Via de huisarts laten afkeuren, deze weet de route.
Daarna bij Sociale Dienst een Bijstands Uitkering aanvragen en vervolgens hopen dat je weer gezond wordt.

Niet werkend leven en het met weinig geld moeten doen is niet leuk, sterkte.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ga eens lang bij het ondernemersloket van je gemeente, wellicht dat de BBZ regeling soelaas biedt totdat je in aanmerking komt voor een bijstand uitkering.
Heel veel sterkte gewenst.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je nog niet eerder een uitkering van de BBZ hebt gehad, dan heb je daar nu recht op. In principe eerst voor een half jaar en kan dan weer verlengd worden. Is nu al duidelijk dat je je eigen bedrijf / werk als zzp-er niet binnen 1 of 2 jaar weer kunt voortzetten, dan krijg je geen bbz maar ben je aangewezen op de wwb (gewone bijstand). Kun je dan over een paar jaar toch verder in je eigen vak, mag je gewoon je bedrijf weer opnieuw beginnen. BBZ is voor tijdelijke bijstand. Woon je in een kleine gemeente, doe dan goed zelf onderzoek naar waar je recht op hebt. In veel gemeentes zijn de ambtenaren van de sociale dienst niet goed bekend met de bbz-regelgeving. Hou er hoe dan ook rekening mee dat het wel een of twee maanden kan duren voor het aanvraagtraject is doorlopen en je je geld krijgt. Alleen in uitzonderlijke gevallen wordt een voorschot gegeven.
Stel dat het echt allemaal niet meer lukt dan zul je een WWB (Wet Werk en Bijstand uitkering) aan moeten vragen bij de gemeente waar je woont.
Voordien moet je wel aan kunnen tonen dat je alles hebt geprobeerd om aan andere inkomsten te komen. D.w.z.: als je geen recht hebt op WW, ZW of WAO (via het UWV aan te vragen) dan pas kom je in aanmerking voor WWB.
Wanneer je WWB ontvangt heb je een sollicitatieplicht. Je moet dus werk aanvaarden, als je dit aangeboden krijgt.
Als dit lichamelijk niet mogelijk is moet je dit aan kunnen tonen. Dus: wanneer je te ziek bent om te kunnen werken zal het medisch aantoonbaar moeten zijn. Doorloop via de huisarts, medisch specialist en (fysio) therapieën e.d. Houdt zoveel mogelijk contact met je huisarts en specialist over je lichamelijke conditie.
Als het mogelijk is moet je je medewerking verlenen voor een re-integratie op het gebied van opleiding en werk of omscholing.
Stel dat je dit lichamelijk niet kunt en de consulent van de WWB je niet geloofd, kan het zijn dat ze een expertise willen. Via een bedrijf wordt je dan medisch, psychologisch en arbeidsdeskundig gekeurd. (Je mag dit weigeren, maar kan consequenties hebben).
De uitkomst hiervan hoeft de WWB niet op te volgen. Wanneer ze dit wel doen moet je er rekening mee houden dat je ook geen hobby's of vrijwilligerswerk mag uitvoeren die je herstel in de weg kunnen staan.
Je kunt het beste mee werken en blijven praten met je consulent. Wees eerlijk over wat wel en niet gaat op dit moment. Maar laat je ook niet verleiden tot het beloven van het willen doen van werkzaamheden die echt niet gaan. Je wilt immers herstellen en ook je algemeen dagelijkse dingen kunnen blijven doen (zelfstandig wonen, je zelf verzorgen, wassen, aankleden, je potje koken enz.).
Het helpt om een dagboek aan te leggen waarin je noteert met wie je contact hebt en hoe (telefonisch, persoonlijk, schriftelijk) met de datums en tijden en namen erbij. Ook een korte omschrijving van je lichamelijk kunnen per dag kun je hierbij zetten.
Zo voorkom je discussies met instanties en behoudt je overzicht.
Heb je een rechtsbijstandverzekering? Vraag hen om adviezen.
Heel veel beterschap en sterkte!