in cel is mij gevraagd voor toestemming huiszoeking 15:50 getuigen verklaren dat ze 15:30 binnentreden zonder mij toestemming mag dat?

Ik had op de vraag omstreeks 15:50 duidelijk nee gezegd! Dus te vroeg binnen lijkt me?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Huiszoekingen in België moeten met een toestemming gebeuren van ofwel de eigenaar ofwel op bevel van Onderzoeksrechter of Procureur des Konings via een mini-instructi (indien dit kan, want een PdK mag niet alles doen, dit zit even ver weg).

MAAR indien het verzoek schriftelijk en voorafgaand werd toegekend is er geen probleem, idem dito met de TOESTEMMING. MAAR uw toestemming werd pas na de start van de huiszoeking gegeven.. Er staat niet bij of alles wat verkregen is bij een huiszoeking nietig is (maw: wat niet mag worden gebruikt)

Het verkregen bewijs is enkel nietig indien...
- de naleving van de vormvoorwaarden op nietigheid werden voorgeschreven en hieraan niet werd voldaan
- de onregelmatigheid (in casu: de niet toegelaten huiszoeking) de betrouwbaarheid van het bewijs aantast
- het recht op eerlijk proces werd aangetast
(artikel 32 van de voorafgaande titel van het Strafvorderingswetboek, of in kort: art. 32 VT.SV.)

=> Ik ben er niet extreem veel wijzer van geworden, dus ik zou je advocaat eens bellen. Als student rechten krijgen we niet al te veel praktijkvoorbeelden en werd de huiszoeking niet extreem gedetailleerd besproken dus kan ik u niet verder helpen! Ik zou je wenden tot volgende site: http://www.juridischforum.be/forum/

Zij kunnen je alvast verder helpen!

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik lees op deze site dit: "In 2004 heeft de Hoge Raad bepaald dat men recht heeft op een schadevergoeding bij een onrechtmatige huiszoeking. "

Toegevoegd na 4 minuten:
! Indien het verzoek tot huiszoeking vooraf en schriftelijk werd toegekend is er geen probleem en heb je pech! Maar dit lijkt me raar aangezien om uw toestemming werd gevraagd!

Hebben de getuigen dit toevallig op video staan?

Toegevoegd na 18 minuten:
!!!
De officier van gerechtelijke poitie die een woning binnentreedt zonder toestemming en zonder buiszoekingsbevel, kan zich scbuldig maken aan woonstscbennis, als aile andere constitutieve elementen van het misdrijf aanwezig zijn. Heeft de overbeid bijvoorbeeld eerlijk ge- meend dat de persoon die toegang verleende, de bewoner vertegen- woordigde, dan kan er geen sprake zijn van een strafbaar feit. De straf voor woonstscbennis is gevangenisstraf van acht dagen tot zes maand en een boete van zesentwintig tot tweebonderd frank.
De functionaris die scbuldig is aan een onwettige buiszoeking, kan naast strafrecbtelijk, ook burgerrecbtelijk en tucbtrechtelijk vervolgd worden.

https://www.law.kuleuven.be/jura/art/21n2/mylle.pdf
Bronnen: