Mijn buren plegen uitkeringsfraude, wat moet/kan ik doen?

Mijn buren (stel m/v van rond de 50) wonen al minimaal 10 jaar samen, maar ik kwam erachter dat zij een bijstandsuitkering ontvangt van de gemeente, terwijl hij fulltime werkt, maar niet staat ingeschreven op datzelfde adres. Ze wonen toch echt samen elke dag, en het is een duidelijk gevalletje van oplichterij.
Ze zijn al 10 jaar niet mijn favoriete buren, omdat ze altijd de boel oplichten (ik zal niet te veel uitweiden, maar geloof me maar), roddels in de wereld brengen etc. en ik vraag me af; heb ik een plicht dit duistere zaakje ergens te melden? En zo ja, waar? Sociale recherche?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
11.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
https://pki.utrecht.nl/Loket/prodcat/products/getProductDetailsAction.do?id=820

Het beste antwoord

Zorg er allereerst voor dat je zeker weet dat er sprake is van fraude. Ook als buurman werkt, kan er sprake zijn van een aanvullende Bijstandsuitkering omdat zijn inkomen minder is het sociaal minimum voor gehuwden of samenwonenden. Soms lijkt iets aan de buitenkant heel anders dan het in werkelijkheid is.

Als je toch een ernstig vermoeden van fraude hebt en je wilt dit melden, dan moet je zijn bij de gemeente. Dat in veel gemeentes tegenwoordig de afdeling sociale zaken samenwerkt met het UWV voor werkzoekenden op een Werkplein (vaak het oude CWI) wil nog niet zeggen dat het UWV ineens de Wet Werk en Bijstand uitvoert of dat je daar moet zijn voor het melden van fraude. Natuurlijk kún je voor zoiets het UWV bellen, waarschijnlijk weten de mensen aan de telefoon daar wel net genoeg van deze materie om je door te verwijzen naar de gemeente - maar dan kun je natuurlijk beter meteen de gemeente bellen.

Je moet zijn bij je gemeente, de afdeling Sociale Zaken, of Sociale Dienst; de benaming van de afdeling verschilt per gemeente maar in alle gevallen zullen ze je kunnen vertellen hoe je contact kunt krijgen met de sociale recherche. Eventueel kun je je ook wenden tot het landelijk contact sociaal rechercheurs in Utrecht, op: 030-6071236. Wil je het per se anoniem melden, dan kan dat ook; bij Meld Misdaad Anoniem: 0800 7000.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus, je moet inderdaad heel zeker van je zaak zijn. Andermans boeken zijn duister te lezen.
tinus1969
9 jaar geleden
Dan nog kun je dit melden 'as is', dus gewoon vertellen wat jij feitelijk hebt gezien. Sociale recherche trekt zijn eigen conclusies wel.

Andere antwoorden (1)

Centraal Meldpunt Fraude UWV
Antwoordnummer 13097
2501 VC Den Haag

Tevens is het mogelijk om de melding telefonisch te doen. Het telefoonnummer is 0900-9294 (lokaal tarief).

Toegevoegd na 30 seconden:
Je melding wordt volledig anoniem behandeld. De mogelijke fraudeur komt er dus niet achter dat je de melding hebt gedaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoezo anoniem? Dat had je gedacht! Alles wat je via telefoon of internet aan communicatie pleegt is NIET anoniem! Big brother is always watching YOU! Zelfs bij incognito surfen :-)
Maar wel melden, want het is ook jouw geld.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ga naar een telefoonkastje (zijn er niet veel meer) dit zou redelijk anoniem zijn lijkt mij. Ook heb je tegenwoordig browsers zoals Tor netwerk. Deze gaan via proxy's/vpn's en zijn (bijna) niet te traceren.
paulus811
9 jaar geleden
Met anoniem wordt hier ongetwijfeld bedoeld dat de buren niet te horen krijgen wie ze heeft aangegeven.
paulus811
9 jaar geleden
Prima antwoord trouwens!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Behalve dan dat het UWV niet gaat over de Bijstand.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je google't op uitkeringsfraude komt het altijd hier terecht... zal dus wel goed zijn lijkt me? En anders zullen ze dit wel vermelden aan de telefoon.