Wat is het risico als ik een piratenzender begin?

zijn ze daar streng mee?
ik weet een zender te koop en het lijkt me best leuk.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
1.6K

Het beste antwoord

En een boete.
Mijn vriend kreeg in 1987 nog een boete van 500 gulden, de hele zender werd in beslag genomen en ook de eigenaar van het huis moest voor komen. Hij was toen net 18 jaar. Oja en een paar uur cel zat er ook gratis bij.

In die tijd werd de piraterij steeds strenger aangepakt.
Geen idee hoe het nu is, maar misschien is via internet een radiostream beginnen een goedkopere optie.
Ik denk namelijk dat het niet veel veranderd is en ze juist nog meer opletten/strenger zijn door het vele "draadloze"verkeer wat er sinds die tijd is bijgekomen. ( telefoon bijvoorbeeld).
Ik zou toch even nadenken bij wat je doet, het klinkt als een leuke hobby...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het risico? Dat je je hele inverstering binnen een uurtje weer kunt inleveren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kans dat je gepakt wordt is groot.
Ook al omdat je je zaakjes goed voor elkaar moet hebben,anders kunnen buren last van je hebben.
Door onjuiste afstelling van de zendapparatuur zou je storingen kunnen veroorzaken,in je omgeving ook op tv zenders.
En altijd volgt inbeslagname van apparatuur,en daarop nog een geld boete.
Bezint eer ge begint.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik hoor nog niemand over de boetes die buma/stemra(tegenwoordig heet die club anders) oplegd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Buma/Stemra is een private organisatie en kan geen boetes opleggen. Ze kunnen je het wel heel moeilijk maken. Je kan overigens best je materiaal gewoon legaal inkopen zonder dat je een zendvergunning hebt.
Vroeger werd je zender in beslag genomen en kreeg je een boete van F500,- en dat was dat, maar tegenwoordig wordt het bovendien gezien als economisch delict en krijg je een veel zwaardere straf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt echt geen schijn van kans om dat vol te houden. Het is voor de politie een fluitje van een cent om je uit te peilen, en dan kun je de hele zaak inleveren (inclusief eventuele cd's) en een boete betalen.

Waarom begin je geen zender op internet???
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het risico is dat je uit de lucht gehaald word en je spullen kwijt bent plus een fikse boete.