Mag een overheid geld laten drukken en dat gebruiken ten behoefte van de arme mensen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
3.7K

Het beste antwoord

Een overheid mag geld laten drukken en doet dat ook voortdurend. Wat ze met dat geld doen wordt door de politiek bepaald. Meestal hebben de arme mensen het nakijken. Daar kun je zelf invloed op uitoefenen in het stemhokje.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus maken ze geld uit niets? Geld vertegenwoordigt een waarde, op het moment van bijdrukken zakt de waarde.
AWM
14 jaar geleden
Dat klopt. Amerika doet niets anders op dit moment.
Dat is de enige manier om de economie nog ietwat draaiend te houden. En dan zie je dat de koers wel 30% zakt t.o.v. de euro. En wie weet wat er nog gaat komen, sommige economen voorspellen de volledige ondergang van de dollar.

Andere antwoorden (7)

Dat mag dit is, het is gelegitimeerde valsemunterij...

Maar dat is het domste wat een overheid kan doen...

De toppen van een berg worden bepaald door de diepten van de dalen... Dus het is de armoede van de armen die de rijkdom van de rijken bepaalt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een overheid mag dat. Alleen zullen ze het normaal gesproken niet doen.

Geld is meer dan alleen een fictief iets. Er staat een waarde tegenover die bepaald wordt onderandere door de hoeveelheid geld die in een land/valuta bestaat.

Als voorbeeld met ronde getallen omdat dat makkelijker rekent:

Wanneer er nu 1.000.000 euro in totaal in omloop is dan kan je daarmee bijvoorbeeld 500.000 dollar kopen. Wanneer de overheid er 1.000.000 euro bij maakt dan is er dus 2.000.000 euro in omloop. De waarde van die 2.000.000 euro is echter nog steeds 500.000 dollar. Dus, inkopen vanuit het buitenland zijn 2 maal zo duur geworden.

Daarnaast zijn prijzen ook afhankelijk van hoeveel geld mensen hebben (inflatie). Dus als er tweemaal zoveel geld in omloop is kunnen je prijzen ook verdubbelen, want er is genoeg geld om dat te betalen. Dit veranderd niet in een week tijd, maar wel gedurende bijvoorbeeld een jaar.

Wanneer de overheid dus extra geld zou bij drukken en dit aan de armen zou geven worden alle andere mensen armer. En dat is een stap die de overheid normaal gesproken niet wil nemen.

Binnen de Europese unie mag een overheid overigens niet zomaar euro's bijdrukken, alleen ter vervanging van oude exemplaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De overheid bepaalt dit zelf, maar het vervelende aan geld bijdrukken is dat de munt zelf zakt in waarde. De overheid moet belangen afwegen en bekijken het verstandig is bij te drukken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neen , dat mag een overheid NIET.
De aanmaak van geld is gebaseerd op quota die volledig door de Europese bank wordt gereguleerd.
Anders zou je altijd even de persen kunnen laten overwerken om geldgebrek op te heffen.
Ieder gedrukte of geponste Euro heeft immers invloed op de totale waarde van deze munt.
Inflatie zou dan niet in de hand te houden zijn, zeker nu oost Europese landen meedoen.
Die zouden heel begrijpelijke redenen kunnen verzinnen om wat Euro's bij te drukken.
Nieuwe Eurolanden mogen hun geld tegen een vastgelede muntverhouding omwisselen voor de Euro. Deze Euro's mogen ze zelf drukken maar niet meer dan overeengekomen.
Hier wordt zeer streng over gewaakt.
Daarom zijn de biljetten voor alle EU landen immers hetzelfde.
Alleen aan muntgeld kun je zien waar het weg komt.
Ik meen dat het papiergeld op EEN locatie gedrukt wordt,
om bovenstaande redenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, als ze zomaar geld uitgeven gaat de waarde omlaag, voor geld bijmaken moet er een waarde tegenoverstaan, meestal in goud. Die liggen bijvoorbeeld in Amerika bijvoorbeeld opgeslagen in Fort Knox. Duitsland deed het bijv. in WOII (geld bijdrukken) met als gevolg dat een brood 500 DM kostte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mijn weten wordt er nog geen vijf euro biljet bijgedrukt, voordat een versleten vijf euro biljet vernietigd is.

Het zou wel makkelijk zijn als zomaar zou kunnen wat jij vraagt.

Oh, er staat een bank op de rand van het failissement?
Nou laat de drukpers maar even draaien, dan hebben we dadelijk kapitaal om in die bank te storten.

Dat zou valsemunterij zijn.

En de overheid kan het natuurlijk niet verkopen om zelf aan valsemunterij te doen, en het jou te verbieden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het mag wel maar levert inflatie op. Dus komt het neer op belasting betalen door iedereen, zonder nominaal geld te betalen eaak je wel waarde kwijt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Eaak is raak