Ik heb een tweedehandscomputer gekocht van een privé persoon. Er blijkt vanalles mis mee te zijn. Wat zijn mijn rechten als consument?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (4)

Geen, garantie tot aan de deur.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik weet niet of je helemaal geen rechten hebt, want dit is als het ware een lege doos kopen, dus lijkt toch een beetje op oplichting. Het is in elk geval jouw recht om te klagen bij de verkoper. Ik zou proberen de koop ongedaan te maken. Desnoods dreigen met aangifte bij https://www.mijnpolitie.nl/if.shtml als je het via internet gekocht hebt. Een beetje bluffen werkt meestal wel.

Leerpuntje: een volgende keer eerst bij een verkoper thuis testen voordat je iets koopt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het principe is dat een verkoper gebreken dient aan te geven indien deze niet zichtbaar zijn. Concreet, een barst in het scherm hoeft hij niet aan te geven maar als hij bewust is dat de brander niet werkt dan dient hij dat te vertellen.

Je snapt het al, ik wist dat niet net deed hij het nog, dus je kan proberen maar de kans is niet groot.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hangt er van af. Ten eerste moet vermeld worden dat je geen consument bent in de zin van de wet, een consument is juist iemand die als privé-persoon koopt van een bedrijf. Dat is relevant omdat hierdoor minder rechtsbescherming geldt dan in het consumentenrecht. Het normale burgerlijk recht is van toepassing.

Hoewel de bescherming minder is dan in het consumentenrecht, heb je ook hier recht op levering van een deugdelijk product. Gebreken hadden gemeld moeten worden, tegelijkertijd heb je zelf ook een onderzoeksplicht naar verborgen gebreken. De vraag is in hoeverre je daar aan hebt kunnen voldoen, heb je - bijvoorbeeld - via Marktplaats thuisbezorgd gekregen of in persoon gekocht? En wat heeft de verkopende partij precies gezegd?

Anders dan wat hier werd gesuggereerd, is het strafrecht niet "way to go" om dit op te lossen. Het is een civielrechtelijke aangelegenheid. Je kunt in het uiterste geval naar de rechter stappen maar ik zou je dat gezien het geringe belang ontraden, je zit namelijk met véél kosten (griffierecht, deurwaarderskosten, nog afgezien van een advocaat) en weinig zekerheid dat je het wint. Dat hangt onder andere van die vorige alinea aan de orde gestelde kwesties af.

Mijn advies: stuur een aangetekende brief wat er aan de hand is, zeg dat je de verkoper de keuze stelt om de gebreken te verhelpen op zijn kosten en dat je anders de koop ontbindt op grond van bedrog c.q. dwaling en dat je dan dus je geld terug wilt. Gaat hij daar niet mee akkoord, dan zou ik het erbij laten zitten.