wat mag je doen met de achtergebleven spullen van je ex-vriendin?

Mijn ex is een jaar geleden bij mij vertrokken. Al haar spullen staan bij mij opgeslagen.Ik heb haar gemaild dat ze de spullen moet ophalen anders breng ik ze naar de tweedekans winkel. Reactie "niks tweedekanswinkel de spullen zijn van mij ,dus naar mij toe". Nu is mijn vraag wat kan ik er mee doen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
10.7K

Antwoorden (2)

Kort door de bocht kun je haar een brief schrijven dat ze haar spullen op kan komen halen. Doet ze dat niet binnen een redelijke termijn, dan mag je de spullen op haar kosten laten verwijderen.

Zowel de termijn als de sanctie moeten in de brief vermeld staan.

Maar dat is de moeilijke officiële weg.

Mijn reaktie op "niks tweedekanswinkel" zou zijn: "Kom ze maar halen. Zaterdag om 8 uur staan ze op straat. Wil je dat niet, neem dan contact op om een fatsoenlijke afspraak te maken."
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Castle
9 jaar geleden
Goed antwoord, maar de brief zou aangetekend weg moeten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En dan maar zien dat je je geld terug krijgt. Ik zou de laatste optie doen die je aangeeft.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus, maar ... Ik kies voor de tweede optie zonder op straat zetten erbij, daarna pas de eerste optie.
Op straat zetten kan extra problemen voor Vs geven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zo is dat, je bent haar ex, geen pakhuis.
Hier een zelfde soort probleem dus kijk uit om de spullen niet zomaar weg te doen.

Het eigendomsrecht is het meest verstrekkende recht wat ons rechtssysteem kent. Als u "zomaar" spullen weggeeft of verkoopt die van iemand zijn, kunt u daar behoorlijke problemen mee krijgen. Met "zomaar" bedoel ik de situatie dat de eigendom van de goederen van uw ex-partner niet voor 100% op u over is gegaan.

Een aangetekende brief kan een oplossing brengen. Houdt u er echter wel rekening mee dat als deze niet wordt opgehaald op het postkantoor, deze pas na drie weken aan u wordt geretourneerd. Wanneer u al na twee weken de spullen verkoopt, kunt u een probleem krijgen. Ook kan uw ex-partner nog altijd zeggen dat de brief niet aan hem/haar is overhandigd.

Ik kan u twee dingen aanraden, waarbij de ene m.i. niet beter is dan de andere.

1) Laat een exploot betekenen door een deurwaarder. Een deurwaarder heeft een ambtseed afgelegd. Hierdoor kan er (vrijwel) geen twijfel worden opgeroepen of de brief is bezorgd wanneer hij/zij dit zegt. Dit geeft u de zekerheid dat u na de door u gestelde termijn kan overgaan tot het vervreemden van de goederen.

2) Laat een jurist of advocaat een brief aan uw ex-partner sturen. Vreemde ogen dwingen. Mogelijk helpt deze simpele handeling om te laten zien dat het u serieus is en om schot in de zaak te krijgen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat gaat vragensteller heel wat kosten
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat klopt,maar dit is misschien te verhalen op de ex partner. Ik geef wel toe dat dit een hoop gedoe is,je moet alleen ontzettend oppassen met wat je doet als de spullen van een ander zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In de praktijk kom je er helaas gewoon mee weg. De ex van mijn vriendin heeft na 20 jaar huwelijk en een vechtscheiding al haar spullen tot en met babyfoto's aan toe weggegooid. En ze kan er gewoon naar fluiten. Geen schadevergoeding, geen genoegdoening, niets. Niet eens een ' sorry' .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Helaas wel,je zou het dan hogerop moeten gaan zoeken,maar ik zou er geen zin in hebben.