Waarom is de maffia zo machtig?

Hoe komt het toch dat die lui vaak alle touwtjes in handen hebben? En is er wel een manier om er vanaf te komen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K

Het beste antwoord

Ik vind het een beangstigende situatie, want het is niet alleen de maffia, die alle regels aan hun laars lapt en letterlijk over lijken gaat uit eigenbelang, maar ook de gangs in de grote amerikaanse steden, en in onze steden ontstaan ook dergelijke situaties, als de brandweer of ambulance niet meer kan werken zonder politiebescherming in sommige wijken. En de drugscartels doen ook gewoon precies waar ze zin in hebben.....in Mexico vallen duizenden doden per jaar door de drughandelaars, en de terroristen kunnen fijn opgeleid worden in het midden-oosten door het drugsgeld, wat verdient wordt omdat de afgaanse boeren de keuze hebben tussen omkomen van de honger of papavers verbouwen, zoals ze al honderden jaren doen.
Waar 'het grote geld' zit, zit de macht, en zitten de wapens, en waar wapens zijn (en gebruikt worden) ben je de baas.
Wie geen wapens heeft, maar wel wil/moet hebben wat aangeboden wordt, is een 'gewillige' volgeling.
Om van de vele omkoperijen en steeds meer voorkomende korruptie nog maar te zwijgen....Wij helpen de armen in India en Pakistan, die vervolgens miljarden uitgeven aan bewapening en hún eerste mens in de ruimte in hún eigen raket. Wij helpen de armen in Afrika, waar kinderen tot de tanden bewapend meevechten in stamoorlogen. Eten en huizen, laat stáán schoon drinkwater of medische verzorging is er niet, wél de nieuwste wapens....

de wereld is een rare plaats om te leven.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de wereld is volop in ontwikkeling... en niet altijd de beste soort ontwikkeling nee. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nieuws: waar moeten we dan gaan wonen ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We zullen het er mee moeten doen, want mensen-met-illusies moeten zó zwaar beveiligd worden, dat ze eigenlijk geen leven meer hebben.....ik kan alleen maar zeggen : waar ik niets aan kan veranderen, probeer ik maar te aanvaarden, en dus plant ik bolletjes voor het komende voorjaar, en knuffel mijn 2ehands-kat.

Andere antwoorden (6)

Hoezo zoeken ze je :)

Ik denk omdat dat komt omdat ze je altijd afpersen met iets. laatst had een maffiabaas in Italië nog een krokodil.
Nou dan wordt je wel bang..

Verder hebben ze geen medelijden, dus dat maakt ze een gevaarlijk iemand.
Maar zolang je niks met de onderwereld hebt , hebben hun niks met jou.

( ook is dit niet echt in Nederland, ,meer bendes)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is wel iets wat ik soms vrees, dat bendes / maffia hier meer macht krijgen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gelukkig zijn de krokodillen hier alleen maar in de dierentuin
Omdat geen enkele belastingcontroleur in de boeken mag kijken, daarom...

Berlusconi is een maffiosi, en hij is niet de eerste maffiabaas aan het roer in Italië... Wie kan daar wat aan doen? Niemand... Ook Europa niet...

En ervan af komen, het zit in de ademhaling van de Italianen... Koop maar eens op een markt willekeurig ergens in Italië op een willekeurige dag bij een willekeurig dorpje in een willekeurig kraampje een kilo MOOIE tomaten... En kijk daarna wat je thuis in je zak hebt zitten... (dit is een beetje gechargeerd, maar het gaat om de gedachte erachter)

Je komt nooit van de Maffia af, nooit... En ook al die andere veel ergere afpersers- en roversbenden...

Maar in Nederland en elders is er net zo goed maffia hoor, dus vergis je niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maffia is zo machtig omdat het vaak voortkomt uit 1 grote familie met al hun vrienden en kennisen.Ze hebben vaak heel veel geld en wie geld heeft is machtig.

zie hier onder wat uitleg

Ontstaan
Het ontstaan van de maffia begint al ruim voor de 19e eeuw; het Sicilië van toen was puur agrarisch, en in het bezit van edele landeigenaren, meestal met de status van baron. Deze 'nobili' staken natuurlijk niet zelf de handen uit de mouwen om het land te bewerken. Tegen een percentage van de oogst en een pachtsom, verdeelden zij het land onder de boeren. Om toezicht te houden op het eigendom, en er zeker van te zijn dat de oogst voldoende zou opbrengen, namen zij opzichters in dienst. Deze opzichters werden door de pachters 'chef', ofwel 'capo' genoemd. Deze capo was het aanspreekpunt voor het herverpachten van de grondstukken, en nog belangrijker de verdeling van het regenwater dat werd opgeslagen in de bassins ten behoeve van irrigatie. Het irrigeren van de akkers op het zeer droge eiland was de enige garantie voor welstand. Kort gezegd: wie het water bezat of verdeelde, bezat ook de rijkdom en daardoor de macht. Opzichters waren corrupt, en vrij om te beschikken over het lot van vele pachters. Daar is de basis gelegd voor de hedendaagse maffia, die zich voornamelijk bezighoudt met prostitutie, afpersing en politiek.

Verspreiding
De tentakels spreiden zich uit over heel Italië, en bereiken verschillende delen van het Middellandse Zeegebied. Bovendien weken sommige Italiaanse families uit naar de Verenigde Staten. In steden als New York ontstond een gelijkaardig fenomeen als wat men in thuisland Italië kende.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt ze een mailtje sturen met als onderwerp 'unsubscribe'.
Dan komen ze niet meer langs.

Toegevoegd na 7 minuten:
Daar houden ze zich helaas niet echt aan.

De belangrijkste reden dat de mafia zo machtig is, is dat ze absoluut geen boodschap hebben aan wetgeving en dat ze alle middelen gebruiken om zichzelf te verrijken.

Dat maakt ze ongrijpbaar, want 'alle middelen' betekent ook dat ze in de politiek gaan, dat ze politie en rechters in hun macht (dus als meewerkend orgaan) hebben, enzovoort.
itsme
14 jaar geleden
kijk maar eens naar de film la Siciliana ribelle. Deze geeft een heel goed beeld van de mafia en hoe deze door de hele samenleving verweven is.
Om eraf tekomen moet je breken met je familie en dat bekoopt men daar meestal met de dood.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie veel geld in bezit heeft. Is altijd machtig.!