Is het strafbaar om logos te gebruiken?

Is het strafbaar als je logos veranderd met je naam??
Byvoorbeeld: het logo van Chanel en dan eronder je naam maken en dan als profielfoto op Facebook zetten is dit strafbaar??

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
6.1K
Computoon
9 jaar geleden
Daar kun je je nog wel eens op verkijken. Op nogal wat plaatsen zie je bijv. afbeeldingen van Disneyfiguren (kleding, kleurplaten, geschilderd op muren e.d. Maar, zoals op http://www.disney.nl/faq/algemeen.jsp#faq1 te lezen is: "Het is niet toegestaan om beeld en logo’s van Disney te gebruiken. Dit betekent dus ook dat Disney karakters en/of logo’s op behang, stickers, kaarten en dergelijke zaken niet mogen worden gedrukt. " De juridische afdeling van dit concern kun je beter niet op de proef stellen;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hangt af van de aard van het gebruik. Zoals Computoon het stelt zou het zelfs strafbaar zijn voor kinderen om tekeningen van Disney figuren te maken.. 2 dingen zijn belangrijk:
Geld eraan verdienen.
Geld ermee besparen. (maak je iets na dat te koop is) Met het gebruik van een logo ben je eerder gratis reclame aan het maken.

Antwoorden (3)

Ja. Niet alleen merknamen zijn beschermd, ook beeldmerken (ofwel: logo's).

Of het gebruik op Facebook gevolgen heeft, weet ik niet maar sommige dingen moet je niet proberen.

Toegevoegd na 2 minuten:
beschermd = auteursrechtelijk beschermd
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor een beetje aan hobbyen op de laptop kan geen kwaad, maar als je het publiceert....
Je mag niet het hele logo gebruiken, voor facebook weet ik het niet. Maar als je wat aan het logo veranderd mag het sowiedo wel. Dit geld alleen voor eigen gebruik. Als je bijvoorbeeld iets op de markt wil zetten. Een voorbeeld hiervan is de naam van een band: Ridl. Ze hebben het exacte logo van de Lidl gebruikt maar van de 'L' een 'R' gemaakt dan mag je het logo wel gebruiken
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Computoon
9 jaar geleden
Dat luistert nauw. De advocaten liggen in zo'n geval op de loer. Je zou het gebruik van het 'omgebouwde' logo door die band kunnen beschouwen als een parodie maar dat betekent niet dat geen sprake zou kunnen zijn van een geen merkinbreuk. Zo is er eens iemand geweest die in een tijdschrift een artikel had gepubliceerd over het concern Philips in de oorlogstijd. Op de voorpagina van dat tijdschrift werd het Philips-logo geplaatst waarbij de sterren waren vervangen oor hakenkruizen. Het logo werd hier uiteraard niet als merk gebruikt voor producten van dit concern maar dit gebruik in gewijzigde vorm deed wel afbreuk aan de reputatie van het bedrijf.
Nope, tenzij er ®/© staat in/naast een tekst van een logo, Maar als jij bijvoorbeeld een t-shirt van mijn logo draagt kan ik het shirt opeisen in naam van mijn logo Staat er een ®/© bij/rond/in een tekst van mijn logo dan kan ik het melden en heb jij een
'' copy right strike '' en dat is strafbaar
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Staaltje duimzuigerij waar je trots op mag zijn. Of heb je er ook nog een bron bij :D.