In contract staat: ontslag zonder reden en per direct, mag dit?

Hallo allemaal..

Mijn zwager heeft een contract getekend waarin staat dat ze hem per direct en zonder reden mogen ontslaan!!

Ik vraag me af of dat wel mag aangezien ik bang ben dat ze hem willen ontslaan omdat het schoonmaakbedrijf slecht loopt..

Ik zou graag willen weten of dit wettelijk wel mag en of hij het aan zou kunnen vechten als ze hem zonder reden op straat zetten!!

Als het niet mag zou ik ook daar graag informatie over willen hebben...

Graag antwoorden met feiten en uitleg zodat we zeker weten of we het aan kunnen vechten als het zover is!!

Alvast bedankt!!

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Zo'n ontslag 'meteen en zonder reden' is mogelijk bij een ontslag met wederzijds goedvinden. Maar niet eenzijdig, als beslissing van de werkgever. Het is alleen mogelijk in de proeftijd (die max. 1 maand is bij een 'tijdelijk contract'. Verder niet. Wil men tussentijds van iemand af dan moet er een reden voor zijn. Onmiddellijk kan alleen bij een ontslag op staande voet bij zaken als diefstal, mishandeling e.d. Met een dringende reden dus, die meteen meegedeeld moet worden, waarna het ontslag meteen volgt. Voor alle andere zaken moet er een ontslagvergunning zijn van het UWV of een ontbinding door de kantonrechter. Als een bedrijf dat wil, moeten die redenen worden aangetoond bij het UWV danwel de rechter. Als het slecht gaat, zullen dat bedrijfseconomische redenen zijn. Toegevoegd na 8 minuten: Samenvattend zeg ik dus: het kan niet (buiten de proeftijd). Een beëindiging sovereenkomst (samen akkoord gaan met een ontslag tegen een som geld op initiatief van de werkgever) stel je op 'als het zover is' en niet aan het begin van de arbeidsovereenkomst of je moet een hoge managementfunctie hebben waarbij de gouden handdruk al op voorhand geregeld wordt).

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100