hoe hoog mag de conifeerhaag op de erfscheiding zijn?

mijn maaihoogte ligt 100cm lager dan de maaihoogte waarop de haag staat

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wetgeving
2.3K
TurfGraver
4 jaar geleden
Kan per gemeente verschillen maar meestal 1 meter voor huis en 2 meter achter.
Gemeten vanaf maaihoogte waarop scheiding staat.

Antwoorden (1)

Over het algemeen geldt dat een erfafscheiding zoals een conifeerhaag in de achtertuin niet hoger dan 2 meter mag zijn. In de voortuin is dit een hoogte van 1 meter, maar dit kan verschillen per gemeente.

Per gemeente kunnen de wettelijke regels dus afwijken, dus informeer wat bij u de lokale regels zijn. Tevens is het mogelijk dat er in het verleden afwijkende afspraken zijn vastgelegd door de buren en u (of eventueel de vorige bewoners). Wanneer de haag op de erfgrens staat is deze eigendom van beide bewoners en dient elke partij zijn eigen zijde te verzorgen. Wanneer er echter geen overeenstemming komt over de erfafscheiding, dan kiezen sommige mensen ervoor om elk een eigen haag of schutting neer te zetten, op eigen grond. In dat geval gelden er voor hagen wat extra regels. Zo moet de stam van de haag minimaal 50 cm van de erfgrens af staan. Wanneer dit niet het geval is dan kunnen de buren eisen dat deze verplaatst wordt, tenzij er afspraken over zijn gemaakt die ingeschreven zijn bij het kadaster.
SimonV