Wordt Beatrix na haar abdicatie uit alle rechtszalen verwijderd?

Het is een traditie dat er in iedere rechtszaal in Nederland een schilderij van koningin Beatrix hangt. Na haar abdicatie aanstaande 30 april, wordt dan ieder kunstwerk verandert in één met daarop Willem-Alexander afgebeeld?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Ja.

"De staatsieportretten van koningin Beatrix hangen nu nog in ziekenhuizen, rechtszalen, gemeente- en provinciehuizen. Maar het duurt niet lang meer voor de afbeeldingen van Beatrix zullen worden vervangen door die van Willem-Alexander."

Toegevoegd na 36 seconden:
Er worden nieuwe staatsieportretten gemaakt, maar dat zal volgens de Rijksvoorlichtingsdienst niet vóór de dag van de inhuldiging zijn. Zodra er nieuwe portretten beschikbaar zijn, kunnen instellingen die downloaden van de officiële website van het Koninklijk Huis, laat de RVD weten.

Overheidsinstanties zijn overigens niet verplicht een staatsieportret op te hangen, maar volgens de RVD is het een „goed gebruik”. Het staat instellingen dus vrij om te bepalen of en wanneer ze een nieuw portret ophangen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, zo geschiedde het ook met afbeeldingen van juliana. Maar ook teksten als in de naam van de koningin gaan vervangen worden.