Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kun je een boete krijgen voor door rood licht rijden als je over de stopstreep was bij groen licht en moest wachten voor fietsers?

Ik wilde vandaag afslaan naar rechts en moest wachten voor doorgaande fietsers. Voor mij stonden nog twee auto's te wachten om af te slaan. Ik was al over de stopstreep (met groen licht), maar ik stond niet ver van de streep af. Omdat we moesten wachten op fietsers, was het inmiddels rood toen we konden rijden. Kan je dan alsnog geflitst worden?
Ik moet sowieso afwachten of er een boete op de mat komt en zag zelf geen flits, maar ik zag anderen wel (uit)lachend naar me kijken.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Dat is mogelijk. De stopstreep en het rode licht zijn twee andere dingen. De sensoren van een roodlicht flitspaal zitten meestal net voorbij de stopstreep. De huidige digitale flitspalen flitsen niet meer zichtbaar maar met infrarood.

Ik zou op dat moment een beroep aantekenen dat je door de fietsers, en dus overmacht, niet door kon rijden. Uiteraard werkt dit alleen als de fietsers een overtreding maken en dan is het nog lastig om te bewijzen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben het deels eens met je antwoord. Bezwaar aantekenen ivm overmacht lijkt me namelijk ver gezocht. De vraagsteller stelt dat er nog 2 auto's niet door konden rijden en dus had hij of zij daarop moeten anticiperen door te blijven wachten, ook al was het licht op groen. Je mag pas oprijden als je er zeker van kunt zijn dat je kunt doorrijden en niet op de kruising, of voorbij de stopstreep, komt stil te staan.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding