Mag een bemiddelaar voor een huurcontract van woonruimte al deze gegevens opvragen EN kopieën opeisen?

De bemiddelaar wil:
- laatste 3 salarisstroken
- laatste 3 bankafschriften met salaris storting
- kopie ID/paspoort in kleur, beide kanten
- kopie bankpas in kleur, beide kanten!
- mijn werkgever, en mijn toestemming (handtekening) om mijn werkgever te checken of ik inderdaad wel in dienst ben bij dat bedrijf.

Is dit normaal? Mogen ze dit allemaal zomaar verlangen?
Op mijn bankafschriften staan dingen waar ze helemaal niets mee te maken hebben, en mijn bankpas mogen ze zien, maar een kopie van beide kanten.... Dat is toch raar..?!?

Het gaat om tijdelijke bewoning van een chalet, wat het vakantiepark heeft uitbesteed aan een externe bemiddelaar. Op mijn vraag waarom ze het uitbesteden kreeg ik als antwoord dat het externe bedrijf toestemming heeft om dit allemaal op te vragen en na te checken. Dan hoeft het vakantiepark deze rompslomp niet te doen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
8.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, dat mag. Echter: blijkbaar heeft men weinig vertrouwen in adsp. huurders. Met zo'n organisatie zou ik geen zaken willen doen.
ronron1212
9 jaar geleden
kopie bankpas in kleur, beide kanten! nee geen recht
- mijn werkgever, en mijn toestemming (handtekening) om mijn werkgever te checken of ik inderdaad wel in dienst ben bij dat bedrijf. Hiervoor is een werkgeversverklaring
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Naast de vraag of het mag. Ik zou enige voorzichtigheid in acht nemen. Met kopieën van een ID, bankpas, rekeningafschriften en je handtekening is het voor eventuele criminele bendes een koud kunstje om ID-fraude te plegen.

Antwoorden (1)

De bemiddelaar wil zijn client zeker stellen dat u de maandelijkse huur van het chalet kunt opbrengen. Het is gebruikelijk dat daarvoor een salarisstrook, een kopie van uw identiteitskaart en een kopie van uw bankpas voor gevraagd worden. Zo kan hij immers vaststellen wie u bent en kan dat ook gebruikt worden mochten er achteraf vragen komen (indien u bijvoorbeeld spullen meeneemt uit het chalet of wietplanten begint te verbouwen).
Let overigens wel op dat bij het kopiëren van de identiteitskaart dat uw BSN en uw foto afgeschermd zijn. Vermeld ook duidelijk op het kopie (door de andere letters heen) dat het om een kopie tbv de huur van het chalet gaat. Zo verminderd u het risico op identiteitsfraude.

Het is niet gebruikelijk om een bankafschrift te vragen. Sterker nog, op de loonstrook staat keurig vermeld naar welke rekening het geld gaat en dit kan hij vergelijken met de pinpas. Of het verboden is, dat dan weer niet. Volstaat een digitaal afschrift met alleen de salarisbijschrijvingen in dit geval niet?

De toestemming om bij uw werkgever te vragen of u daar werkzaam bent klinkt mij ook vreemd in de oren. Ik zou hier niet zo maar op in gaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
bankpas is geen enkele noodzaak voor wel bankafschrift en salarisstrook
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als op de kopie van de identiteitskaart de foto en het BSN nummer zijn afgeschermd heeft hij ook geen waarde meer.
Waarom zou je dan nog een kopie maken!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Alma65: Van de privacyregeling mag dit kopie niet opgeslagen worden. Dat dringt inmiddels binnen het bedrijfsleven ook door, want bij mijn nieuwe telefoonabonnement werd ook netjes alles afgeschermd. @ronron1212: Waarom zou er geen noodzaak zijn voor een bankpas. Het is een mooie manier om de naam bij het rekeningnummer te verifiëren.
ronron1212
9 jaar geleden
Die naam staat al op het bankafschrift