Wat is het minimumloon voor een 23-jarige die 7 uur per week werkt?

Ik ben 23 jaar en heb net een sollicitatiegesprek gehad voor een bijbaantje voor 7 uur per week, en toen zijn we een loon van 8 euro bruto per uur overeengekomen. Nu zie ik op onderstaande website dat dit waarschijnlijk lager is dan het minimumloon.

Op deze website:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/minimumloon/vraag-en-antwoord/hoe-hoog-is-het-minimumloon-per-uur.html

staat wat het minimumuurloon is voor een 36-, 38- en 40-urige werkweek. Zelf werk ik maar 7 uur per week. Moet ik er dan van uitgaan dat het minimumuurloon hetzelfde is als dat voor een 36-urige werkweek?

Ik wil namelijk graag precies weten hoe het zit voordat ik mijn nieuwe werkgever erop aanspreek.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (3)

Kijk eens op deze site.

Toegevoegd na 1 minuut:
Meestal kun je het loon van 40 urige week door 40 delen en dan maal 7 voor jouw situatie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De wet kent geen minimumuurloon, maar wel een dagloon en weekloon, zoals je zelf al gevonden had.

Je uurloon bij een parttime baan bereken je aan de hand van het uurloon bij een fulltime week in die functie. Is die functie er niet fulltime omdat het bijvoorbeeld om een bijbaan gaan waarin iedereen parttime werkt, dan kijk je naar de werkweek in die sector. Als iedereen in de sector waar je gaat werken, maximaal 40 uur per week werkt, ga je dus uit van een 40-urige week.

Daarnaast kan een sector in een cao een eigen minimumloon hebben. Voor zwaardere beroepen geldt vaak een hoger uurloon. Als er geen cao van toepassing is, moet de werkgever minimaal het wettelijk minimumloon betalen. Daar zit jouw (toekomstige) werkgever dus onder, en dat mag niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hé, ben (en heb) ik onjuist geïnformeerd? Kan de - -gever uitleg geven? Dan leren we allemaal iets bij!
Zoals ook in de site staat die je zelf al geeft:
De werkgever moet altijd uitgaan van het volledig wettelijk minimumloon per dag, week of maand.

Het wettelijk brutominimumloon (WML) voor werknemers van 23 jaar en ouder bij een volledig dienstverband wordt per 1 januari 2012:

€ 1.446,60 per maand
€ 333,85 per week
€ 66,77 per dag

8 euro bruto per uur is dus te weinig.

Je kunt bij de Arbeidsinspectie een melding doen
Melding Wet minimumloon/Onderbetaling

http://www.arbeidsinspectie.nl/organisatie/taken/melden_en_aanvragen/meldingwetminimumloononderbetaling.aspx

Je kunt ze ook nog even bellen voor meer informatie.

Tel. 0800 – 27 00 00 0 (gratis)

http://www.arbeidsinspectie.nl/