Ik heb thuis een zwaard van 1 meter 25, inclusief handvat, waarvan alleen de punt een beetje scherp is, mag ik dat zomaar hebben in huis?

in de winkel waar ik die kocht hing ie niet achter glas, verkoper zij dat ik daar geen wapenvergunning voor nodig heb, is dat zo?
Zelfde vraag voor mijn samurai zwaarden, ( drie opeenlopende formaten, kleiner dan mijn bijkeuken zwaard) zelfde conditie als mijn grote zwaard, gekocht op een rommelmarkt. ik ben 18+, mocht dat de doorslag kunnen geven?

hopen dat ik de goede categorie geselecteerd heb, zou niet weten waar het anders moet?

PS: het grote zwaard hangt aan de muur, als decoratie, en blijft daar, de kleinere zwaarden heb ik op mijn kamer, waar een -hoes?- omheen zit.

Toegevoegd na 9 minuten:
Er zijn eens twee politieagenten bij mij thuis geweest, die het grote zwaard hebben gezien en geen actie hebben ondernomen of ook maar iets hebben gezegd daarover, daaruit maak ik op dat dat geen -verdere- problemen zal opleveren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
5.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zolang je niets op je kerfstok hebt, hoef je niet te vrezen. Neem deze in elk geval niet mee naar buiten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een zwaard is een wapen waarmee je iemand ernstig kan verwonden, maak deze bot, dan niet meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zo Een 'hoes' is trouwens Een schede.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ok thx, dat wist ik niet:) nam al wel aan dat hoes niet klopte, maar kon niet zo gauw wat anders verzinnen XD

Het beste antwoord

Jawel hoor. Je zwaard valt onder categorie IV van de wapenwet. Je mag het in je huis hebben, maar niet "publiekelijk dragen". Dat betekent, dat als je het netjes thuis aan de muur hangt, en geniet van je verzamelstuk er niets aan de hand is. Zodra je met je zwaard in de buurt gaat wandelen, dan kun je problemen verwachten, want dat is niet toegestaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hangt aan de muur, af en toe pak ik het binnenshuis wel eens beet, maar ermee naar buiten wandelen, nee, dat was ik niet van plan, ook al is alleen de punt maar een beetje scherp, die kant waar je normaal gesproken iemand mee kunt verwonden, is zo bot dat je het met beide handen stevig vast kunt grijpen, niks aan de hand:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou dan heb je dus geen enkel probleem :-) En als je het ooit eens meeneemt, om het aan anderen te laten zien, pak het dan goed in. Want als je aangehouden wordt, b.v. voor een rijbewijscontrole, en er ligt een zwaard op je achterbank, dan kun je ook problemen krijgen.

Andere antwoorden (3)

Het is inderdaad officieel een wapen. Maar aangezien het geen vuurwapen is, is het niet illegaal. Als een zwaard verboden zou zijn zou een normaal keukenmes ook verboden moeten zijn maar dat is gelukkig niet het geval.
Ga er niet mee over straat lopen, want dan kan de politie wel ingrijpen!
Veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De WWM (wet wapens en munitie) maakt met dit soort wapens een groot onderscheid tussen het gebruik als siervoorwerp of het gebruik als wapen.
je mag het in huis voorhanden hebben, je mag het buitenshuis vervoeren op een wijze dat het niet bruikbaar is, dus ingepakt en je mag het NIET als wapen gebruiken.
Het valt onder de categorie die ook geldt voor onklaar gemaakte geweren ed. en je mag er nimmer mee dreigen of de suggestie wekken dat het een "scherp" wapen is, dit laatste geldt vooral voor onklaar gemaakte geweren.

Onklaar gemaakte pistolen die niet antiek zijn (zoals voorladers ed.) mag men nimmer hebben zonder vergunning, het hebben van vooral pistolen die lijken op echte wapens is streng verboden.

Gelukkig is met met zwaarden en sabels een stuk milder, zolang de bezitter ze puur als siervoorwerp bezit en ze niet als wapen gebruikt.

Het zou dramatisch zijn als je er ooit een inbreker mee bedreigt, de kans dat je dan de bak indraait is een stuk groter dan dat de inbreker moet bakken.

Als voormalig bestuurslid van een vuurschietvereniging heb ik veel met de wet WWM te maken gehad, de wet is niet altijd eenvoudig te begrijpen en in mijn ogen niet altijd logisch. Dat laat onverlet dat overtreding, ook als dat uit onwetendheid gebeurt, mensen bijzonder zwaar wordt aangerekend.

Als je wapens verzamelt, raadpleeg dan de WWM en houd je daaraan!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij dien je een ontheffing te hebben voor zwaarden die je in huis hebt.

Categorie IV
Messen, zwaarden, degens, wapenstokken, luchtdrukwapens, harpoenen en kruisbogen. Wapens die niet als wapen bedoeld zijn maar wel zo gebruikt kunnen worden, zoals keukenmessen of honkbalknuppels.

De maximum straf voor het zonder vergunning voorhanden hebben van een stiletto: 9 maanden gevangenisstraf of een boete van 18.500 euro