Moet je voor je trekkerrijbewijs ook op je spiegels achteruit met een wagen kunnen rijden?

ik moet vrijdag afrijden voor mijn trekkerrijbeijws. ik kan echter niet op mijn spiegels achteruit met een wagen de bocht om rijden. Is dit noodzakelijk voor om mijn rijbewijs te kunnen halen? zo ja, hoeveel waarde wordt hier aan gehecht? (anders ga nog even heel gauw achteruit leren rijden op mijn spiegels)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K

Het beste antwoord

Het is nu nog geen trekkerrijbewijs (dat wordt het in de loop van 2015) maar een 'certificaat voor vakbekwaamheid'. Als het een rijbewijs wordt, gaat het CBR de examens afnemen.

Of de eisen door het hele land hetzelfde zijn, weet ik niet maar op deze site staat inderdaad dat je "op de spiegels" achteruit moet kunnen rijden met trekker en wagen:

"Rijden met de combinatie De combinatie waarmee je gaat rijden is een trekker van rond de 90 pk en een 10-tons landbouwkipper. De trekker heeft een handgeschakelde versnellingsbak. Voordat je op pad gaat controleer je eerst of de trekker aan de eisen voldoet en of de technische staat in orde is. Je moet deze wagen op de juiste manier kunnen aanbouwen en controleren op deugdelijkheid. Als alles voor elkaar is ga je een aantal bijzondere verrichtingen doen. Een van die verrichtingen is het “op de spiegels” achteruitrijden met de wagen. Ook ga je rijden op de openbare weg waarbij de examinator wil zien dat je op een vlotte en veilige manier kunt deelnemen aan het verkeer."

Toegevoegd na 15 uur:
Kijk ook eens op de tweede bronsite, daar staan nog wat handige tips. En dit:

"Praktijkexamen
Niet alle proeven worden tijdens het examen uitgevoerd.

◦Controleren van trekker en aanhanger. Alles moet volgens de wettelijke voorschriften aanwezig zijn en werken.
◦Rijden op het erf of andere afgesloten terrein.
◦Slalom rijden.
◦Aankoppelen van aanhanger.
◦Achteruit een een Z-bocht maken.
◦Achteruit een L-bocht maken.
◦Achteruit een U-bocht maken.
◦Keren op de weg.
◦Een stukje op de weg rijden.
◦Afkoppelen van aanhanger.
◦Trekker (met combinatie) parkeren in schuur of loods. "
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Misschien een domme vraag, maar wat moet ik me voorstellen bij achteruit rijden 'op de spiegels'? Misschien ligt het aan het feit dat ik zelf nog nooit met een aanhanger heb gereden, maar is er dan een andere manier van achteruitrijden dan door in je spiegels te kijken? Of wordt er iets anders bedoeld?
Computoon
9 jaar geleden
Heb wat rondgekeken op fora over dat trekkercertificaat en het 'examen' wordt nu kennelijk niet uniform afgenomen. Als aan de trekker een 'aanhanger' zit die laag is (platte wagen), dan kun je je als bestuurder ook omdraaien, over de aanhanger heen kijken en zien wat hij doet.
Als de aanhanger hoog is, dan lukt eroverheen kijken niet meer en moet er (meer) gebruik worden gemaakt van de spiegels.
Reddie
9 jaar geleden
@Lies12 , je kunt ook achteruitrijden door over je schouder(s) te kijken. (Of je dan genoeg ziet hangt van de combinatie af.)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankjewel! Ik moest het certificaat van vakbekwaamheid halen. Ik hoefde gelukkig niet op de spiegels te kunnen en ik ben geslaagd!