Mag een agent een bekeuring geven als ik zit bij een ander mans portier?

Ik zat met 4 jongens, in een ander mans portier. Dus er 2 jongens gevlucht en ik en een andere waren gepakt. Hij gaf mij bekeuring omdat ik alleen bij een ander man portier zat.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
4.2K

Het beste antwoord

De regels voor gedrag op straat van een gemeente staan in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV).

Daarin staat normaal gesproken het volgende:
"Het is verboden zich zonder redelijk doel in een portiek of poort op te houden".
Zie bijvoorbeeld artikel 2:49 lid 1 van de APV van Den Haag

Het is echter ongebruikelijk dat de politie alleen daar moeilijk over doet, laat staan er een bon voor uitdeelt, als je verder niets fout doet. Het is overigens ook ongebruikelijk om weg te rennen voor de politie als je enige vergrijp het zitten in andermans portiek is.

Wellicht speelden er nog andere zaken een rol die niet zijn toegestaan. Ik ken de situatie verder niet maar in combinatie met portiekzitten wil het volgende nog wel eens voorkomen. Misschien herken je er iets van?

- gebruik van softdrugs of alcohol in een gebied waar dat buiten niet mag of hinderlijk voor bewoners is
- zonder redelijk doel tegen een raamkozijn of een drempel van een gebouw zitten of liggen.
- bewoners of ander mensen hinderen
- vervuilen of bekladden
- handel in het een of ander
- naar binnen loeren
- op andermans privé-erf zijn
- toch geluidoverlast of hinder veroorzaken / nachtrust van de bewoners verstoren
- beschadigen van bomen, planten, bermen
- klimmen op dingen
- vechten of anderszins de orde verstoren
- onnodig opdringen of door uitdagend gedrag aanleiding te geven tot wanordelijkheden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het antwoord op je vraag is dus: Ja het mag maar het zal vast ook met iets anders te maken hebben.
Poet
9 jaar geleden
Amadea
9 jaar geleden
Wat ik hier in mijn omgeving sinds een paar weken nogal eens hoor is een enorme knal met weergalm door een waarschijnlijk in een portiek afgestoken stuk zwaar vuurwerk (door wat ik leerde op Goeie Vraag vermoed ik dat het dan een cobra was). In die richting zou het ook kunnen zitten...
Poet
9 jaar geleden
Dan zouden ze allemaal wegrennen waarschijnlijk ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het illegale Cobra vuurwerk wordt meestal niet gebruikt om te knallen. De boetes voor het in bezit hebben hiervan liegen er niet om.
Indien dit vuurwerk daadwerkelijk wordt afgestoken, spreekt de politie van ‘het doelbewust in gevaar brengen van de omgeving.’Afhankelijk van het resultaat kan dat oplopen tot heel wat jaren gevangenisstraf.
Er is wel legaal vuurwerk "Black Cobra". Maar dat schiet men de lucht in en wordt niet vanuit een portiek afgeschoten. Ik zou wel eens met Lacker willen praten om door te vragen over de situatie, ik ben er echt nieuwsgierig naar.

Andere antwoorden (3)

De agent heeft je gezegd waarvoor je een bekeuring kreeg. Dit staat ook op " de bon" .

Jij denkt dat alleen is voor het in het portiek zitten. Mogelijk was er meer aan de hand. waarom zijn je vrienden hard weggelopen? Wat hebben jullie daarvoor uitgehaald? Er staat bij: overtreding van art. Nr ....
Dit kun je op internet verder opzoeken.
Erna55
9 jaar geleden
Voor het aanwezig zijn op de verkeerde of op een bepaalde plek valt onder het kopje openbare orde en bedreiging van de openbare orde.
Zie voor meer details de bron.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
+ 1 voor de bron!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ tenminste als de bekeuring F125 is afgegeven. Een andere reden kan ik ook zo gauw niet verzinnen.
Een portiek is geen openbare ruimte, artikel 461 WvS is dus waarschijnlijk van toepassing (het plaatsen van een bordje is daarvoor niet nodig -dat is alleen nodig als onduidelijk is dat het om een niet-openbare ruimte gaat; een hek of deur is meer dan genoeg).
tinus1969