Mijn buren plegen uitkeringsfraude, wat moet/kan ik doen?

Mijn buren (stel m/v van rond de 50) wonen al minimaal 10 jaar samen, maar ik kwam erachter dat zij een bijstandsuitkering ontvangt van de gemeente, terwijl hij fulltime werkt, maar niet staat ingeschreven op datzelfde adres. Ze wonen toch echt samen elke dag, en het is een duidelijk gevalletje van oplichterij.
Ze zijn al 10 jaar niet mijn favoriete buren, omdat ze altijd de boel oplichten (ik zal niet te veel uitweiden, maar geloof me maar), roddels in de wereld brengen etc. en ik vraag me af; heb ik een plicht dit duistere zaakje ergens te melden? En zo ja, waar? Sociale recherche?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Zorg er allereerst voor dat je zeker weet dat er sprake is van fraude. Ook als buurman werkt, kan er sprake zijn van een aanvullende Bijstandsuitkering omdat zijn inkomen minder is het sociaal minimum voor gehuwden of samenwonenden. Soms lijkt iets aan de buitenkant heel anders dan het in werkelijkheid is. Als je toch een ernstig vermoeden van fraude hebt en je wilt dit melden, dan moet je zijn bij de gemeente. Dat in veel gemeentes tegenwoordig de afdeling sociale zaken samenwerkt met het UWV voor werkzoekenden op een Werkplein (vaak het oude CWI) wil nog niet zeggen dat het UWV ineens de Wet Werk en Bijstand uitvoert of dat je daar moet zijn voor het melden van fraude. Natuurlijk kún je voor zoiets het UWV bellen, waarschijnlijk weten de mensen aan de telefoon daar wel net genoeg van deze materie om je door te verwijzen naar de gemeente - maar dan kun je natuurlijk beter meteen de gemeente bellen. Je moet zijn bij je gemeente, de afdeling Sociale Zaken, of Sociale Dienst; de benaming van de afdeling verschilt per gemeente maar in alle gevallen zullen ze je kunnen vertellen hoe je contact kunt krijgen met de sociale recherche. Eventueel kun je je ook wenden tot het landelijk contact sociaal rechercheurs in Utrecht, op: 030-6071236. Wil je het per se anoniem melden, dan kan dat ook; bij Meld Misdaad Anoniem: 0800 7000.

Bronnen:
http://www.socialerecherche.nl/fraude-melden/

Centraal Meldpunt Fraude UWV Antwoordnummer 13097 2501 VC Den Haag Tevens is het mogelijk om de melding telefonisch te doen. Het telefoonnummer is 0900-9294 (lokaal tarief). Toegevoegd na 30 seconden: Je melding wordt volledig anoniem behandeld. De mogelijke fraudeur komt er dus niet achter dat je de melding hebt gedaan.

Bronnen:
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/regel...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100