Mag je in Nederland paddestoelen plukken?

Sommige mensen vertellen mij dat je sommige paddestoelen wel mag plukken, en andere vertellen dat je helemaal geen paddestoelen mag plukken.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
10.4K

Antwoorden (13)

Zolang er geen kaboutertjes in wonen mag je ze gewoon plukken. Trouwens alle paddestoelen zijn eetbaar. Alleen kan je sommige soorten slechts eenmaal eten! ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij zijn alle paddestoelen beschermd in Nederland.
Bovendien moet je een echte kenner wezen om eetbare paddestoelen te kunnen onderscheiden ( want waarom zou je ze anders willen plukken?)
Veel paddestoel soorten lijken heel erg op elkaar en een vergissing is snel gemaakt. Daarom waarschijnlijk ook de reden dat het dus verboden is om ze in het wilde weg maar te plukken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je mag in nederland gewoon plukken. Ook zijn er geen vaste beschermde paddestoelen. Er is wel een rode lijst waar zeldzame en bijna zeldzame paddestoelen op staan. Plukken kan alleen illegaal zijn als ze op prive terrein staan en jij ze daarvandaan plukt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In je eigen tuin mag je ze plukken.

Maar zelfs het meenemen van een tak uit het bos, voor de hond bijvoorbeeld, is verboden.

Dus zonder toestemming van de bosbeheerder, mag je ze vast niet meenemen. Okee, plukken is nog geen meenemen.

Maar ga er maar vanuit dat het verboden is.
Elk stuk grond heeft een eigenaar. Dat kan een gemeente zijn, het staatsbosbeheer, of welke organisatie dan ook.
Zonder toestemming riskeer je een boete.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb paddenstoelen plukken gegoogled. Op de site erover stond dat het plukken wordt afgeraden, Een enkele mag voor educatieve doeleinden.
Ik weet niet hoe ik de link moet knippen en plakken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het plukken van paddestoelen valt net als alle andere activiteiten waarbij je spullen meeneemt uit het bos onder stropen en is derhalve verboden. Alleen als je toestemming hebt van de eigenaar van een terrein mag je paddestoelen die niet op de lijst met beschermde soorten staan plukken (bijvoorbeeld de weidechampignon)
de beschermde soorten mag je niet plukken. Voor dat je zou gaan plukken is het zaak om de paddestoelen goed te kennen ,omdat er soorten zijn die erg op elkaar lijken waarbij de ene soort eetbaar is en de andere zwaar giftig ,daar is in 2008 nog iemand door overleden in Nederland .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, het mag (afgezien van op je eigen terrein) helemaal niet. Overigens mag je ook geen bloemen of bramen plukken of dode takken meenemen uit het bos. Formeel valt dat namelijk allemaal onder stroperij.

In de praktijk wordt dit natuurlijk niet gehandhaafd. Maar dan is het nog steeds gewoon onverstandig om paddestoelen te plukken als je niet héél erg goed weet waar je mee bezig bent.

Afgezien van het feit dat je van de beschermde soorten af moet blijven, zijn er ook nog giftige soorten die heel erg op eetbare soorten lijken. En in Nederland is er, anders dan in sommige andere landen, geen systeem waarbij je je geplukte paddestoelen nog even door een professional kunt laten nakijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik neem aan van niet, tenzij schriftelijk toestemming is verleend door de boswachter.

dacht mij zoiets te herinneren van biologielessen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Let op. Een kenner die de juiste eetbare kent en vaak doorverkoopt aan restaurants,zal een paddestoel
snijden , vlak boven de grond.Het jaar erop treft hij hier weer een paddestoel aan.
Paddestoelen mag je verzamelen.Ze groeien ook talrijk langs de openware weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je mag voor eigen gebruik wel plukken,voor commerciele doeleinden niet,dat is wettelijk bepaald.hHet eekhoorntjesbrood word veel geplukt voor restaurants,deze delicatesse brengt zo 20 euro per kilo op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je mag geen paddenstoelen plukken, behalve als je toestemming hebt van de eigenaar van de grond. Er is geen aparte bepaling in het Wetboek van Strafrecht over paddenstoelen, maar ze vallen onder veldvruchten. Daarover is het volgende bepaald.
Artikel 314
1. Hij die, zonder geweld of bedreiging met geweld tegen personen, geheel of ten dele aan een ander toebehorende klei, bagger, ongesneden veen, zand, aarde, grind, puin, mestspeciën, zoden, plaggen, heide, helm, wier, riet, biezen, mos, onbewerkt en niet vervoerd hak- of sprokkelhout, ongeplukte of afgevallen boomvruchten of bladeren, te veld staand gras of te veld staande of na de oogst achtergebleven veldvruchten wegneemt, met het oogmerk om zich die voorwerpen wederrechtelijk toe te eigenen, wordt, als schuldig aan stroperij, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een maand of geldboete van de tweede categorie.
Als je dus geen toestemming hebt van de eigenaar, maak je je schuldig aan stroperij.
Overigens doe ik het zelf wel vaak. Ik ben gek op paddenstoelen. Daar ga ik met plezier een maand voor brommen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik pluk al jaren paddestoelen voor eigen gebruik en ik weet al jaren dat het verboden is en onder stroperij valt. De geldboete is niet mis. Paddestoelen zijn beschermd en niet iedereen weet hoe je ze moet plukken. Als je een paddestoel gewoon afbreekt komt er het volgend jaar geen nieuwe paddestoel voor terug. Als je hem afsnijdt met een scherp mesje vlak boven de grond komt er wel een nieuwe paddestoel voor terug.
Overigens zou ik die mooie rode vliegenzwam niet eten.