mag ik sigaretten as uit mijn autoraam gooien?

Ik werd vandaag door een politie agent aangehouden die mij vertelde dat ik geen sigaretten as uit mijn raam mag gooien, Kan er verder geen wetgeving op na vinden dat dit zo is. Wel weet ik dat een sigaretten peuk weggooien niet mag vanuit de auto..

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
8.5K

Antwoorden (2)

De boete voor het gooien van rommel op straat is 140 euro. Het lijkt mij dat sigaretten-as daar wellicht ook gewoon onder valt. Daarnaast is het gevaarlijk voor motorrijders als jij spullen uit je raam gooit terwijl je aan het rijden bent.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er zijn drie redenen zijn waarom dit verboden is: brandgevaar, gevaar voor ander verkeer en verontreiniging.

Brandgevaar kan aan de orde zijn als je in een natuuromgeving bent en het daar droog is. Of bij een tankstation. Gevaar voor ander verkeer kan aan de orde zijn als je as naar een andere auto/motor kan waaien. Verontreiniging kan aan de orde zijn als je wat meer as tegelijk weggooit zodat andere mensen het hoopje nog zouden kunnen zien.

Toegevoegd na 11 uur:
Normaal gesproken lijkt me dit allemaal nogal onbenullig. En de agent vond het blijkbaar ook niet belangrijk genoeg om je een bon te geven
Poet
9 jaar geleden
Poet
9 jaar geleden
Hoezo min? Het zou interessant zijn om de redenatie te horen.