Welke juridische stappen kan ik ondernemen tegen een huisgenoot die me lastigvalt, of zonder toestemming mijn kamer binnenkomt, of steelt?

Ik woon in een studentenflat. Voorzieningen (keuken en badkamer) zijn gedeeld in een woongroep, maar iedereen van die woongroep heeft wel zijn eigen huisnummer-toevoeging en deurbel.
Een huisgenoot in mijn woongroep valt me lastig. Onder wat voor omstandigheden kan ik juridische stappen ondernemen wanneer:

- hij zonder toestemming mijn kamer betreedt
-- wanneer deze op slot is
-- wanneer deze niet op slot is (allen toegankelijk voor woongroep)

- hij spullen van mijn kamer ontvreemdt
--wat voor bewijs heb ik hier nodig? iemand op heterdaad betrappen? een burgerarrestatie? een camera ophangen in mijn kamer?

- hij aan blijft bellen, kloppen, en me anderszins lastig vallen terwijl hij weet dat ik wil dat hij uit de buurt blijft
-- en hem hiervan herhaaldelijk op de hoogte heb gesteld (face-to-face en e-mail)

Ik denk aan alles wat juridisch mogelijk is. Alles om op maatschappelijk geaccepteerde manier mijn veiligheid in dit huis te waarborgen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
6.2K

Antwoorden (2)

Heel simpel begin met hem te zeggen dat je van die dingen niet gediend bent (liefst in het bijzijn van getuigen). Gaat hij er toch mee door dan gewoon de politie bellen en/of aangifte doen.

Van zaken als stelen of ongevraagd binnendringen kun je sowieso aangifte doen. Het is dan aan de politie om bewijs te verzamelen. Héb je "toevallig" een camera waar de diefstal op te zien is, dan is dat natuurlijk zeer handig voor de politie. Maar het is geen must.

Tijdig aangifte doen (ook al lijkt het soms zinloos) heeft ook als resultaat dat er een dossier wordt opgebouwd. Dat kan je helpen op het moment dat het onverwacht eens écht uit de hand loopt.

Toegevoegd na 46 minuten:
Overigens is het ook mogelijk dat je aangifte doet met daarbij het verzoek (nog) geen aktie te ondernemen. Dan heb je wél het dossier en de politie achter de hand zonder dat ze meteen bij hem voor de deur staan.

Toegevoegd na 2 uur:
Nog even over het al dan niet op slot zijn van je kamer. Een kamer of een huis hoeft niet op slot te zijn om 'in je recht' te staan. Jouw kamer is jouw domein. Daar mag zich niemand zonder jouw toestemming in bevinden. Of jij thuis bent, of niet en of de deur nu op slot is of niet.

Zonder jouw toestemming heeft hij daar niets te zoeken PUNT !!!

De gezamenlijke ruimtes moet je uiteraard delen. Maar dat spreekt voor zich.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Castle
9 jaar geleden
Verder mag je een camera in je eigen kamer aan hebben staan. Misschien een leuke tip. +
Voor dat je juridische stappen onderneemt, eerst de persoon aanspreken en zeggen dat je niet prettig vindt wat hij doet. Je weet nooit waarom hij dit doet en of hij zich ervan bewust is dat jij dat niet prettig vind,. Mocht hij hier geen gehoor aan geven, kun je zeggen dat je stappen onderneemt. en dan naar de politie gaan bv.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Van een student mag je wel zo veel geestelijke vermogens verlangen dat je hem niet hoeft uit te leggen dat je het niet prettig vindt dat hij buiten jouw aanwezigheid en medeweten je kamer betreedt en daar dingen ontvreemt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja natuurlijk, toch is ieder mens anders en ander opgevoed. Eerst vragen lijkt me wel zo vriendelijk, je leeft tenslotte samen in een flat, wanneer hij hier geen gehoor aan geeft, stappen ondernemen zou ik zeggen