Kan iemand mij artikel 279 uit het wetboek van strafrecht uitleggen?

1 Hij die opzettelijk een minderjarige onttrekt aan het wettig over hem gesteld gezag of aan het opzicht van degene die dit desbevoegd over hem uitoefent, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of geldboete van de vierde categorie.

2 Gevangenisstraf van ten hoogste negen jaren of geldboete van de vijfde categorie wordt opgelegd indien list, geweld of bedreiging met geweld is gebezigd, of indien de minderjarige beneden de twaalf jaren oud is.

Zou het ook eventueel met één of meerdere voorbeelden geïllustreerd kunnen worden?

Heel erg bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K

Het beste antwoord

Als een getrouwd paar een kind krijgt, dan heeft zowel de vader als de moeder het gezag over het kind.

Krijgen een man een vrouw een kind terwijl ze niet zijn getrouwd dan krijgt alleen de moeder het gezag. De vader kan ook het gezag krijgen als hij zijn kind erkent en daarvoor een aanvraag indient bij de rechtbank.

Problemen ontstaan als een vader die geen gezag heeft, het kind niet terugbrengt bij de moeder.
Hij kan best goed voor zijn kind zorgen, maar omdat hij geen gezag heeft, onttrekt hij zijn kind aan het wettelijk gezag, omdat alleen de moeder het wettelijk gezag heeft.

Op onttrekking aan het gezag staan hoge straffen, omdat dit gezien wordt als ontvoering.

Uit paragraaf twee van dit wetsartikel blijkt dat indien geweld wordt gebruikt bij de onttrekking, dat de straffen nog een graadje hoger zijn.