Worden de gegevens van een misdrijf enkel bewaard in de gemeente van misdrijf of is dit over het hele land bekend?Worden deze ooit verwijderd?

Ik bedoel bij de politie van de gemeente of stad.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
computertijdperk.......

Antwoorden (3)

de politie in nederland is nu nog verdeeld in 26 korpsen. agenten van de verschillende korpsen kunnen nu niet zomaar in de computer van een andere regio kijken. echter de meldkamer en aangewezen personen kunnen dit wel. een misdrijf gepleegd in leeuwarden kan dus opgevraagd worden in maastricht.

gegevens worden in principe na 5 jaar uit de politiesystemen verwijderd. dat houdt in de de gemiddelde agent deze gegevens niet meer kan inzien. ze blijven echter nog wel langer bewaard.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry voor de late reactie maar is 1ste keer op een forum en is wat zoekwerk.
Ik heb wel vergeten melden dat ik in België woon.
Ik zal best een belgisch forum zoeken want de wet zal waarschijnlijk verschillend zijn!!!
Alleszins bedankt.
Alles wordt opgeslagen in een database van justitie in, ik dacht groningen! Ga er maar vanuit dat het daar járen blijft zitten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hallo Benchipi,zoals bij vorige reactie op mijn vraag ben ik dus vergeten melden dat ik Belg ben maar veronderstel dat het in België dan ook wel zal opgeslagen worden in 1 database.
Dank je.
Om op het laatste in te gaan:

"Bewaartermijn gegevens misdrijven

Gegevens over misdrijven blijven minimaal 30 jaar geregistreerd. Als de straf langer dan 3 jaar duurt, wordt de termijn verlengd met de duur van de vrijheidsstraf. Bij vrijheidstraffen van 8 jaar of meer wordt de termijn verlengd met 10 jaar. Bij zedenmisdrijven worden de gegevens pas verwijderd 20 jaar nadat de dader is overleden.

Bewaartermijn overtredingen

Gegevens over overtredingen blijven meestal 5 jaar geregistreerd. De termijn is 10 jaar als u bent veroordeeld tot een vrijheidsstraf of een taakstraf. "
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hallo Computoon,
Dus bv een diefstal als misdrijf zonder veroordeling door rechter enkel boete blijft dus 30 jaar gekend. En blijft dus ook 30 jaar staan op je Bewijs van goed gedrag en zeden?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Strafrechtelijke boetes zoals voor winkeldiefstal boven de 100 euro blijven ook geregistreert staan voor die 30 jaar. Dat wil niet zeggen dat ze op je VOG terug komen. Daar kijkt men terug naar de aard van het feit in relatie tot je werk. De stelregel is meestal 4 jaar terug tenzij het feit zo zwaar is dat je algeheel ongeschikt wordt geacht.. zoals bijvoorbeeld een zedenveroordeling voor een kinderopvangleidster.