mag je informatie van de politie vragen over een ongeluk?

Hallo,

Mijn vader zijn ouders zijn ongeveer 40 jaar terug overleden. Maar ik wil er graag informatie over vinden hoe de ongeluk was gebeurd. Hij wilt er niet zoveel over vertellen. Dus mijn vraag is bewaren de politie de gegevens wel langer dan 40 jaar? en mag ik het aan de politie vragen heb ik wel recht erop?

groet,

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
2.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je de datum weet van het ongeluk zou je in het archief van het lokale of ? Dagblad kunnen zoeken wat de kranten er toen over hebben geschreven .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hiervoor kun je het beste naar een advocaat gaan,deze weet de weg te bewandelen die je moet nemen om het proces verbaal als nabestaande in te mogen zien.

Antwoorden (4)

Je mag het uiteraard vragen maar dan krijg je het niet. Als het er is kun jet tegen betaling krijgen bij de Stichting Processen Verbaal. De link staat in de eerste bron.

Toelichting:

Als de politie naar het ongeval is gekomen, en dat zal vast, dan hebben ze onderzocht wat er precies is gebeurd. De politie maakt meestal een proces-verbaal op. Hierin staan de belangrijkste feiten rondom het ongeluk en de namen en adressen van de betrokkenen. Deze gegevens kunnen namelijk van belang zijn voor het vaststellen van de aansprakelijkheid.

Die processen verbaal zijn openbaar maar de Politie heeft niet de taak om ze aan het publiek te verstrekken. Daarvoor is er een speciale stichting. Daar zijn ze op te vragen tegen betaling.
Poet
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mij kan je alleen als belanghebbende een PV opvragen. Een kleinkind is inzake artikel 1:2 BW geen belanghebbende en zal daarom waarschijnlijk geen PV toegestuurd krijgen. Het kan ook zijn dat de stichting pv ipv het juridische begrip belanghebbende een gangbaarder begrip voor belanghebbende gebruikt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus ik kan de pv dan niet krijgen maar wie wel dan?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat is openbaar als er sprake is van belanghebbenden ?? Openbaar is openbaar toch ? Wat ik echter uit een andere site opmaak gaat het alleen om mensen die in het proces verbaal genoemd zijn en die er belang bij hebben dat het bijvoorbeeld gewijzigd wordt als er fouten in staan.
Ik vrees dus dat het niet zo gemakkelijk gaat worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik weet niet of ik je nu valse hoop geef maar er bestaat een wet openbaarheid van bestuur waar je eventueel een beroep op zou kunnen doen; dat hangt af van het geval en van de medewerking van diverse instanties. maar niet schieten is altijd mis.
Probeer het toch via je vader, hij weet ervan. Dat gaat echt sneller als bedoelde informatie opvragen bij de politie. Dat is een redelijk moeilijke administratieve weg en duurt vrij lang.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hij is er nog zo gevoelig over dus ik kan niet aan hem vragen dus vandaar wou ik weten of het kon maar heeel erg bedankt!
Helaas denk ik dat deze gegevens er niet meer zijn. De wet Politiegegevens (WPG) stelt heel specifiek dat politiegegevens binnen 5 jaar (art 8 WPG) en daarna nog eens 5 jaar (art 14 WPG) vernietigd worden. Gegevens worden alleen bewaard indien het bevoegd gezag daarvoor opdracht geeft, bijvoorbeeld een onopgelost misdrijf.

Ook de betrokken agenten zijn waarschijnlijk voorbij hun houdbaarheidsdatum en genieten van hun pensioen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ten eerste, vragen mag altijd, het krijgen is een ander verhaal. In tegenstelling tot wat een andere beantwoorder heeft gezegd, is een proces verbaal niet openbaar. Politiegegevens kunnen in een aantal gevallen doorgegeven worden:
Artikel 19 wet politiegegevens. (verstrekking aan derden incidenteel)

In bijzondere gevallen kan de verantwoordelijke, voor zover dit noodzakelijk is met het oog op een zwaarwegend algemeen belang, in overeenstemming met het bevoegd gezag, bedoeld in de artikelen 11, 12 en 14 van de Politiewet 2012, beslissen tot het verstrekken van politiegegevens aan personen of instanties voor de volgende doeleinden:

a. het voorkomen en opsporen van strafbare feiten;
b. het handhaven van de openbare orde;
c. het verlenen van hulp aan hen die deze behoeven;
d. het uitoefenen van toezicht op het naleven van regelgeving.

Nieuwsgierigheid naar wat er gebeurt is, valt hier dus niet onder.

Mijn advies is dus om dit te laten rusten, je vader zal er niet voor niets weinig over kwijt willen. Zoiets is en blijft een gevoelig punt en ik denk/vind dat de pijnlijke herinneringen die dit soort vragen bij je vader ophalen, niet opwegen tegen jouw nieuwsgierigheid.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beste Wavaria,
ik ben het niet met je eens (geen min hoor) want de vraagsteller doet duidelijk een beroep op hulp. Dit lijkt mij wel onder punt C te vallen. Bij hulp hoef je niet altijd aan acute, levensreddende hulp te denken; ook psychologische hulp kan hieronder vallen en daar lijkt me in dit geval wel duidelijk sprake van. Als je dat wilt kun je uiteraard weer op mijn reactie reageren! ik vind dat nabestaanden wel meer rechten hebben en dat dit verder gaat dan 'nieuwsgierigheid'. Als jouw opa iets is overkomen, wil je toch ook het naadje van de kous weten?! ik heb de vraagsteller een plus gegeven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je alleen naar sub C kijkt, kan ik je inderdaad gelijk geven dat je het met me oneens bent. Echter moet je ook nog kijken naar dit stuk: "voor zover dit noodzakelijk is met het oog op een zwaarwegend !-algemeen-! belang". Het gaat dus om algemeen belang en niet om het belang van het individu. Ik vat de vraagstelling ook meer op als interesse dan als hulp bij psychologische problemen, ik kan er uiteraard naast zitten. Maar dat doet ook eigenlijk niet ter zake.