zijn bedrijven verplicht om extra telefoonkosten te melden op een site?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat bedoel je met extra telefoonkosten? Kosten van 0900 nummer? Starttarieven bij een abonnement? Dingen die buiten je bundel vallen? Misschien kan ik of iemand je anders beter helpen als je beter kan definieren wat je precies wilt weten!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Precies, welke extra kosten

Antwoorden (1)

Dat hoeft niet op een site, maar moet wel gebeuren in de informatie die zij vóóraf verstrekken.

Wil je een informatienummer bellen? Dan moet je eerst horen wat het kost om gebruik te maken van die dienst. Dit heet tariefmelding. Er bestaat verschil tussen een verkeerstarief en een informatietarief.
Het verkeerstarief ook wel beltarief genoemd. Dat is een bedrag dat je betaalt voor het bellen zelf. De telefoonaanbieder berekent deze kosten voor het tot stand brengen van de verbinding. Dat zijn dus jouw gebruikelijke belkosten.
Het informatietarief is het bedrag dat je voor de informatie betaalt aan de aanbieder van dat nummer. Bijvoorbeeld: je belt een 0900 nummer om filemeldingen of weerberichten te horen.
Bel je een 0800-nummer? Dat is gratis. De aanbieder hoeft hier geen tarief bij te noemen.

Hoe moet de aanbieder de tarieven vermelden?
• De aanbieder moet het beltarief en het informatietarief apart vermelden
• Is er geen informatietarief? Dan moet de aanbieder wel vertellen dat je de gewone belkosten betaalt. Bijvoorbeeld: "voor dit informatienummer betaalt u uw gebruikelijke telefoonkosten".
• Kost een informatienummer 15 cent per minuut of minder? Dan moet de aanbieder zeggen wat het kost per minuut. En dat de gewone belkosten daarbij komen. Voorbeeld: "dit informatienummer kost x per minuut plus uw gebruikelijke belkosten".
• Kost een informatienummer meer dan 15 cent per minuut? Dan moet je ook te horen krijgen wat het gesprek maximaal gaat kosten. Voorbeeld: "dit nummer kost x per minuut met een maximum van y per gesprek, plus uw gebruikelijke belkosten".
• Betaal je per gesprek? Dan moet je te horen krijgen wat dit gesprek kost: "Dit informatienummer kost x per gesprek plus uw gebruikelijke belkosten".
• Voor een gesprek dat 1 euro per gesprek kost: “Dit gesprek kost 1 euro per gesprek, plus uw gebruikelijke belkosten.”
• Rekent de aanbieder een starttarief? Dan moet de aanbieder ook vermelden wat dit starttarief is. Je hoort dan: "dit informatienummer kost x per minuut, met een starttik van y plus uw gebruikelijke belkosten".
• De informatie moet duidelijk en goed verstaanbaar zijn. Kun je het ergens nalezen? Dan moet het ook goed leesbaar zijn.

Je hoeft nog niet te betalen wanneer je een melding krijgt. Je moet met die informatie namelijk nog kunnen kiezen of je die kosten wel of niet wilt maken. Je gaat pas betalen nadat je de informatie over het tarief hebt gehad. Je kunt dan nog ophangen als je het tarief te hoog vindt.
Amadea