Verliest een arrestant zijn recht op medische verzorging als hij vlucht voor de politie?

Zag een video op youtube:

https://www.youtube.com/watch?v=iuWN6bu7B0s

waarbij de Amerikaanse politie een gewonde persoon die op de vlucht had geslagen, en uiteindelijk klem gereden werd, op de grond gegooid wordt en gesleept tot de achterkant van de wagen, tewijl hij nauwelijks kan staan of lopen, wordt hij toch gedwongen.

Dat kan toch niet?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Medische verzorging of goede behandeling?

Antwoorden (2)

In Nederland is de politie verantwoordelijk voor de arrestant zodra deze aangehouden is. Dat betekent dat de politie moet zorgen dat de arrestant medische verzorging krijgt daar waar deze nodig is. Daarbij kan de keuze gemaakt worden om iemand te presenteren op de eerste hulp, of een ambulance te laten komen om een persoon na te kijken.

In het genoemde filmpje zie ik geen reden voor acute medische verzorging. Ik zie wel een verdachte die zich onttrekt aan zijn aanhouding. Na het uit de auto halen van de verdachte pleegt deze wederspannigheid door zijn handen stijf te houden zodat hij niet direct geboeid kan worden. Je kan ook wat vinden van de overdaad aan agenten die daar direct bovenop staat aangezien het hierdoor de werkruimte van de agenten die het dichtst bij de verdachte zitten beperkt wordt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Amerika is natuurlijk een wat ander verhaal dan Nederland, je wordt daar wat harder aangepakt als je je verzet. Zoals hierboven is aangegeven is de politie aansprakelijk voor jouw gezondheid wanneer zij jou aanhouden en in Amerika kan het overigens nog wel eens goedkoper zijn om je te laten arresteren en daar medische zorg te krijgen, dan om naar een dokter te gaan. In Amerika heeft iedereen immers wel het "recht" op medische verzorging, maar dat kost behoorlijk wat voor de particulier en in de praktijk gebruiken de mensen daar hun "recht" minder dan hier, omdat ze in diepe schulden kunnen belanden.

In Nederland is het zo dat je NOOIT het recht op medische aandacht verliest, zelfs niet als je geen zorgverzekering hebt of als niemand weet wie je bent. Dat is de kracht, maar ook een zwakte van ons zorgsysteem.