Verplicht vrijwilligerswerk tijdens bijstand mag je zelf bepalen welk werk je gaat doen ?

Als je zelf een vrijwilligersplek hebt gevonden mag de uitkeringsinstantie je dan verplichten om op een door hun aangewezen plek te gaan werken i.p.v. de plek die je zelf geregeld hebt ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K

Het beste antwoord

Wie betaalt bepaalt... De bijstandswet wordt uitgevoerd door de gemeente en die kan er dus inderdaad iets over 'zeggen' binnen de grenzen van de wet.

Als je een bijstandsuitkering hebt en zelf bij de gemeente meldt dat je vrijwilligerswerk wilt gaan doen, gaat de gemeente dit beoordelen en bepaalt of je al dan niet toestemming hiervoor krijgt. Punten die daarbij worden overwogen:

1. Of het verrichten van vrijwilligerswerk of onbetaalde arbeid een belemmering vormt voor je arbeidsplicht;
2 .Of je een vergoeding krijgt of kunt krijgen voor het verrichten van vrijwilligerswerk of onbetaalde arbeid;
3. Of er geen andere en betere manier is om je aan het werk te krijgen.

De gemeente informeert je erover of je al dan niet toestemming krijgt. Als je het niet met de beslissing van de gemeente eens bent, kun je in bezwaar gaan.
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De vraag is in dit geval of je niets toevoegend vrijwilligerswerk wat opgelegd is door de gemeente kan weigeren .Om in plaats daarvan vrijwilligerswerk te doen ( naast de sollicitatie activiteiten ) wat meer toevoegt aan persoonlijke ontwikkeling ,arbeidsgerelateerd is en met mogelijkheid tot diverse opleidingen e.d.
Computoon
9 jaar geleden
De gemeente betaalt de uitkering en heeft daarmee het recht om te bepalen welk (vrijwilligers) werk het woord. Uiteraard kun je eigen suggesties indienen. Ben je het niet eens met de uitspraak dan kun je een bezwaarprocedure starten. Zomaar weigeren zal leiden tot gevolgen voor de uitkering.
Computoon
9 jaar geleden
Woord = wordt
Computoon
9 jaar geleden
Zie hieronder de relevante bepaling uit de wet Werk en bijstand.
Bron: http://wetten.overheid.nl/BWBR0015703/Hoofdstuk2/21/Artikel9/geldigheidsdatum_15-11-2014) "Artikel 9. Plicht tot arbeidsinschakeling en tegenprestatie 1. De belanghebbende van 18 jaar of ouder doch jonger dan de pensioengerechtigde leeftijd is, vanaf de dag van melding als bedoeld in artikel 44, tweede lid, verplicht: a. naar vermogen algemeen geaccepteerde arbeid, waarbij geen gebruik wordt gemaakt van een voorziening als bedoeld in artikel 7, eerste lid, onderdeel a, te verkrijgen en deze te aanvaarden, waaronder begrepen registratie als werkzoekende bij het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen, indien hem daartoe het recht toekomt op grond van artikel 30b, eerste lid, van de Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen; b. gebruik te maken van een door het college aangeboden voorziening, waaronder begrepen sociale activering, gericht op arbeidsinschakeling, alsmede mee te werken aan een onderzoek naar zijn mogelijkheden tot arbeidsinschakeling en, indien van toepassing, mee te werken aan het opstellen, uitvoeren en evalueren van een plan van aanpak als bedoeld in artikel 44a; c. naar vermogen door het college opgedragen onbeloonde maatschappelijk nuttige werkzaamheden te verrichten die worden verricht naast of in aanvulling op reguliere arbeid en die niet leiden tot verdringing op de arbeidsmarkt. 2. Indien daarvoor dringende redenen aanwezig zijn, kan het college in individuele gevallen tijdelijk ontheffing verlenen van een verplichting als bedoeld in het eerste lid. Zorgtaken kunnen als dringende redenen worden aangemerkt, voorzover hiermee geen rekening kan worden gehouden door middel van een voorziening als bedoeld in artikel 7, eerste lid, onderdeel a. 3. Indien bijstand wordt verleend aan gehuwden gelden de verplichtingen, bedoeld in het eerste lid, voor ieder van hen. 4. De verplichting om algemeen geaccepteerde arbeid te aanvaarden geldt voor de alleenstaande ouder met kinderen tot 12 jaar slechts nadat het college zich genoegzaam heeft overtuigd van de beschikbaarheid van passende kinderopvang, de toepassing van voldoende scholing en de belastbaarheid van de betrokkene. 5. De verplichtingen, bedoeld in het eerste lid, onderdelen a en b, zijn niet van toepassing op de persoon die blijkens een indicatiebeschikking of herindicatiebeschikking tot de doelgroep behoort van de Wet sociale werkvoorziening."
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn ervaring is inmiddels dat je maar het beste vooral goed in gesprek met je klantmanager moet blijven . Zij bepalen ten alle tijden wat je gaat doen,waar en hoeveel uur . Dus goed in overleg en gesprek blijven is de enige manier om niet in een al te onaangename positie terecht te komen.

Andere antwoorden (2)

De gemeente beslist over dit soort zaken, dus het zou per gemeente kunnen verschillen.
In mijn gemeente mag je het zelf bepalen, zolang je maar een bepaald aantal uren draait. Het gaat er uiteindelijk om dat je structuur en een zekere regelmaat in je leven aanbrengt, en of je nu koffie schenkt voor mensen in het verzorgingshuis of hondenkennels schoonmaakt in het asiel doet dan niet zoveel terzake.
Rieneke1
9 jaar geleden
Het verschild per gemeente. Het natuurlijk wel zo dat ze bepaalde plekken hebben om vrijwilligerswerk te doen, deze moeten ingevuld worden, wanneer jij dan met iets heel anders komt kunnen ze dit afwijzen. Je kunt wel proberen of je je voorkeur van werk door kunt geven en vragen of ze daar rekening mee willen houden.