ik heb een boete in zwitserland, kunnen ze mij iets maken als ik in nederland woon?

hallo

ik heb een boete gekregen in Zwitserland, maar woon in Nederland, kunnen ze mij hier iets maken?
de ene zegt ze sturen interpol op je af, de ander zegt Zwitserland zit niet bij de EU, weer een ander zegt, Nederland levert geen staatsburgers uit aan het buitenland. Let wel ik heb geen moord gepleegt, maar heb gereden met alcohol op.
ik zou hier graag antwoord op willen.
voor de duidelijkheid, ik wil zelf niet meer naar zwitserland toe, want het is een vreselijk duur land. maar moet ik mij hier dus zorgen gaan maken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K
Ivana
9 jaar geleden
Boetes uit Frankrijk krijg je hier ook gepresenteerd. Ik denk dus dat je hangt. Volgens mij loopt dat nu in de hele E U gelijk en komt het gewoon de grens over.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nederland levert geen staatsburgers uit aan het buitenland.
ze sturen interpol op je af LOL Doen ze wel, maar niet voor zoiets onbenulligs.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mij loopt dat nu in de hele E U gelijk en komt het gewoon de grens over. Behalve dan dat Zwitserland geen EU is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ja wilde net zeggen, zwitserland is geen eu land. frankrijk wel, dus als je daar te hard rijd kan je boete krijgen
crispy
9 jaar geleden
wordt wel een probleem als je partner nog steeds in Zwitserland woont met een eigen bedrijf.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Want?
crispy
9 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/financien-werk/carriere-werk/vraag/453398/terecht-werken-zwitserland
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
nou, het is mijn partner niet meer...sinds deze week is het uit en over...
crispy
9 jaar geleden
Mocht er toch iets anders aan de hand zijn dan alleen een verkeersboete, dan bestaat er wel een uitleveringsverdrag tussen Nederland en Zwitserland. Zie http://www.uitlevering.nl/uitlevering
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
nou wat ik dus ook schreef in mijn verhaal hierboven, ik ben staande gehouden voor rijden onder invloed. ben mijn rijbewijs ook 3 maanden kwijt geweest
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@crispy Een boete (en dat zal ook in Zwitserland gelden) is persoonlijk.
ItisILeClerc
9 jaar geleden
Zwitserland heeft veel verdragen met de EU gesloten, ook al is het geen EU-lid
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zwitserland kan ook gewoon een internationaal arrestatiebevel uitvaardigen.
Dan word je ook in Nederland gezocht en heb je dus een probleem als je wil vliegen of tijdens een grote verkeerscontrole
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Deaal En hoe realistisch is dat voor een verkeersboete?
crispy
9 jaar geleden
ik schreef 'mocht er iets anders aan de hand zijn dan alleen een verkeersboete, dan is er een uitleveringsverdrag'. Als het alleen om een verkeersboete gaat, dan zal dat niet zover komen. Bedenk echter wel dat je nu niet weet of je in de toekomst nog eens naar Zwitserland zal moeten gaan. Kan voor allerlei redenen zijn dat je opeens daar naartoe moet, en dan heb je wel een probleem. Als de boete enigszins betaalbaar is, zou ik het wel betalen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
de boete is 1750SRF
dat komt neer op 1500euro, het begon met 5km te hard gereden, en toen ook nog eens met een slok op...tsja dom van me
ItisILeClerc
9 jaar geleden
dronken de weg op kan niet zwaar genoeg worden bestraft
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
even voor de duidelijkheid, dronken was ik niet. maar de regels daar zijn anders dan hier. ik had gedronken, maar ik slingerde niet, was helder. dus dronken was ik niet
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja dat roepen ze allemaal (ik rijd beter als ik gedronken heb)... pats!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
zeg kan jij een beetje inhouden AUB. je was er niet bij dus oordeel niet oke...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@johan, of je wel of niet dronken was en of je wel of niet slingerde is niet interessant voor de bekeuring. Het enige dat telt is het promillage.

Antwoorden (1)

De boete voor een snelheidsovertreding van 5 km/h ligt tussen de CH 20,-- en CH 40,--. Dat maakt dus het eindbedrag niet echt hoog..
De boetes voor rijden onder invloed zijn:
Van 0,7‰ - 0,8‰: vanaf CHF 800.
Vanaf 0,8‰ is de boete afhankelijk van het inkomen en de hoogte van het promillage.
Bij CH 1700,-- boete is het toegestane alcoholpercentage van 0,5 ‰ flink overschreden.

Aangezien het om rijden onder invloed gaat is de kans dat Zwitserland bij niet betalen uw zaak overdraagt aan de Nederlandse OvJ. De kosten worden dan alleen maar hoger.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Mijn antwoord weggehaald. Deze is beter(en beweert het tegenovergestelde).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Johan heeft géén strafbeschikking gehad, die moet men nl in Zwitserland gelijk betalen. Het gaat hier dus om een strafrechtelijke boete
Johan schrijft dat het rijbewijs is ingenomen geweest voor een periode van drie maanden. In Zwitserland? of in Nederland bij een ander geval? Dat kan alleen door tussenkomst van een rechter.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het antwoord zit vooral in de bron en hierbij lof voor het antwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
bedankt carsrac, ik heb ook aardig wat research gedaan in de avonduren. Doe ik trouwens altijd, ga nooit over één nacht ijs.
Zelfs als ik denk het zeker te weten, zoek ik het nog na.