waar kan je terecht als je na 30 jaar samenwonen uit elkaar gaat ?

Mijn partner had een eigen bedrijf en ik heb altijd gewerkt en alles in huis betaald zodat hij zijn geld in het bedrijf kon steken. Hij betaalde alleen de hypotheek van het huis. Door oplichting is hij zijn bedrijf kwijtgeraakt en ik ben door een faillissement werkloos geworden. Wij hebben allebei een chronische aandoening dus leningen of hypotheek op overwaarde van het huis is er voor ons niet bij.
Inmiddels is het huis helemaal afbetaald. Binnenkort stopt mijn ww uitkering en ik weet niet ik daarna moet. Mijn partner heeft me medegedeeld dat hij niet van plan is mij financieel te onderhouden en is ook niet van plan om mij te helpen met de te nemen stappen. Ik ben inmiddels al zo gestrest dat ik niet meer kan eten en slapen en zo af en toe gierende huilbuien heb. Daar komt nog bij dat mijn partner me tegenwoordig (te) vaak vreselijk uitfoetert.
Ik kan er niet zo goed meer tegen en eigenlijk wil ik wel weg. Wij hebben geen samenlevingscontract. Mijn spaarcenten heb ik inmiddels allemaal gebruikt om het huishoudgeld aan te vullen....ik kom er niet meer uit.
Waar kan ik advies krijgen hoe ik nu verder moet. Als 50+ vrouw is op straat leven wel het laatste wat ik wil.

Toegevoegd na 1 uur:
De hypotheek stond op beider naam. Geldt dat dan ook voor het eigendom van het huis ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Het beste antwoord

Staat het huis op jullie beide namen?
Als dit het geval is, dan moet je partner jou uitkopen als hij in het huis wil blijven wonen. Als hij daar het geld niet voor heeft, dan zal het huis verkocht moeten worden.
Jullie zullen daar dan allebei een deel van het geld van over houden.

Als dit niet het geval is, en het huis staat alleen op zijn naam, dan wordt het een lastig verhaal aangezien jullie niks op papier hebben.

Ga als de wiedeweerga naar een maatschappelijk werker toe. Die kan je helpen met het uitzoeken welke stappen je moet nemen en alles met je op een rijtje te krijgen.

Als je ww uitkering stopt en je hebt vervolgens nog geen baan, dan zal het waarschijnlijk bijstand worden o.i.d. Neem contact op met het UWV om hier duidelijkheid over te krijgen.
Je moet duidelijk zien te krijgen wat er straks binnen komt en welke uitgaven je hebt.

Veel sterkte
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Of een rechtswinkel, advocaat of scheidingsbemiddelaar