Mag de Koningin de plannen afkeuren?

Het is toch zo dat de plannen door de 2e kamer worden gemaakt en vervolgens door de 1e kamer en uiteindelijk door de koningin moeten worden goedgekeurd? Mag de koningin ook weigeren een plan goed te keuren want ik hoor daar nooit wat over...?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Ja, dat mag. De koningin heeft een veto recht.

Als het ooit ter sprake komt, dan vermoed ik dat ze hier een "Boudeijn-variant" gaan toepassen.

"Koning Boudewijn van België weigerde in 1990 mee te werken aan een abortuswet waar hij persoonlijk heel veel moeite mee had. In overleg met het toenmalige Belgische kabinet legde de vorst toen (op eigen verzoek) het koningschap twee dagen neer. De ministers namen gedurende die 48 uren de staatszaken waar, inclusief de ondertekening van de wet waar koning Boudewijn gewetensbezwaren tegen had. Deze ontsnappingsroute werd goedgekeurd door het parlement, alhoewel enkele Belgische staatsrechtexperts er hun vraagtekens bij zetten.

Ook Nederlandse juristen waren uiterst kritisch. Waar zij op wezen, was het feit dat koning Boudewijn even aan de kant was gezet met een beroep op een Grondwetsartikel dat daar absoluut niet voor bedoeld was. Ook Nederland kent zo'n bepaling. Koningin Beatrix kan het koninklijk gezag tijdelijk neerleggen. Die regeling is met name getroffen voor een situatie van ernstige ziekte of iets vergelijkbaars – in ieder geval niet om te ontkomen aan gewetensconflicten. Het is daarom twijfelachtig of het Nederlandse parlement, gesteld al dat het kabinet daaraan wél zou willen meewerken, haar goedkeuring zou hechten aan zo'n ontsnappingsroute. Fraai is zo'n oplossing in ieder geval niet, maar er is, ook in het staatkundige leven, meer dan alleen fraaie juristerij."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jazeker, formele wetten hebben pas kracht nadat de koningin ze heeft ondertekend en ze gepubliceerd zijn in het staatsblad. De ondertekening van de koningin is een constitutief vereiste, zonder haar handtekening zijn ze niet geldig. In Nederland komt het desondanks nooit voor, in Belgie dus wel. Zie antwoord hierboven.

Ze kunnen de koningin niet dwingen wetten te ondertekenen.
Verder geniet de koningin immuniteit, wat inhoudt dat ze bijv nooit strafrechtelijk veroodeeld kan worden. Best raar als je erover nadenkt, maar de koningin kan juridisch gezien straffeloos een moord plegen.