Kan een curator bepalen of er euthanasie gepleegd word of dat er niet gereanimeerd mag worden?

Ik hoorde van het weekend zo iets bizars! Op een verjaardag vertelde iemand dat zij curatele heeft over iemand die nu ziek in het ziekenhuis ligt.

Deze persoon heeft alzheimer maar afgezien daarvan is ze wel gezond en gelukkig. Ze heeft een curator en kennelijk mag deze bepalen of er wel of niet gereanimeerd mag worden (ook als die persoon er goed uit kan komen) en ze ging zelfs zo ver om te zeggen dat zij ook mag bepalen of er euthanasie gepleegd mag worden.

Ik kan me dat echt niet voorstellen. Deze persoon is ook nog eens erfgenaam van de zieke. Kan dat echt?!

9 jaar geleden
in: Wetgeving
3.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De combinatie erfgenaam en beslissen over leven en dood van degene van wie men eventueel erft is zeker heel bizar.

Het beste antwoord

Een curator kan op persoonlijk vlak advies geven, bijvoorbeeld over het wel of niet omgaan met bepaalde mensen. Hij bepaalt de verblijfplaats van de betrokkene, tenzij het om een gedwongen opname in een psychiatrisch ziekenhuis gaat. De curator mag niet vertegenwoordigend optreden als het om een hoogst persoonlijke rechtshandeling gaat. Dit is een rechtshandeling waarbij het zózeer op de mening van de curandus (de onder curatele gestelde) zelf aankomt, dat alleen hij mag beslissen.

Een curator neemt samen met of voor de dementerende beslissingen die zowel met financiën als met andere zaken te maken hebben. Een curator is eigenlijk iemand die zowel bewindvoerder als mentor is. De curator beslist niet over bijvoorbeeld medische ingrepen of euthanasie.

Zo mag een curator geen testament voor de wilsonbekwame onder curatele gestelde maken, of namens de onder curatele gestelde een schriftelijke wilsverklaring geven, waarbij de toestemming voor medische verrichtingen wordt geweigerd.

Er mag wel een non-reanimatie verklaring worden opgesteld. Tevens is het mogelijk dat de curator de wens formuleert de onder curatele gestelde te laten versterven (geen voeding en water toedienen als de onder curatele gestelde in coma is geraakt). Euthanasie en de bijbehorende verklaringen mogen niet.

Toegevoegd na 16 minuten:
Curatele is in Nederland geregeld in Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek, en wel in Titel 16 van artikel 1:378 tot en met 1:391. De wet is per 1 april 2014 herzien.

De taak van curator start op het moment dat hij (of zij) van de griffie (een administratieve afdeling) van de rechtbank vernomen heeft dat hij tot curator benoemd is.
De curator moet persoonlijke en financiële beslissingen voor de curandus nemen, zoals:
de keuze voor een ziektekostenverzekering
de keuze bij welke maatschappij gas en elektra wordt aangekocht
naar welke kapper curandus gaat (duur of goedkoop, knippen of ook kleuren?)
of de curandus lid blijft of kan worden van sportverenigingen.
De taak van een curator lijkt dus erg veel op die van een ouder.
De curator is verplicht rekening en verantwoording af te leggen aan de kantonrechter. De kantonrechter kan de curator op elk moment oproepen om verantwoording af te leggen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, dat is onzin.
Zelfs mensen die volledig bij geestelijke gezondheid een euthanasieverklaring tekenen voor het geval ze ernstig dement worden, vissen achter het net.
Artsen kunnen deze mensen niet ter wille zijn, want op dat moment kunnen ze niet goed meer beoordelen en aangeven wat ze willen.
Uiteraard kan en mag een ander dat al helemaal niet beslissen.

Meestal wordt er in principe gereanimeerd, tenzij iemand een niet-reanimatieverklaring heeft getekend. Deze verklaring moet door de betreffende persoon getekend worden voor zover ik weet. Er zijn trouwens maar bitter weinig oudere mensen die hier uit komen, laat staan goed.
Rieneke1
9 jaar geleden
Computoon
9 jaar geleden
Typ de zoekwaarden 'euthanasie' en 'curator' eens in in Google. Hetgeen de vraagsteller omschrijft is al eens gebeurd.
Rieneke1
9 jaar geleden
Ik kan alleen een casus vinden waarbij de demente persoon over een wilsverklaring beschikte: na dit geval zijn de regels danig aangescherpt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Computoon, niet alles wat al eens is gebeurd, is toegestaan.
Het LOVCK spreekt zich uit over de onbevoegdheden van de curator:
De curator is niet bevoegd om als vertegenwoordiger hoogstpersoonlijke rechtshandelingen voor de curandus te verrichten, zoals verzoeken om echtscheiding, adopteren of erkennen van een kind, aanmelden voor donorregistratie of het opstellen van een euthanasieverklaring en het maken van een testament.