Mag club, na inschrijving, je alsnog verplichten tot bijdrage in onderhoud?

Mijn zoontje is lid bij een voetbalvereniging. Bij inschrijving hebben ze niets gemeld over een verplichtte bijdrage in het onderhoud en bv kantinediensten.
We hebben hier ook niet voor getekend...

Nu komen ze met een formulier waarmee je aangeeft te willen helpen voor 12 uur per jaar, of indien je dit niet wilt, het betalen van €36,- op jaarbasis als extra contributie.

Nu is concreet mijn vraag, mag de club mij verplichten tot dit soort werkzaamheden of geld van mijn rekening schrijven zonder mijn handtekening?

Begrijp me niet verkeerd hoor, ik wil, en ga ook helpen, maar vraag me af of dit wettelijk gezien wel mag op deze manier.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1K
ronron1212
9 jaar geleden
Is het verplicht of vragen ze het of je het wil zit namelijk nog al een verschil tussen. Van je rekening afschrijven mogen ze niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De tekst is letterlijk:
Er wordt van ieder lid verwacht, of ouder van, dat hij/zij zich voor 12 uur per seizoen inzet voor de vereniging. Indien je geen g ehoor geeft aan deze verplichting, dan zal ****** aan het einde van het seizoen een vrijwilligersbijdrage a.d. € 36,- incasseren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ze kunnen geen bedragen van je rekeningnummer afschrijven zolang je ze niet heb gemachtigd voor een automatische incasso. mocht je ze hebben gemachtigd en ze schrijven het af en je vind het onterecht kan je altijd tot aantal maanden terug laten storneren door je bank dit scheelt volgens mij per bank bij ING kan je tot 3 maanden terug laten storten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zoals iHave al in het antwoord gaf mag dit niet en had men dit bij het aangaan van het lidmaatschap moeten vermelden. Je schrijft dat je toch wel gaat helpen,maar je kunt het wel naar voren brengen dat de manier waarop ze dit doen niet netjes is en dit voor eventuele nieuwe leden er direct bij vermeld wordt.

Het beste antwoord

Nee dat mag niet.
Dat hadden ze voor het aangaan van de overeenkomst (je lidmaatschap) moeten melden. Maar je had er ook zelf om kunnen vragen, dergelijke bepalingen zijn bij heel veel sportclubs van toepassing.

Ondanks alles wens ik je natuurlijk wel veel plezier bij de bardiensten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Bij aan gaan van een overeenkomst wordt altijd verwezen naar de rechten en plichten die bij deze overeenkomst hoort. Het is niet verplicht en soms ook ondoenlijk op alle rechten en plichten te vermelden mondeling of schriftelijk bij het aan gaan van bijvoorbeeld een lidmaatschap. Alleen verwijzen naar deze regels is voldoende.

Vriendelijker was geweest als gelijktijdig bij de inschrijving u de keuze zou krijgen voor extra contributie of vrijwilligerswerk.

Nu is deze beslissing genomen voordat uw zoon lid werd, maar voor vele leden is deze beslissing genomen nadat ze lid geworden. Meestal wordt dit soort beslissingen genomen door de Algemene Ledenvergadering van de Vereniging of met instemming van het bestuur en de ALV. Beide mogen namens de leden beslissingen nemen waar rechten en plichten uitvloeien.

Ook verhoging van de contributie mag de ALV over beslissen terwijl daar de individuele leden niet voor getekend hebben bij het aangaan van het lidmaatschap.

Toegevoegd na 15 minuten:
Je binnen halen voor een lage contributie en daarna heel veel vaste toeslagen berekenen mag niet. Maar in dit geval is een redelijke keuze. Vriendelijker is een korting te geven aan alle vrijwilligers die minimaal aantal kantine-uren draaien.

Ik zou bij onderhoud van de gebouwen of velden wel de grens stellen, want daarbij heb je geen keuze en dient dat onderhoud bij normale Nederlands (gewoonte)recht onderdeel te zijn van de contributie. Want onderhoud aan gebouwen en velden is betaald werk.

Wel wordt steeds meer in wetten gezet wat je wel vooraf dient te melden bij het aangaan van een overeenkomst en wat je mag laten in de kleine letters waar je naar mag verwijzen.

Ook om dat u zelf aan geeft er geen zaak van te willen maken zou ik er geen punt van maken. Wel kunt je het als een theoretische vraag neerleggen bij het bestuur, want misschien zijn er nog wel meer (verborgen) verplichtingen waar u nog niet van af weet.
Wat wordt nog meer gedaan met vrijwilligers en wat als daarvoor niet voldoende vrijwilligers te vinden zijn?