Hoe zit het met de erfgrens in de tuin? (koopwoning)

Mijn man en ik hebben net een nieuwbouw woning gekocht. In de achtertuin zit nog geen schutting of afscheiding. Er staan alleen twee paaltjes die de erfgrens aangeven.

Onze buren willen een open schutting plaatsen en daar dan een klimop in laten groeien. Wij willen absoluut geen klimop in de tuin hebben. Die dingen maken alles kapot.

Probleem: Wij hebben op moment geen budget voor het plaatsen van een afscheiding. Dus de buren hebben eerste keus.

Nu heb ik gehoord dat ze niet binnen 30cm van de erfgrens een afscheiding of planten mogen plaatsen. Klopt dit?

Want in dat geval zetten wij volgend jaar wel een eigen schutting neer op ons eigen stuk.

De buren zeggen zelf ook. "Als wij alles moeten betalen kiezen wij wat er komt" en daar ben ik het mee eens. Maar niet op onze grond.

9 jaar geleden
in: Wetgeving
2.1K
Poet
9 jaar geleden
Een open schutting met klimop zal zich gedragen als een heg (bladeren aan weerszijden). Die moet normliter wat verder van de erfgrens blijven. Mogelijk staan er ook regels over in de APV.
Lees even hier:
https://www.juridischloket.nl/wonen/buren/boom-erfgrens/ Wellicht is de meest handige oplossing dat ze een gesloten schutting plaatsen en daar aan hun kant klimop op laten groeien. Dan hebben zij toch een klimopwand en jullie niet.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Zojuist nog een aflevering van de rijdende rechter gezien. Zorg alstublieft voor een afscheiding waar beide partijen het over eens zijn, met begrip voor beide partijen. Dat kan veel ellende voorkomen. "Wij betalen, dus wij bepalen." is wat te kort door de bocht. U heeft ook recht op privacy. Een open schutting kan dus niet zomaar. En eigendommen (planten) mogen niet zonder uw toestemming op uw grond komen. De buren hebben het recht een afscheiding TEGEN de rechtens aan te plaatsen. Maar dat is dan inclusief de plantengroei die zij in gedachten hebben. Wanneer zij de schutting laten begroeien moet hier dus rekening mee worden gehouden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wij hebben zelf ook zo'n open afscheiding, begroeid met klimop. Ziet er prachtig en natuurlijk uit. Hooguit twee maal per jaar knippen we de klimop net zoals je bij een gewone heg zou doen en ondervinden geen enkele hinder van die klimop. Ik zou dus zeggen: laat de buren op hun kosten zo'n prachtige erfafscheiding plaatsen op de erfgrens en laat hen voor de kosten opdraaien als je niet kunt of wil meebetalen. Ik kan me niet voorstellen dat je er spijt van krijgt.
Poet
9 jaar geleden
Zit zeker ook wat in...
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Mijn ervaring met klimop, het groeit overal, gaat ook tegen de muur groeien vreet de cement voegen kapot en gaat uiteindelijk onder de dakpannen zitten.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
En dan vergeet ik nog te noemen dat klimop stinkt...
Thecis
9 jaar geleden
Ik heb zelf een afscheiding met klimop. Het moet wel bij gehouden worden, maar het groeit neit overal, eet de voegen niet op (want daar komt het niet tenzij je het 2 jaar niet knipt) en gaat bij mij ook niet onder de dakpannen (want het wordt bijhouden).
De versie die ik heb staan, ruik ik niet. Mijn vrouw ook niet terwijl deze heel snel dit soort dingen merkt. Maar dat is mijn eigen persoonlijke ervaring.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Helemaal met Thesis eens. Een tuin moet je onderhouden, dus klimop ook. Als je dat doet, gebeuren er geen vervelende dingen met de klimop.
Enneh... Mijn klimop stinkt ook totaal niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad. Het ligt er helemaal aan welke klimop je gebruikt. Hier tegen het huis en de tuinmuur staat een variant die niet ruikt en alleen hecht tegen de muur (en dus niet de voegen/pleisterwerk vernielt).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je struiken of planten voor de schutting gaat plaatsen, kan het gebeuren dat je een rank klimop vergeet weg te knippen en dan kom je er een paar maanden later achter dat ie al geworteld is tussen je planten. Ik zou het ook niet willen. Klimop stinkt bij mij als ik hem afknip/afscheur. Overigens: je koopt een nieuw huis, en je hebt geen 250 euro over voor een mooie schutting? Dan krijg je straks problemen als er onderhoud aan je huis is, want dat kun je dan ook niet betalen.

Het beste antwoord

Het is toch doodjammer om 50 cm uit de erfgrens te blijven. Dan mis je op de breedte van de hele tuin één meter als je een tussenwoning hebt. Als je een heg zet ga je op den duur ook een hele meter in je tuinbreedte verliezen als je het aan beide kanten doet.

De oplossing van de buren is prachtig. Natuurlijk groen, dat twee maal per jaar geknipt wordt en zo niet overwoekert of kapot maakt. Zo'n schutting neemt hooguit 15 cm van je tuin af, maar blijft een brok natuur waar bloeiende struiken prachtig tegen uitkomen.

Een houten schutting veroordeelt je om vroegtijdig in een kist te leven.

Wij hebben alle voors en tegens met de buren besproken en gekozen voor de open schutting met de fijne klimop. Er bestaan ook vele soorten in klimop en daar kan een goede tuinman/tuincentrum je over informeren.

En als je pas met allen in een nieuwbouwwijk komt wonen, start dan zonder gekrakeel, want levensvreugde bestaat ook uit een goede verstandhouding met de buurt.
9 jaar geleden
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Daar heb je natuurlijk ook gelijk in Ivana, en elke andere klimplant vind ik niet erg...maar klimop... Een andere reden dat ik graag een schutting wil, is omdat ik onze katten wil "opsluiten" binnen de tuin.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Overigens wil ik ook geen ruzie met de buren.
Ik had liever gehad dat wij een zak met geld hadden dan konden we gewoon in goed overleg dat doen, maar die zak met geld hebben we niet.
Ivana
9 jaar geleden
Het ene klimop is het andere niet. Op een lange schutting van beton heb ik ooit bij mijn dochter op iedere meter een andere klimop geplant. Prachtig: groot- en kleinbladig, bont, goudkleurig en donkergroen. Als je je katten in de tuin wilt houden met een schutting, moet er ook bovenop een naar binnengeplaatste strook komen. Met een rechte schutting houd je ze echt niet tegen. Ga toch in overleg met de buren, niet iedereen wil het laatste woord als hij/zij geld heeft. Ook voor hen is een goede verstandhouding met jullie van belang. Succes.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ja we wilden bovenop de schutting een ding maken wat naar binnen komt. (zoals bij een gevangenis muur, maar dan zonder de stroom en het scheermes prikkeldraad, beton en glas)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus Ivana, lijkt mij een prachtige oplossing. Als buren in zo'n klein landje als Nederland is het nu eenmaal geven en nemen. Ik nam de afscheiding met klimop. Klimop geeft geen geur af.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik had al geplust zegt de PC
Ivana
9 jaar geleden
:)