Kan mijn stiefzus haar geldvordering uit de erfenis NU opeisen? (Voor verkoop huis?)

Mijn vader is overleden en hij heeft mij benoemd als executeur. Er zijn nog twee erfgenamen: mijn stiefzus en stiefbroer. Mijn vader en stiefmoeder hadden namelijk alle kinderen gelijkgesteld in hun erfenissen. Toen mijn stiefmoeder een paar jaar geleden overleed kregen zowel mijn vader als mijn stiefbroer, stiefzus en ik dus een geldvordering. Er staat in het testament dat dit geld opeisbaar is na het overlijden van de langstlevende partner. Dat is dus nu. Echter dat geld zit nu nog in het huis, dat ik pas net in de verkoop heb gezet. het kan nog wel 1 of 2 jaar duren voordat het huis is verkocht.

Echter; mijn stiefzus eist haar geldvordering NU op.... Staat ze in hara recht? Moet ik dit geld uit eigen zak voorschieten? Zoveel geld heb ik helemaal niet!!!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Toevallig ben jij erfgenaam en executeur tegelijk, dat is misschien verwarrend. Maar op dit moment moet jij je hetzelfde opstellen als een externe executeur zou doen. Denk je dat een externe executeur op het moment dat een erfgenaam rare eisen gaat stellen dit uit zijn eigen zak zal gaan betalen? Natuurlijk niet. En als die zus het daar niet mee eens is, moet zij het maar aanvechten bij een rechter. Geen schijn van kans dat ze dat wint. Bovendien lees ik dat het geld opeisbaar is na het overlijden. Een of twee jaar na het overlijden hoort daar dus ook onder. Er staat niet: op het moment van overlijden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt Thinker!! Hier heb ik wat aan!

Antwoorden (2)

Natuurlijk niet, je kan niet vorderen wat er niet is en voordat het huis verkocht is is er dus niets. Het enige wat zou kunnen is dat je haar afkoopt, maar uiteraard is het een gegeven dat je jeZelf indekt en dus belangrijk minder uitgeeft en er dus niets bij inschiet, dan maar regel dat middels een notaris wat veel allende achteraf voorkomt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hier snap ik helaas niet veel van. Hoe zou ik haar dan kunnen afkopen? En je raadt aan dat ik mezelf indek, maar hoe dan? Door minder uit te geven zoals je zegt? Dus dan heeft ze volgens jou misschien toch wél nu al recht op dit geld?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als zij dat geld nu wil hebben, moet ze haar deel van het huis verkopen aan wie dan ook. Ze kan in elk geval geen geld van jou eisen. De waarde zit nu eenmaal in het deel van de stenen die ze heeft geërfd. Dat het geen zak geld is, is haar probleem en niet het jouwe.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
wellicht begrijpt ze het als jij nu jouw erfdeel van haar gaat eisen. Dan kan ze jou uitkopen en kan zij alle moeite doen om het huis te verkopen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt, kruidenvrouwtje. Ze heeft een vordering geerfd, geen zak met geld.
Als het geld vast zit in het huis, valt er inderdaad op dat moment helemaal niks te verdelen. Jullie moeten echter wel alle drie erfbelasting betalen over jullie aandeel in de waarde van het huis.
Of je zus haar deel in contanten kan opeisen hangt af van wat er precies in het testament staat en of er bij leven al schenkingen zijn gedaan bijvoorbeeld, en is zo niet eenduidig te zeggen. De VORDERING is opeisbaar, niet per definitie de waarde in contanten.

Het beste kun je contact opnemen met de notaris of de belastingdienst. Het kan in theorie zeker zo zijn dat je een schuld hebt bij je stiefbroer en zus omdat jij in het huis woont, bijvoorbeeld. Maar die schuld is dan niet per definitie ook direct opeisbaar. Maar als het huis vrij is van hypotheek, is het in theorie ook wel weer mogelijk dat je een hypotheek neemt om je stiefbroer en -zus uit te kopen. Zit er echter juist nog een hypotheek op het huis, dan valt er nog helemaal niets te erven of te verdelen voordat alle schulden zijn voldaan (i.e. de hypotheek is afgelost).

Ik zou dit heel goed laten uitzoeken omdat het allemaal heel persoonlijk kan zijn, en een gigantische rompslomp met zich kan meebrengen. Bij een sterfgeval leer je, helaas, vaak je familie kennen.....en bij het erven van vermogen in ontroerend goed, zijn er zo veel haken en ogen, dat je dat niet makkelijk via Internet kunt uitpluizen. Zoek dus iemand die dat precies voor je kan uitzoeken en regelen.

De vraag is echt te gecompliceerd om op Goeievraag een definitieve uitspraak over te doen - en bindend is die al helemaal niet.