Mag een deurwaarder doorgaan met beslag?

Ik heb met een deurwaarder een regeling getroffen van €100 p/m eigenlijk is dat wat ik niet kan missen. Heb al voorgesteld €50 te betalen toen ik de regeling trof maar ze gingen niet akkoord alleen met €100 en heb maar oke gezegt. Nu na 2x betaald te hebben en een maand overgeslagen omdat ik t echt niet kon missen zeggen ze dat ik deze maand €200 moet betalen binnen 5dagen en de regeling veder loopt zoals het was!! Ik kan dat niet betalen en zit dus met me handen in het haar ik zit te denken om gewoon maar €50 over te maken dan betaal ik in iedergeval iets!! Heb eens gehoord al betaal je maar wat je kunt missen zolang je geld op hun rekening stort kan de deurwaarder niets want ze krijgen immers geld!!! Is dit ook zo? Of kunnen ze alsnog gewoon het geen waar beslag op ligt komen innen ? Hoop dat iemand me helpt met goede raad dank je

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K

Antwoorden (1)

De deurwaarder heeft een aantal middelen om geld te innen. In dit geval is er gezien de vraagstelling vermoedelijk al sprake geweest van een uitspraak dus zal er sprake zijn van een executoriaal beslag.

De deurwaarder kan kiezen voor een bankbeslag. Dat betekend dat het volledige bedrag op uw bankrekening bevroren wordt, en minus de administratiekosten van de bank overgemaakt wordt naar de schuldeiser. Dit beslag kan slechts 1 maal uitgevoerd worden en is daarom niet heel erg populair bij deurwaarders indien er sprake is van een grote vordering.

Verder kan de deurwaarder nog beslag op goederen uit de inboedel of op een auto leggen. Deze maatregel is echter ook niet populair omdat er veel administratie en veel kosten bij komen kijken.

De deurwaarder legt vaak beslag op loon of salaris. Dit beslag verplicht uw werkgever (of uitkeringsinstantie) om alles boven de beslagvrije voet in te houden. De beslagvrije voet kunt u zelf uitrekenen middels de link in de bron. Het kan zijn, aangezien u het echt niet kunt missen, dat uw loon de beslagvrije voet niet overtreft. In dat geval is het ongewenst dat de deurwaarder u met onnodige kosten voor de beslaglegging opzadelt terwijl dit niets uitmaakt.
In dit geval geeft u aan dat er een betalingsregeling is geweest maar dat u een keer niet betaald heeft. Kennelijk heeft dit de deurwaarder gepusht om alsnog het beslag door te voeren. Een betalingsregeling is niet vrijblijvend maar als u vooraf overlegd is er heel vaak wel wat mogelijk als uw andere betalingen keurig voldaan zijn. Kennelijk heeft u dit niet gedaan of zelf een plan getrokken. Dat is laakbaar en dat rechtvaardigt de uitvoering van het vonnis dat tegen u gewezen is.