Kan iemand zonder paspoort in Nederland studeren?

Ik heb een Syrische vriend die momenteel in Turkije woont. Hij heeft geen paspoort en kan er ook geen bemachtigen. Hij is intelligent en wil gaan studeren, maar zit momenteel dus vast in Turkije zonder mogelijkheden daartoe.
Is het voor hem op de een of andere manier mogelijk om naar Nederland (of Duitsland o.i.d.) te komen om hier te studeren?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Buitenlanders kunnen zeker in Nederland studeren, zo zijn er op de universiteit bijvoorbeeld veel Duitsers en belgen. Ook zijn er altijd veel uitwisselingsstudenten vanuit anderen delen van de wereld. Hij kan het beste contact opnemen met de school waar hij dan zou willen studeren en het daar vragen.

Voor meer informatie kan je op deze site kijken: http://www.nuffic.nl/toelating-verblijf

Toegevoegd na 1 minuut:
Als hij geen paspoort heeft, zal hij dat eerst wel moeten regelen. Het hoeft geen Nederlands paspoort te zijn, maar hij moet er wel één hebben
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Dat is dus juist het probleem, en dat staat ook in de vraag, hij kan geen paspoort krijgen. Daarom werd de vraag ook gesteld, kan het zonder paspoort.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sorry, ik heb te snel gelezen. Ik ging er vanuit dat hij geen Nederlands paspoort had. Ik denk dat hij bij de Turkse autoriteiten een paspoort moet proberen aan te vragen en anders in nederland
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt, ik denk dat ik m'n mond dan maar dicht ga houden; hij kan echt geen paspoort bemachtigen.