Waarom mogen personen die worden verdacht van het plegen van een misdrijf een psychiatrisch onderzoek weigeren ?

Welke redenering of argumenten zitten achter hetr recht zo'n onderzoek te mogen weigeren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag.
Zolang je geen crimineel bent mag je zomaar opgesloten worden om wat anderen van je vinden.
Bovendien kunnen ze de psychiaters er dan op afrekenen wat ze zeggen, maar die weten helemaal niks en dan vallen ze door de mand met hun pseudo "wetenschap".
(Zo, dat ben ik kwijt)

Het beste antwoord

Dat heeft te maken met de enorme waarde die wij in onze cultuur hechten aan iemands persoonlijke integriteit.

Volgens welke codes iemand wil leven, welke keuzes en prioriteiten iemand heeft.......allemaal prive!
In ons land, onze cultuur staat iemands persoonlijkheid en dus ook iemands privacy heel belangrijk centraal.

En dus iemands persoonlijke keuzen,
de privacy,
het individu
gaan voor alles.

Er bestaat een spanning tussen privacy en andere belangen, zoals strafvordering en bestrijding van ongewenst gedrag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Omdat het in ons rechtssysteem zo is dat iemand pas in je ziel mag kijken als je daar zelf mee instemt. Vroeger gold dat ook voor het afnemen van bloed of DNA, maar de 'bescherming' die er was tegen ongewenst aan je lichaam of geest zitten door de overheid wordt steeds verder afgeschaft.

Toegevoegd na 1 uur:
In het verlichtingsdenken en, meer nog, als reactie op de 2e wereldoorlog hebben we de onaantastbaarheid (door de overheid) van het individu stevig in ons recht verankerd. Het zgh zelfbeschikkingsrecht wordt/werd gezien als het hoogste recht. En als iemand er voor kiest zijn diepste roerselen met niemand te willen delen respecteren we die keus.
Dit rechtsdenken is na de 2e WO dominant geworden door dat iedereen zich ineens weer realiseerde dat overheden helemaal niet altijd het beste voorhebben met hun burgers. Bedenk dat het in het oostblok nog maar even geleden is dat politiek andersdenkenden krankzinnig werden verklaard, en levenslang opgesloten. Als beschaafd land wil je zelfs de schijn vermijden dat de psychiatrie daarvoor misbruikt zou kunnen worden.
teusvh
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat het in ons rechtssysteem zo is wete ik ook wel. Maar WAAROM ?
teusvh
12 jaar geleden
Dat is niet correct. Als je wordt verdacht van een misdrijf waarop maximaal X jaar straf staat ben je verplicht aan dat onderzoek mee te werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je veroordeeld bent voor zon misdrijf, ook al was het niet nodig voor het onderzoek, moet je ook dna afgeven...
Omdat de waarde van zo'n onderzoek nihil is als iemand gedwongen wordt te antwoorden, en hoe kan je iemand dwingen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een psychiatrisch onderzoek heeft ook weinig zin als iemand niet mee werkt en geen vragen wil beantwoorden. Dan kan alleen het gedrag geobserveerd worden. Maar dat is ook niet echt objectief wanneer iemand tegen zijn zin is opgenomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Één van de mensenrechten die is vastgelegd in de grondwet.

Eenieder heeft recht op gezondheidshulp en elkeen mag zelf de verstrekker van de hulp uitkiezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat een verdachte nogsteeds niet hoeft mee te werken aan zijn eigen veroordeling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat zelfbeschikkingsrecht het hoogste recht is wat een mens heeft. Daarom zit het ook diep verankerd in onze grondwet.

Alle andere wetten moeten worden getoetst aan de grondwet. Dus ook een misdadiger mag niet worden gedwongen tot het onvrijwillig ondergaan van onderzoeken.