Mag ik de naam van een bekende nederlander in mijn eigen jeugdboek gebruiken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op welke manier gebruiken? Is het een fictief en speelt die persoon een rol? Dan waarschijnlijk niet. Lijkt me onrechtmatig Of is het een fictief verhaal en zegt een persoon X dat ze naar die BN'er kijken op TV en speelt de BN'er geen rol in het boek? Heb je in de klas gezeten met een BN'er en schrijf je een boek daarover? In die laatste twee is het heel anders dan in het eerste geval....

Het beste antwoord

Niet zonder zijn of haar toestemming. Doe je dat toch dan loop je het risico een proces aan je broek te krijgen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
bamibal
9 jaar geleden
Ik denk dat je antwoord te kort door de bocht is. Je mag bijvoorbeeld best schrijven dat een personage uit het boek fan is van Frans Bauer, of schrijven dat iemand op tv ziet dat Arjan Robben een doelpunt scoort.
Als er fictieve gebeurtenissen worden geschreven die verband houden met echte personen, dan begeef je je wel op glad ijs. Maar de vraag is of het juridisch aan te vechten is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antwoord is inderdaad veel te kort door de bocht (zie ook mijn reactie onder de vraag). De vraag is inderdaad op welke manier:
Als je fictieve hoofdpersoon in het verhaal enkel zegt dat ze fan zijn van BN'er X of Y dan is er niet echt een probleem over het algemeen. Geef je een personage in je boek de naam van een BN'er, dan begeef je je weldegelijk op glad ijs.
@Bamibal: het kan zeker onrechtmatig zijn. Het zal van de context afhangen en het verhaal. Mogelijk zal 't richting smaad en laster gaan, maar in elk geval lijkt me als je een fictief verhaal over een BN'er verzint een onrechtmatige daad.