Vriend heeft computer geleend en verkocht, hoe kan ik alsnog een pc terugkrijgen?

Een vriend van me had de server pc van me broertje geleend zodat hij deze kon hosten, nu vroeg me broertje laatst waarom de server het niet deed. Dus ik appte deze vriend en die zei dat de pc verkocht is en dat het uitlenen van mij onder 'me eigen risico viel'. Is er een manier om een vergelijkbare pc of de waarde van de pc alsnog terug te krijgen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K
Amadea
9 jaar geleden
Dat is diefstal. Naar het politiebureau om aangifte te doen!
Reddie
9 jaar geleden
Een vriend, zei je?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja nou het is nu geen vriend meer maar toen nog wel. Maar ik heb gekeken maar valt het dan onder diefstal of verduistering
Computoon
9 jaar geleden
Verduistering. Hij had het ding rechtmatig onder zich (geleend).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hij zegt nu dat zijn ouders het afgepakt hadden en het toen verkocht, en dan verduistering 'opzettelijk' is en dat hij dit niet opzettelijk gedaan heeft.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit is toch ecjt een probleem van de "vriend". Hij moet zorgen dat pc terugkomt. Je zegt dat zijn ouders hem verkocht hebben. Ga in contact met de ouders. Wil de vriend of ouders de pc niet terugbezorgen ga je naar de politie en legt t voor.
Amadea
9 jaar geleden
Het verhaal rammelt. Als gezegd was tegen de ouders dat de pc geleend was hadden zij gezegd dat hij terug moest naar degene die er de eigenaar van is. Een normaal stel ouders gaat niet zomaar verkopen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Met zulke vrienden heb je geen vijanden meer nodig .
Castle
9 jaar geleden
Zoals Computoon is dit verduistering (dus geen diefstal).
http://www.wetboek-online.nl/wet/Sr/321.html Ik zou tegen je 'vriend' zeggen dat hij moet vergoeden, teruggeven en anders een aangifte aan zijn broek krijgt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Rammelt aan alle kanten. Geen politie of rechter die hier aan gaat beginnen. Ga verhaal halen bij de ouders van die vriend van je. Die vriend hoef je niet meer in de hele discussie te betrekken, die is wel zo waardeloos daar hoef je geen tijd meer in te steken.
paulus811
9 jaar geleden
Als ik die vriend was zou ik volhouden dat ik m gekregen had. Neem je verlies van zowel je pc als die 'vriend'....

Antwoorden (4)

Dit is toch echt een probleem van de "vriend". Hij moet zorgen dat pc terugkomt. Je zegt dat zijn ouders hem verkocht hebben. Ga in contact met de ouders. Wil de vriend of ouders de pc niet terugbezorgen ga je naar de politie en legt t voor.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit is officieel diefstal. Er zijn 2 manieren waarop je je geld terug kunt krijgen. In beide gevallen moet je in ieder geval aangifte doen bij de politie:
1. Probeer het via je verzekering. Als je het bonnetje nog hebt, gaat dit stukken makkelijker.
2. Probeer in het uiterste geval via de rechter je gelijk te halen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het probleem is dat de PC alwel een paar jaar oud was en ik hem zelf overgekocht heb via Markplaats voor 200 euro.
Gaan praten met de ouders

Naar de politie toe gaan heeft geen enkele nut

want jij heb de computer uitgeleend dus hij is niet gepikt

Dit is iets civielrechtelijk

En aangifte van diefstal is dus niet mogelijk

Jij zou dan een rechtzaak moeten aanspannen en aangezien dat heel kostbaar is

zal je dit als een dure les moeten zien
Niet uitlenen aan vage vrienden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je zou allereerst contact op kunnen nemen met de ouders van die 'vriend' met het verzoek de schade te vergoeden. Helpt dit niet, contact opnemen met Het Juridisch Loket en samen met hen komen tot een ontwerp voor een aangetekende brief, die je naar die ouders stuurt (als de 'vriend' minderjarig is). De hoogte van de schadevergoeding kan het probleem toch niet zijn; met twee weken vakkenvullen in de supermarkt is het bedrag terugverdiend door de schuldenaar. De wil tot terugbetaling zal vermoedelijk niet aanwezig zijn.

Helpt het mondelinge en schriftelijke contact met de ouders niet (ik vermoed het niet) dan zou ik stoppen en mijn verlies nemen omdat het financiële belang (euro 200.- voor een computer die al een paar jaar oud is) niet opweegt tegen de kosten die je gaat maken als je doorgaat.

Maar stel: je gaat verder. Je neemt contact op met een deurwaarder. Die laat je een incassotraject starten. Wel zorgen dat je wat bewijsmateriaal hebt (bewijs van aanschaf computer, schriftelijk bewijs van al ondernomen acties e.d. met data en alles erop en eraan.) Wordt er niet gereageerd op de brief die de deurwaarder schrijft, dan laat je hem een dagvaarding uitbrengen waarin de schuldenaar wordt opgeroepen om voor de rechtbank te verschijnen. De rechter doet een uitspraak, de deurwaarder 'betekent' het vonnis aan de schuldenaar. Als die uiteindelijk niet betaalt, volgt beslaglegging.
Computoon