager snelheid nam door 1) een koude motor en 2)viertakt trekt sowieso al trager op dan bijvoorbeeld een tweetakt.
Met een auto kan je bij wijze van spreken je rem helemaal indrukken op een nat wegdek zonder te slippen, door ABS enz..
Mijn brommer heeft maar twee wielen waardoor een noodstop maken niet evident is op een nat wegdek. Ik weet dat allemaal geen excuses zijn maar ik vond gewoon dat die auto bestuurder toch wat rekening mocht houden als er een voertuig met maar twee wielen aankomt, is het nu een fiets of een brommer, op een nat wegdek.
Maarja, wie ben ik om daarover te oordelen..

Andere antwoorden (3)

Rechts heeft voorrang jij moet je snelheid aanpassen om rechts voor te kunnen laten gaan
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niet als hij al ver op de kruising is en de ander de auto er maar even voorgooid. Voorrang is geen recht je moet het krijgen en in geval van roekeloos voorrang nemen kan je alsnog schuldig wezen ook al kom je van rechts.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als ze bijna een ongeluk hadden was ie niet zo ver weg lijkt mij dat onze vraagsteller geen overzicht had en een auto man nou eenmaal 50 op de meeste plekken
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mag 50 op de meeste plekken ja, maar ik zie auto's niet aan 50 per uur kruispunten nemen terwijl er zoveel verkeer is hoor.. Brengt ons bij roekeloos rijgedrag, niet?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee Gregory, als je een bijna botsing had en die persoon rijdt 50 heb jij toch echt iets fout gedaan. Dat was ook al duidelijk omdat jij denkt dat wie het eerst is op een kruising voorrang heeft. Accepteer nu maar dat je fout zit. Als je aankomt op en kruising en je hebt geen goed overzicht stop je gewoon als je geen voorrang hebt want je kunt nooit een bijna botsing hebben met iemand die gewoon 50 rijdt terwijl je die niet gezien hebt. Jij kijkt niet goed.
Erna55
9 jaar geleden
Roekeloos rijgedrag : ja.
Door jou, wel te verstaan.
Als je een bijna-aanrijding had omdat hij er "ineens" ook was, had je voor het oprijden van de kruising hem ook al moeten zien naderen en dus remmen. Dat hij te hard reed is in deze kwestie niet van belang.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wel, als er appartementsgebouwen staan (ik woon in een drukke stad) kan je hem moeilijk zien aankomen hé, hij komt met een grote snelheid op een kruispunt aangereden en als je (in mijn geval 25km/u) rijdt met een brommer en dan snel moet stoppen op een nat wegdek kan je al zeer snel uitglijden..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Aha gebouwen... nou dan zit je ook fout. Jij kan niet eens naar rechts kijken en roept gewoon dat je eerst was.... nee! Als je geen goed overzicht hebt stop je gewoon en kijk je en als er niemand van rechts komt dan ga je. Accepteer dat nu maar eens want zo vallen er nog eens doden met jouw manier van denken.
Erna55
9 jaar geleden
@ GregoriyS
Wat maakt dat je niet wilt horen dat jij je niet aan de situatie aanpaste?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Pelle, ik vind het wat ongepast dat je me beschuldigt dat er nog doden zouden vallen met mijn manier van denken. Mijn manier van denken (bij een kruispunt waar er geen voorrangsweg is) is: Iedereen remt af bij het naderen van een kruispunt , ook diegene die voorrang heeft. Zoals ik al vermeld had had ik al afgeremd, maar hij niet, waardoor ik nog harder moest remmen en zo uitgleed.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Erna, ik heb nooit gezegd dat ik er niet mee eens ben dat ik mezelf niet heb aangepast aan de situatie. Het gaat hier over het feit dat de autobestuurder aan een grote snelheid een kruispunt nadert waar hij (uit mijn ogen gezien: wel voorrang heeft), maar hij (uit zijn ogen gezien) ook voorrang moet verlenen aan mensen die van rechts komen in zijn perspectief
Wannneer je niet of nauwelijks meer op tijd kunt remmen, dan heb jij je niet aangepast aan de situatie. Je moet zodanig rijden dat je bijtijds kunt stoppen.

Wanneer de weg glad is, moet je daar rekening mee houden.
Wanneer je niet goed naar rechts kunt kijken, moet je daar rekening mee houden.
Wanneer er iets onverwacht gebeurd, moet je daar rekening mee kunnen houden.
Wanneer er een kind of hond onverwacht de weg oversteekt, moet je kunnen stoppen.

Als het mis zou gaan, dan ben jij degene die geen rekening met de situatie heeft gehouden. Ook verzekeringstechnisch en juridisch ben je dan aansprakelijk.
Erna55
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er wordt dus geen rekening gehouden met de bruuske/gehaaste rijstijl van diegene die de voorrang heeft?
Erna55
9 jaar geleden
Nee. Want die andere auto kwam niet " uit de lucht vallen" .
Hoeveel bijvoeglijke naamwoorden je er ook aan toevoegt: jij hebt niet goed gekeken. Je hebt je rijstijl niet aan het gladde wegdek aangepast.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Helemaal goed Erna....