Zien planverbeeldingen van omgevingsplannen er anders uit dan die van bestemmingsplannen?

De Omgevingswet is naar de Tweede Kamer gestuurd en zal over enkele jaren in werking treden. Daarmee zal het bestemmingsplan worden afgeschaft.
Daarvoor in de plaats komt het zogenaamde "omgevingsplan".
Bij bestemmingsplannen zit een planverbeelding. Dwz een kaart met functies. Mijn vraag is in hoeverre die kaart er anders uit zal zien bij een omgevingsplan.

Wetsvoorstel: https://omgevingswet.pleio.nl/file/download/26828662

Poet
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Blijkbaar zullen verbeeldingen niet nodig zijn, al kunnen ze in de toekomst wel toegevoegd worden.

In de toelichting van het prototype van het omgevingsplan (op de website van het ministerie van infrastructuur en milieu) staat het volgende:
"In de lijn van het digitale werken, heeft het prototype geen verbeelding. Dit is niet nodig. De gewenste informatie (bv regels, beleidsregels en toelichting) wordt verkregen door het aanklikken van een locatie. Het op dit moment niet verbeelden betekent niet dat er geen verbeelding mogelijk is. Dit kan desgewenst in een later stadium gebeuren. Op basis van de data in het prototype kunnen natuurlijk ook vormvrije verbeeldingen worden gemaakt, specifiek toegesneden op de behoefte. Bijvoorbeeld voor een besluitvormingsproces kan deze er anders uitzien dan voor publieksinformatie."
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Poet
9 jaar geleden
Fascinerend. Maar er is natuurlijk toch altijd een geografische begrenzing van de verschillende categorieën van beleid. En die zal dus ook zichtbaar moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lijkt me ook. De zin: "Dit kan desgewenst in een later stadium gebeuren", geeft daarover weinig uitsluitsel, maar doet toch vermoeden dat ze er ook al aan gedacht hebben. Misschien zijn ze nog naar de beste optie aan het zoeken en blijven ze daarom nog vaag.