Bij welk artikel van de UVRM hoort moord?

Als je iemand vermoordt, welk artikel uit de UVRM schend je dan?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

De UVRM (Universele verklaring van de rechten van de mens) is een verklaring die op 10 december 1948 is aangenomen door de Algemene vergadering van de Verenigde Naties om de basisrechten van de mens, ook wel grondrechten, te omschrijven.

De Universele verklaring van de rechten van de mens geldt tussen overheden en burgers, niet tussen burgers onderling. Het gaat dus met name om zaken waarvoor overheden zich moeten inspannen om voor hun onderdanen te realiseren en zaken waarvan overheden voor het welzijn van hun onderdanen moeten afzien. In de Verklaring zijn onder meer universeel geldende klassieke en sociale grondrechten vastgelegd. Die gelden vrijwel altijd verticaal (dus in de relatie overheid-burger) en maar zelden horizontaal (dus in de relatie van burgers onderling).

"Moord" is dus niet een delict dat in de UVRM strafbaar is gesteld. Daarvoor gelden nationale wetten. Moord wordt in Nederland strafbaar gesteld in artikel 289 van het Wetboek van Strafrecht, op de eilanden Bonaire, Sint Eustasius en Saba in artikel 302 van het Wetboek van Strafrecht BES, en in België in artikel 394 van het Strafwetboek.

Er is dus geen artikel in de UVRM waar moord bij hoort. Je schendt geen artikel van de UVRM als je iemand vermoordt. Je zal voor de moord worden vervolgd op basis van de nationale wet(ten).
Antoni
9 jaar geleden
Artikel 3 UVRM regelt het recht op leven, maar dat is iets anders dan de strafbaarstelling van moord. Die is geregeld in het Wetboek van Strafrecht. In artikel 289 daarvan, om precies te zijn.