Hoe zit dit met de privacy (zie toelichting)?

Toen ik een afspraak wilde maken met de huisarts vanochtend werd me duidelijk gemaakt dat er een computerstoring was.

Nu lees ik op deze pagina: http://www.nu.nl/internet/2215845/kpn-kampt-met-netwerkstoring.html onder meer dit:

"Een onbekend aantal huisartspraktijken en apotheken in Nederland zijn dinsdagochtend getroffen door een storing in het netwerk van KPN. Ze hebben geen inzage meer in hun patiëntendossiers en de agenda met afspraken."

Met andere woorden, waar blijft dan de discussie over privacy en het EPD (elektronisch patiëntdossier) als nu al, buiten mijn medeweten om mijn medische gegevens op de server staan van een mij onbekend bedrijf (Pharma Partners in Oosterhout).

Mijn concrete vraag: Mag dit zomaar?
Eveneens vraag ik me af of er iets bekend is over hoe (on)veilig dit systeem is.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Het EPD is er ook doorheen gedrukt, net als de OV Chipkaart. Ik krijg als gewichtsconsulent ook alle post hiervoor van het ministerie en is eerder 2 keer uitgesteld voordat het verplicht werd.

Zelf wantrouw ik het systeem heel erg, zo krijgen alle zorgverleners een zogenaamde UZI pas waarmee je dan moet declareren naar zowel zorgverzekeraar als om in je patiëntendossier te komen; alleen zo'n kaart kan zo in de verkeerde handen vallen; staat geen wachtwoord op, je hoeft alleen maar de kaart in de reader te stoppen en klaar is kees. Daarnaast ligt je hele medische dossier op straat. Iedereen kan erin kijken als ze willen. Vraag is; wil jij het?

Overigens moet Pharma Partners zich aan een protocol houden ivm privacy dat zij hebben opgedragen gekregen van het ministerie van VWS.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je geen bezwaar hebt gemaakt enige tijd geleden, staan zij helaas in hun recht.

Persoonlijk als ICTer wantrouw ik ieder ictproject van de overheid en heb dan ook direct bezwaar gemaakt. Ik raad je aan, dit als nog te doen.

Hoe maak ik bezwaar tegen het landelijk elektronisch patiëntendossier EPD?
U kunt bezwaar maken tegen het uitwisselen van uw gegevens via het landelijk elektronisch patiëntendossier (EPD) door het formulier 'Bezwaar EPD' te sturen naar het Informatiepunt BSN in de zorg en landelijk EPD. U kunt dit formulier opvragen via de website infoEPD.nl of via het telefoonnummer 0900 232 43 42 0900 232 43 42 (0,01 euro per minuut). Nadat uw bezwaar is verwerkt kunnen andere zorgverleners uw medische gegevens die zijn vastgelegd bij behandelend zorgverleners niet inzien.

Toegevoegd na 16 minuten:
Bekijk ook nog even deze link, het formulier
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 bedankt voor je antwoord, maar ik denk dat je het huidige systeem waarmee dus vandaag de storing was (is inmiddels opgelost heb ik gelezen) en het EPD niet moet verwarren. Het gaat mij erom dat mijn huisarts dus kennelijk mijn dossier op de server heeft gezet van Pharma Partners, zonder dat daarvoor mijn toestemming of inspraak is gevraagd, dit is wettelijk gezien wel verplicht lijkt me. Als IT'er (want ik ben geen jurist, hoewel zowel recht als ICT me interesseren) zit ik me serieus af te vragen wat dit particuliere alternatief (Pharma Partners) voor beveiliging gebruikt. Ik vrees dat het een simpele vorm van security by obscurity is en dat is niet zo veilig. Ik acht de kans bijvoorbeeld groot aanwezig dat de gegevens niet eens versleuteld zijn als ze verstuurd worden en ook niet als ze opgeslagen staan op de server. Ook acht ik de kans groot dat de overheid via slinkse wegen in staat moet worden geacht om mijn gegevens op de server van Pharma Partners in te zien (te vorderen) en daar van alles mee te gaan doen, net zoals ze dat van plan zijn met de vingerafdrukken van het paspoort.
Cryofiel
14 jaar geleden
Ik heb mijn EPD ook direct stopgezet, om dezelfde reden. Ik verbaas me over je laatste alinea. Daaruit maak ik op dat mijn gegevens WEL in het EPD worden gezet, maar dat alleen de *uitwisseling* tussen verschillende zorgverleners wordt verboden. Ik dacht dat mijn bezwaar inhield dat *geen enkele* zorgverlener ook maar enig medisch gegeven van mij in het EPD zou mogen zetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is dit trouwens het bedrijf waar de storing vandaag was: http://www.pharmapartners.nl/ die zijn zich dus wel aan het voorbereiden op het EPD begrijp ik uit onderdelen van de site, echter het huidige systeem noemden ze op die site nog EMD (elektronisch medisch dossier). Dat was ook de reden dat ik hierboven meen onderscheid te moeten maken tussen die twee en dat dit EMD dus een dienst is die door een particulier bedrijf aangeboden wordt aan de arts die buiten mijn medeweten om dit zo geregeld heeft. Ik heb een goede band met mijn huisarts, maar hier is geen kruid tegen gewassen, zo liggen mijn gegevens nog zo bij de hoogste bieder (ik bedoel niet individueel, maar wat zou bijvoorbeeld een levensverzekeraar overhebben voor laten we zeggen 50.000 dossiers). Dit is dan ook de achtergrond van mijn vraag. Hoewel ik het EPD (overheidsinitiatief) ook een zeer zorgelijke ontwikkeling vind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ik zou doen is dit probleem neerleggen bij het programma Radar. Die kunnen indien het een probleem is, de situatie aan de kaak stellen. Wij hebben daar de macht niet voor.
Ik was vanmiddag voor de eerste keer bij een specialist en zei hem, dat hij geen gegevens van mij zou aantreffen in het EPD, omdat ik alle gegevens in dat dossier heb laten wissen en het dossier zelf heb laten verwijderen. Ik heb daarvan een officiele verklaring ontvangen.
De goede man fleurde helemaal op. 'Eindelijk weer eens een patiënt die nadenkt'.
EPD is vanaf vele kanten bekeken een volksgevaar, groter dan de Mexicaanse griep.

Toegevoegd na 1 minuut:
Richting jouw vraagstelling zie ik geen probleem, want dat is namelijk niet het gevaar. Het doet er niet zoveel toe waar de gegevens fysiek zijn opgeslagen. Het hele internet is p2p bereikbaar.