Is er altijd sprake van mandeligheid van een schutting die op de erfgrens staat of moet dit notarieel zijn vastgelegd?

Vraag 1 - En wat als dit niet het geval is, van wie is de schutting dan?
Vraag 2 – Wordt mandeligheid van een schutting die op de erfgrens staat per definitie opgeheven als de grond van de buren in gemeente handen komt en bestemming openbare weg krijgt?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik moest het even opzoeken, maar er is niet automatisch sprake van mandeligheid wanneer een schutting op de erfgrens staat. Volgens het Burgerlijk Wetboek (boek 5, artikel 60) ontstaat mandeligheid, wanneer een onroerende zaak gemeenschappelijk eigendom is van de eigenaars van twee of meer erven en door hen tot gemeenschappelijk nut van die erven wordt bestemd bij een tussen hun opgemaakte notariële akte, gevolgd door inschrijving daarvan in de openbare registers. Zie de Bron voor meer informatie.

Bronnen:
http://www.mandeligheid.nl/

Ten eerst is de grondlijn dus het perceel vast gelegd door het kadaster en niet door een notaris. Deze blijft altijd bestaan. Of de eigenaren moeten een stuk grond verkopen aan de ander waardoor de lijn verplaatst. mandeligheid betekend dus dat de schutting op die grens staat. Openbare weg geef even een voorbeeld hier kan ik me niets bij voorstellen

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100