In contract staat: ontslag zonder reden en per direct, mag dit?

Hallo allemaal..

Mijn zwager heeft een contract getekend waarin staat dat ze hem per direct en zonder reden mogen ontslaan!!

Ik vraag me af of dat wel mag aangezien ik bang ben dat ze hem willen ontslaan omdat het schoonmaakbedrijf slecht loopt..

Ik zou graag willen weten of dit wettelijk wel mag en of hij het aan zou kunnen vechten als ze hem zonder reden op straat zetten!!

Als het niet mag zou ik ook daar graag informatie over willen hebben...

Graag antwoorden met feiten en uitleg zodat we zeker weten of we het aan kunnen vechten als het zover is!!

Alvast bedankt!!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Zo'n ontslag 'meteen en zonder reden' is mogelijk bij een ontslag met wederzijds goedvinden. Maar niet eenzijdig, als beslissing van de werkgever.

Het is alleen mogelijk in de proeftijd (die max. 1 maand is bij een 'tijdelijk contract'.

Verder niet. Wil men tussentijds van iemand af dan moet er een reden voor zijn. Onmiddellijk kan alleen bij een ontslag op staande voet bij zaken als diefstal, mishandeling e.d. Met een dringende reden dus, die meteen meegedeeld moet worden, waarna het ontslag meteen volgt.

Voor alle andere zaken moet er een ontslagvergunning zijn van het UWV of een ontbinding door de kantonrechter. Als een bedrijf dat wil, moeten die redenen worden aangetoond bij het UWV danwel de rechter. Als het slecht gaat, zullen dat bedrijfseconomische redenen zijn.

Toegevoegd na 8 minuten:
Samenvattend zeg ik dus: het kan niet (buiten de proeftijd).

Een beëindiging sovereenkomst (samen akkoord gaan met een ontslag tegen een som geld op initiatief van de werkgever) stel je op 'als het zover is' en niet aan het begin van de arbeidsovereenkomst of je moet een hoge managementfunctie hebben waarbij de gouden handdruk al op voorhand geregeld wordt).
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+! Vreemd dat een werkgever denkt dat een ontslag zonder reden tegen alle wet- en regelgeving in, op deze manier ineens wél mag. Als een werkgever op deze manier arbeidsovereenkomsten afsluit, is de formule over dat ontslag gewoon nietig. Dan ga ik er vanuit dat er inderdaad sprake is van werkgeverschap, dus een loondienstverband. Ik las in de vraag trouwens in eerste instantie dat de werkgever het gedeelte over "onmiddellijk ontslag zonder reden" had opgenomen in de arbeidsovereenkomst (waarbij ik dan niet goed begrijp waarom een werknemer dit tekent, maar dat terzijde), maar het kan natuurlijk ook zijn dat er sprake is van een soort vaststellingsovereenkomst. Alleen dan klopt het natuurlijk nog steeds niet dat je als werknemer akkoord zou gaan met een ontslag "zonder reden", en dan zou er ook rekening gehouden moeten worden met de wettelijke opzegtermijn dus "per direct" kan dan ook al niet kloppen. Ik ben wel heel benieuwd om wat voor contract het nu precies gaat en hoe een werkgever - naar hoe het nu lijkt - erbij komt dat dit gewoon zou kunnen zolang je mensen maar laat tekenen. Als zelfs ik weet dat zoiets niet kan, moet een werkgever die naar ik aanneem de beschikking heeft over een personeelsfunctionaris of ten minste contact heeft met iemand die hem in dit soort zaken adviseert, dit toch zeker (kunnen) weten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb het vermoeden dat de zin uit het verband is gerukt en in werkelijkheid de tekst iets anders is. Kan me niet voorstellen dat daadwerkelijk met deze formulering een zin wordt opgenomen. @Leukgek: Kan je de zin citeren?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@aad2, dat denk ik ook. Het kan haast niet anders. Men moet altijd zeer voorzichtig zijn met verhalen "van horen zeggen". Het wordt vaak verkeerd verteld of men hoort het zelf niet goed.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt !!