ik ben verdacht van doorrijden na ongeval maar kan mij niks herinneren kan ik worden vervolgd?

ik heb een brief gekregen van de politie om te komen voor verhoord ben verdacht van doorrijden na aanrijding
ik weet hier helemaal niks van af en kan mij ook niks herinneren totaal niks
maar een getuige heeft mij kenteken opgeschreven en er is blijkbaar schade aan een voertuig gemaakt door mij auto
ik heb goed nagedacht kan mij niks herinneren dus ik dacht misschien heb ik een auto beschadigd onbewust dus dat ik echt geen flauw idee had
anders was ik gestopt want ik ben gewoon goed verzekerd
nu het volgende wegrijden na ongeval word gezien als misdrijf en krijg je ook een strafblad voor alleen ik heb niks gedaan en ben ook nooit met politie in aanmerking gekomen en heb ook geen verleden niks bij de politie
het mooiste is zelfs ben met de opleiding beveiliging bezig en om mij grijze pas te krijgen mag ik niet in aanmerking zijn gekomen met politie
nu mij vraag is ben aan einde van de opleiding stel je voor komt een rechtszaak en word beschuldigd?
is toch heel erg bizzar als ik een strafblad krijg van iets wat ik niet heb gedaan???
ook al zijn er getuigen misschien heb ik wel een auto geraakt maar weet het niet betekent toch niet krijg er straf voor??
weet iemand wat mij te wachten staat?"

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
27.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kan iemand mij aub helpen die er verstand van heeft
stel je voor er komt een zaak? wat staat mij te wachten?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
U komt 2x terug met de optie in het verhaal dat u mogelijk WEL een auto zou kunnen hebben geraakt.
(blackout)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja omdat de politie zei er is aangifte gedaan dus dan ga je twijfelen of ik misschien per ongeluk een auto heb geraakt? dus onbewust schade heb gemaakt mocht dat zo zijn betekent toch niet krijg strafblad?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind het verhaal nogal onduidelijk en ik las dat de auto op naam van je broer staat,dan kun jij hier nooit voor vervolgd worden want dan had je direct aangehouden moeten worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
maar mij broertje zegt dat hij van niks wist
of zich er iets van herinnerd en ik ook niet wij rijden allebei de auto maar ik vind het ook wazig
de politie vraagt mij een datum van 4 weken geleden waar ik was?? hadden ze niet eerder kunnen komen ben verdacht van een misdrijf is toch niet niks
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar waarom zou jij nu de pineut zijn? De auto staat op naam van je broer dus dan kun jij al nooit de schuld krijgen. Verder kan het best mogelijk zijn dat je het niet gemerkt hebt en aan de hand van de schade kun je dat vaak wel aannemelijk maken. Laat je broer iig naar het gesprek gaan en niet jij, het is zijn auto!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De politie heeft geen enkel bewijs wie er achter het stuur zat dus ze kunnen je niets maken. Probeer toch terug te denken waar jij en je broer op die datum waren op dat tijdstip zodat je een verklaring af kunt leggen waar je op dat moment was. Maar nogmaals,zonder directe aanhouding kan de politie niet bewijzen dat jij het was die achter het stuur zat,ik denk eerder dat je broer zich meer zorgen moet maken omdat de auto op zijn naam staat,maar dan nog valt niet te bewijzen dat het daadwerkelijk om de auto van je broer gaat,als het goed is moet de auto van je broer dan schade hebben?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja maar ik rij de auto ook best vaak drm worden we allebei verhoord
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is er niets van schade aan jouw eigen auto (die van je broer dus) te zien? Wonderlijk trouwens dat je bij jou aankloppen als het doorrijden gebeurd is met de auto van je broer... In zo'n geval benaderen ze de eigenaar, want iedereen kan wel de bestuurder geweest zijn. Dat valt dus maar heel moeilijk te bewijzen, dat jij achter het stuur zat!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan heeft jouw broer gezegd dat jij ook vaak rijdt, maar dan nog kunnen ze niet bewijzen wie er reed alleen maar dat de eigenaar van de auto de pineut is, niet jij. Maar goed, als het een kleine schade is zal het echt wel meevallen als je volhoudt dat je het niet gemerkt hebt maar wel weet dat jij daar gereden hebt. Wacht nu eerst dat gesprek eens af.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het alleen om blikschade gaat dan wordt het een verzekeringskwestie.
Lees het verhaal eens van Miraltje op
http://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/vadetail/doorrijder-gezocht/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
maar nu mij vraag is stel je voor heb inderdaad schade aangericht er is alleen blikschade meer niet hoe dan verder? want aangezien er geen slachtoffers zijn enzo word het toch geen zaak of wel?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee dan wordt het geen zaak,dan is het alleen een kwestie van verzekeringswerk.
Vraag dan of de eigenaar van de beschadigde auto contact met je wil opnemen zodat jullie de schade kunnen afhandelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kan iemand mij laatste reactie antwoorden?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb ik net gedaan,niet zo ongeduldig want dit kun je als beveiliger helemaal niet gebruiken als je dit wil worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als er een match is tussen de 2 voertuigen mbt de schade, zijn jullie het haasje.
Uw gedrag en uw reactie,s zetten nu al vraagtekens.
Wat moet oom of tante agent er wel niet van denken?
Ik acht u schuldig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
waar slaat dat nou weer op???
ik heb niks bewust gedaan mocht de schade matchen
dan nog ik weet echt van niks kan mij geen stoot of knal herinneren dus denk zal wel om lichte schade gaan
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat sxiopo een beetje aan het plagen is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@pilligro pst....blijf kalm en schiet niet in de verdediging joh. nergens voor nodig.
sxiopo hoeft je niet te verhoren of een #gerechtelijke# uitspraak te doen over deze kwestie, dus maakt je er maar niet zo druk om hoor.
waarschijnlijk bedoeld hij het als een grapje omdat het best een eigenaardig verhaal is (los gezien van wat waar-niet waar zou kunnen zijn) wat misschien ook handig kan zijn om te weten: is er ook schade aan de auto vastgesteld van je broer? op welke dag viel de bewust datum, rond welk tijdstip zou de aanrijding plaats gevonden hebben?
is dit op een dag waarop jij of je broer weleens gaan stappen/rond die tijd naar huis gaan?
je naar/van werk rijden? in welke straat zou de aanrijding plaats hebben gevonden, en zijn jij/je daar mogelijk geweest rond die tijd. is je broer ook netjes in het verkeer (niet continu boetes, paar flinke overtredingen, roekeloos gedrag etc?)
als de verz. premie is voldaan en de gegevens zoals ze bekend zijn bij de verzekeraar kloppen dan is het gewoon een kwestie van verzekeringswerk, daar komt echt geen zaak uit voort. verder zullen ze echt eerst met een bewijs moeten komen dat JIJ achter het stuur zat willen ze hier een strafzaak van maken. miss kan je via twitter, facebook, mail, msn, sms ping, bankafschrijving etc. achterhalen hoe/wat/met wie je de bewuste dag bent omgegaan of deze hebt ingevuld, of schiet het je weer te binnen als wat stukjes van de puzzel hebt. zorg dat je dat in ieder geval zo duidelijk mogelijk krijgt zodat je aanknopingspunten hebt.
nu klinkt het verhaal gewoon vaag doordat je gaat twijfelen, en daar schiet jij ook niets meer op. voel ook je broer eens flink aan de tand wat dit aangaat. ik neem aan dat ie enorm gemotiveerd is om de feiten boven tafel te krijgen en dingen uit te pluizen: zo niet zou ik mezelf toch e.e.a. afvragen.....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
lees dat het een lichte schaf is bij de achterbumper. dat is dus 'schampen' op een plek waar dat heel vaak voorkomt. als het nu een ster in je voorruit was geweest op klaarlichte dag omdat je frontaal op een bewegend persoon/object ben in gereden was het al een heel ander verhaal. dat had je wel moeten merken en moeten zien. ik denk dus dat al die termen heel beladen klinken, en wettelijk is het ook strafbaar om door te rijden. maar een lichte schaaf aan een bumper....
ze noemen het aanrijding omdat er geen andere officiële term voor is volgens mij.
men zal echt wel snappen dat men dit niet altijd doorheeft. dat gaat geen zaak worden hoor, echt niet. neem aan dat het niet om een rolls royce gaat ofzo die geraakt is, dus de kans is groot dat de griffiekosten alleen al een relatief groot deel van het blikschade bestrijken. als het echt gaat om bijzonder dure, of hele recente auto's is men wel allrisk verzekerd en heeft een procedure tegen jou of je broer al helemaaaaal geen zin. mogelijk was het een klein dafje van een oude dame
(altijd in de garage gestaan, eerste eigenaar, je kent het wel)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
eucalypje: als je all risk verzekerd bent en je vindt een getuige ben je dolblij want je hebt dan geen noclaim verlies, helemaal als je hetzelfde jaar al eens geclaimed hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat er meer aan de hand is, gelet op de ,paniek,
vragen en reactie,s van de vraagsteller.
Antoni
11 jaar geleden
Mijn indruk is dat iemand een grap met je uithaalt, maar ik weet er te weinig van om dit met zekerheid te kunnen zeggen. Ben benieuwd hoe het afloopt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gelukkig wel.
Anders pleeg ik straks een moord, en zeg mij er niets van te herinneren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
moord is wel heel iets anders he dan beetje blikschade
en mij auto ziet er hetzelfde uit er is een kleine schaaf op bumper achter maar mij auto is 12 jaar oud die schaaf kan er allang op zitten aangezien die amper te zien is
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vraag aan de politie wat de schade kosten zijn en je bereid bent die te betalen misschien gaan ze daar wel mee akkoord?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mwoh, vind het maar een vaag verhaal, als het kenteken genoteerd is komen ze bij jou broer uit en niet bij jou, kenteken staat immers op zijn naam en niet op die van jou.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mijn verhaal rommelt nergens het rommelt in mij hoofd verdacht worden van iets wat ik niet weet
en als ik iets raak merk ik het degelijk wel???
hoeft niet altijd kan ook onbewust schade hebben gedaan ligt eraan waar en hoe
maar auto staat op mij broertjes naam wij rijden de auto allebei regelmatig maar kunnen ons beide niks herinneren en snappen er niks van
wij hebben allebei ook geen strafblad en nooit in aanmerking gekomen met politie justitie of wat dan ook
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het delen van autogebruik brengt risico,s met zich mee. Bijvoorbeeld: De ene bestuurder is uitkeringsgerechtigd oid,
en de ander heeft of staat genomineerd voor het krijgen van een verantwoordelijke baan waarvan onbesproken gedrag vereist is.
Nu gaat het een keer fout en durft niemand de verantwoording op zich te nemen.
Voor het zelfde geld was men doorgereden na een aanrijding met een kind. De uitkomst hangt als het zwaard van Damocles boven uw hoofd, ook voor de volgende keren.
Wees een kerel en neem uw verantwoordelijkheid. U weet zelf wel waar de schoen wringt, maar hult het verhaal in nevelen en verheft het naar een grijs gebied.
U zult van zeer goede huize moeten komen om uw beweringen vol te kunnen houden. Meerderen stellen vast dat het verhaal rammelt aan alle kanten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het is gwm kei hard de waarheid het rommelt nergens we weten allebei van niks plus er is beweerd dat onze auto schade heeft gehad echter hebben wij geen schade niks wij hebben zoiets ook nooit meegemaakt met de politie is de 1e keer
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik geloof je wel pilli. Hoe gaat het nu verder? Wanneer moet je op het politieburo komen want ik hoor wel graag hoe het afloopt. Het lijkt mij ook een rot situatie en je hebt alles al een paar keer uitgelegd en dan komen er weer nieuwe mensen zeuren over wat er al is uitgelegd door jou.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als er schade is aan je eigen auto (nieuwe) dan moet je je wel druk maken als er simpelweg geen schade aan je eigen auto is is het onmogelijk dat je iemand hebt aangereden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik geloof je ook hoor. Ik denk eerder dat de paniek hier een teken is van oprechte verwarring. Ik zou me ook wild schrikken als ik ineens uitgenodigd zou worden voor verhoor omdat ik verdacht werd van een misdrijf (want daar hebben we het over) zonder dat ik wist daar iets van wist. Sxiopo denkt van alles af te lezen uit de wijze van reageren, maar gelukkig gaat de politie af op de feiten en heeft die over het algemeen wat minder vooroordelen. Ben je al geweest intussen? Ik ben wel benieuwd hoe het afloopt, en hoor dat graag van je.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik geloof er geen snars van. Je verhaal klopt van geen meter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als de auto op naam van je broer staat,kun jij nooit bericht hebben ontvangen,wel je broer.
Antoni
11 jaar geleden
Pilligro007, misschien is het je broer die een grap met je uithaalt! Dan is het logisch dat hij zich er niets van kan herinneren: hij doet maar alsof!

Antwoorden (11)

Je kunt alleen een strafblad krijgen als je wordt veroordeeld. Dat is dus pas als de rechter je schuldig bevindt aan dit misdrijf.

Je kunt altijd worden verdacht van een dergelijk misdrijf, maar het is maar helemaal de vraag of de getuigen het kenteken wel goed hebben genoteerd. Het is dus van belang dat je precies kunt aangeven waar jij was op het moment dat dit gebeurd zou moeten zijn. En als je dat dan ook nog kunt aantonen op de een of andere manier, dan is er niets aan de hand.
Maar stel je voor, er is een auto beschadigd op het moment dat jij daar met jouw auto langs reed. Dan was je daar wel aanwezig met je auto, maar dan nog moet het maar aannemelijk gemaakt worden dat jij met jouw auto die andere auto hebt beschadigd. Maar als die andere auto is beschadigd, dan moet dat ook zichtbaar zijn op jouw auto.

Zo zie je, er zijn genoeg mogelijkheden om jezelf vrij te pleiten.

Maar je vraag, of je kan worden vervolgd:
- je kunt verdacht worden van een misdrijf.
- verdachte zijn betekent niet dat je een strafblad hebt.
- pas als je veroordeeld bent, heb je een strafblad.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antwoord op de vraag: Ja, je kan worden vervolgd. Maar zo ver is het nog niet.
Het lijkt me verstandig als je eerst de afspraak met de politie afwacht, en kijkt wat daar uit komt.
Vraag even na of je naar de afspraak iemand mag meenemen, neem dan iemand mee die jou goed kent, kalm en rustig blijft, en die jij vertrouwt.
Wat er daarna gebeurt kun je nu nog niks van zeggen, maar zo lang je niet voor de rechter bent geweest en niet bent veroordeeld hoef je in elk geval nog niet bang te zijn voor een strafblad.
Ik kan me voorstellen dat het allemaal erg beangstigend is, als ik in jouw schoenen stond zou ik wellicht maandagochtend even langs de rechtswinkel gaan om e.e.a. na te vragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt voor de reacties allemaal
ten 1e de auto staat op mij broertje naam maar ik rij er ook af en toe in tijdstip van gebeurtenis was 4 weken geleden in een avond weet echt niet meer waar ik was is niet iets van paar dagen geleden wrm heeft het zo lang geduurd?
weet echt niet precies wat ik 4 weken geleden heb gedaan of waar ik was heel erg bizzar allemaal
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja omdat de politie zei er is aangifte gedaan dus dan ga je twijfelen of ik misschien per ongeluk een auto heb geraakt? dus onbewust schade heb gemaakt mocht dat zo zijn betekent toch niet krijg strafblad?
Ja, je kunt vervolgd worden, en ja, dit wordt inderdaad gezien als misdrijf. Maar eerst moet natuurlijk bewezen worden dat jij dit gedaan hebt. Als het gaat om blikschade dan kan ik me nog voorstellen dat je ergens wegrijdt zonder door te hebben dat je bijvoorbeeld meer dan een paaltje hebt geraakt, maar bij een groot ongeval is het natuurlijk raar dat jij niets meer weet. Dan moet je óf heel erg onder invloed zijn/black-outs hebben, óf je was er gewoon niet.

Je moet dus een paar dingen goed navragen, en als het goed is doet de politie dat ook: heeft degene die jouw nummerbord heeft opgeschreven ook doorgegeven om wat voor auto het gaat? Stel dat er net één letter verkeerd onthouden is, dan sta je daar mooi met je rode fiat panda waar een mercedes bus gezocht wordt.. ik bedoel maar: er moet gecontroleerd worden of alle feiten kloppen. Aangezien het in Nederland zo werkt dat je onschuldig bent tot je schuld bewezen wordt, moet de ander aantonen dat jij inderdaad schuld hebt hieraan. Al helpt het natuurlijk als jij bonnetjes, getuigen of andere dingen kunt overleggen die aantonen dat jij op het bewuste tijdstip niet ter plekke was.

Vertel gewoon aan de politie dat je echt niet weet wat er gebeurd is en dat je je van geen kwaad bewust bent, en vraag hen om aan te tonen dat jij daar inderdaad was. Eén getuige is natuurlijk wat mager, en een vergissing is zo gemaakt. Als er meer getuigen zijn, of er op een andere manier aannemelijk gemaakt kan worden dat jij inderdaad aanwezig was bij dit ongeluk, dan is het wijs om een advocaat te contacteren. Dat mág ook direct, maar is wellicht niet direct nodig.

Als je verzekerd bent voor rechtsbijstand, kun je jouw verzekering vragen je bij te staan. Is dat niet het geval, dan kun je in elk geval gratis advies vragen bij het juridisch loket, en daarnaast kunnen mensen met een laag inkomen in Nederland een beroep doen op de gesubsidieerde rechtsbijstand, dan betaal je alleen een inkomensafhankelijke eigen bijdrage voor de hulp van een advocaat. Bij het juridisch loket kunnen ze je vertellen bij welke advocaat je daarvoor terecht kunt in jouw regio, mocht dat nodig zijn. Maar ga eerst maar gewoon praten, en neem iemand mee om je te steunen. Liefst iemand die kan bewijzen/getuigen van waar jij was op het moment van dat ongeval, als dat duidelijk elders was.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank je voor je reactie er is alleen blikschade bij een voertuig dus geen ongeval met personen erbij betrokken ofzo?
maar stel je voor ik heb per ongeluk blikschade aangericht en dit word bewezen krijg ik toch geen strafblad? dan is het een kwestie van verzekeringspapieren invullen toch?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb tegen de politie gevraagd tijdens het gehoor om de auto te bekijken er is alleen een lichte schaaf bij de achterbumper te zien
maar stel je voor er is inderdaad een aanrijding geweest alleen hadden we niet in de gaten wat staat ons dan te wachten is het gwn verzekeringskwestie of word het een zaak want er is niks bewust gedaan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is het verschil tussen een overtreding en een misdrijf: doorrijden na een ongeval is een misdrijf, en als je ervoor veroordeeld wordt, zal dat wel degelijk leiden tot een strafblad, en kan het bijvoorbeeld de afgifte van een VOG (verklaring omtrent gedrag) in de weg staan. Maar zo ver is het nog niet, voor een veroordeling is bewijs nodig. Daarbij moet dan niet alleen aangetoond worden dat jij de schade hebt veroorzaakt, maar ook dat jij wist of redelijkerwijs kon vermoeden dat je de ander letsel of schade had toegebracht (zie link, dit valt onder artikel 7 van de wegenverkeerswet, http://www.wetboek-online.nl/wet/WVW/7.html). Zo ver zijn we dus nog niet. Als er alleen blikschade is, kan ik me voorstellen dat - als het gaat om een heel minieme schade - de rechter je nog wel wil geloven als je zegt dat je niet wist dat je deze schade had veroorzaakt. Maar weet je zeker dat jij niet op de plaats van het ongeval was toen dat gebeurde? Heb je je agenda al nagekeken, of andere afspraken? Sms-jes van die datum, of mailtjes die je wellicht doen herinneren wat je aan het doen was toen? Heb je al gezinsleden en vrienden gevraagd of zij het weten? Dat lijkt me toch allereerst van belang: uitzoeken of jij daar geweest kunt zijn of niet. Als je namelijk kunt bewijzen dat jij daar helemaal niet was, ben je heel snel klaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
We typen tegelijk. Op je vraag: als jij wel deze schade hebt veroorzaakt, dan is het dus NIET gewoon een verzekeringszaak, maar kun je vervolgd worden op grond van artikel 7 van de WvW (zie bovenstaande link). En ALS er naar aanleiding van het verhoor/gesprek bij de politie besloten zou worden om jou te vervolgen, dan raad ik je absoluut aan om een advocaat te zoeken. Het gaat dan echt om een strafzaak. En ja, je kúnt veroordeeld worden ook als je je niets meer kunt herinneren. Bij blikschade zie ik dat niet snel gebeuren, maar onmogelijk is het niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat hier alleen om blikschade Lies12,misschien is het beter als vraagsteller de vraag aanpast want zo lijkt het net alsof vraagsteller verdacht wordt van doorrijden na een ongeval met letselschade.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Maria: artikel 7 spreekt o.a. van "letsel OF schade". Blikschade is ook schade, is jurisprudentie van. Alleen zal de omvang van de schade een rol spelen bij het bepalen van de strafmaat. En in dit geval moet eerst bewezen worden dat VS A) betrokken was en B) redelijkerwijs kon weten dat hij schade (of letsel) had veroorzaakt. En daarin zal de aard van het ongeval meespelen: rijd je een anders auto total loss, dan zal niemand geloven dat je er geen erg in had. Schamp je een bumper bij het inparkeren, dan wordt het een ander verhaal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heb begrepen van de politie er is alleen blikschade dus geen gewonden ofzo
Het antwoord is ja, je kan worden vervolgd. De politie is nu nog bezig om de daadwerkelijke situatie uit te zoeken. Mocht er uiteindelijk voldoende en overtuigend bewijs zijn dat u doorgereden bent na een ongeval, dan kan de officier van justitie besluiten om vervolging in te stellen. Dan moet u inderdaad voor een rechter verschijnen.

U schrijft dat u opgeroepen wordt als verdachte. U heeft als verdachte wel verschijningsplicht, maar u heeft ook het recht op zwijgen en recht op een advocaat.

Wat de politie moet gaan doen is het volgende: zij moeten vaststellen dat uw auto op de plek van het ongeval was, en dat u erin heeft gezeten. Vervolgens moeten ze gaan onderzoeken of u ook daadwerkelijk bij het ongeval betrokken was. Dat kan door sporenonderzoek op de auto. Vervolgens moet vastgesteld worden dat u redelijkerwijs op de hoogte had kunnen zijn dat het ongeval plaatsgevonden heeft.

Er zit een zeker risico aan het meewerken aan een verhoor waarvan u niet weet wat er precies gebeurd is. Ik heb hierboven opgesomd welke zaken bewezen moeten worden. Is het geval dat de politie al het bewijs al rond heeft, behalve dat u de bestuurder was, dan levert het beantwoorden van de vraag of u die dag met uw auto weg was al het sluitstuk op.

Gezien uw toekomstplannen is het vooraf raadplegen van een advocaat geen overbodige luxe. Een advocaat kan met u bepalen wat juridisch de beste tactiek is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat alleen om blikschade,jammer dat vraagsteller niet wat duidelijker is geweest is zijn vraag.
het kan maar dat lijkt me heel onwaarschijnlijk.

ik lees dat het om een klein krasje gaat op de bumper van de auto, dus de schade aan de andere auto zal ook meevallen.

als het op een tijdstip is geweest waarop het donker was, en de andere auto stilstond toen die van je broer er tegenaan kwam is het helemaal niet onlogisch en ongeloofwaardig dat een van jullie hier niets van heeft gemerkt, of heeft gedacht een stoeprand of paaltje te raken/schampen.

kijk, als je nu met een te hoge snelheid frontaal tegen een persoon aan zou rijden op klaarlichte dag in een drukke woonwijk en je voorruit zou beschadigd zijn en onder het bloed bv zitten was het een heel ander verhaal geweest.
ook dat is doorrijden na ongeval.

dit had je moeten zien
dit had je wel kunnen voorkomen door 'normaal rijgedrag'
dit had je kunnen horen
hier had je voor kunnen stoppen na het ongeval.

zou men onder invloed zijn van van alles en nog wat waardoor men het bovenstaande niet doorheeft en niet kan stoppen moet men deze schade op een nuchter moment alsnog melden aan de politie.
(er is iets echt niet aan de haak, en anders zou men dit moeten melden als vernieling als het kwartje nog niet zou vallen)

bij jullie is het anders:
het is niet met hoge snelheid gebeurd
het is geen geluid of dreun die je wel MOET opvallen/opmerken
de schade is zo klein dat je er ook vanuit kan gaan dat deze er al zat (niet eerder was opgevallen) of door een ander persoon is aangebracht.

en daarbij:
men kan nooit bewijzen dat jij of je broer het was, of men zou dit moeten kunnen achterhalen. (justitie kan heel veel achterhalen maar dan ben je wel echt heel verkeerd bezig)

de schade aan de andere auto zal ook niet enorm zijn. en al was het een dikke royce, nieuwe mercedes Benz SL, of een versgepimpte zeldzame caddi: dan is men echt wel all risk verzekerd.

ALS er keiharde bewijzen zijn dat jij het zou zijn, en ALS men hier een rechtzaak van wil maken: dan vallen de kosten van een advocaat, griffiekosten, en eigen bijdrage (ook bij een toevoeging!) zeer waarschijnlijk in het niet bij de schade aan de andere auto.

kortom, het is niet mogelijk te bewijzen, en het zal geen enkel nut hebben hier een zaak van te maken, laat staan ernstig genoeg zijn om jou welke straf/sanctie dan ook op te leggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat men jou en je broer wil horen hoort bij de procedure en is ook iets wat voor de verzekering van belang kan zijn. geef aan dat je voor jezelf hebt geprobeerd na te gaan of jij die dag/plaats/tijdstip achter het stuur zat maar hier geen zekerheid over kan geven. de mogelijkheid dat jij het was kan je tegen die tijd wellicht niet uitsluiten, en de mogelijkheid dat je het wel was kan men niet bewijzen. vraag wat je het beste kan doen, wat voor de mensen die schade hebben het beste is.
wel of niet gedaan: vertel dat je niet zit te wachten op toestanden die je netjes op kan lossen, en je hiervoor verzekerd bent. als jij zegt dat je bang bent dat er dit of dat zal gebeuren zal het verhoor enkel lastiger zijn voor je.

als je open en eerlijk bent, netjes meewerkt, je goede wil toont, en geen gekke dingen te verbergen hebt is er gewoon helemaal niets aan het handje. OOK niet als je deze 'gruwelijke' aanrijding op je geweten hebt :))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tegenwoordig heeft het OM ook de mogelijkheid iets af te doen met een strafbeschikking. Geen advocaat, geen rechter, gewoon onderling regelen tenzij je in verzet gaat. En waarom zou de ander moeten opdraaien voor de kosten als hij all-risk verzekerd is? Als ik door een ander een klein krasje op mijn auto krijg wil ik dat ook graag vergoed zien. Net zoals dat ik zelf moet betalen als ik hem zelf rij.
Volgens mij is er alleen maar sprake van een misdrijf als er slachtoffers zijn. Of het valt dus allemaal mee, of het doorrijden is erger geweest dan je doet voorkomen. Het gaat waarschijnlijk echt niet alleen om een beschadigde auto. En ik denk dat je dan een zwakke zaak hebt, aangezien iemand jouw kenteken heeft genoteerd. Wat bewijst dat jij, of in elk geval je auto, op die plek aanwezig was.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
er ook sprake van een misdrijf als er géén sprake is van een zwaar strafbaar feit (hoef niet per definitie een slachtoffer te zijn) dit is idd geen misdrijf, maar een overtreding.
men onderzoekt tijdens het verhoor of het aannemelijk is dat het ongeval niet is opgemerkt. onschuldig tot het tegendeel is bewezen, zo werkt dat nu eenmaal. dat het bewust voertuig betrokken is dat is 1, maar bewijzen dat iemand het mogelijk niet heeft opgemerkt daadwerkelijk achter het stuur zat is een heel ander verhaal. je link betreft ongevallen en/of zwaardere delicten, en geen (verkeers)overtreding.
bovendien betreft het strafzaken met meervoudig rechtspraak. voor een mogelijk onopgemerkte botsing zonder letsel komt een ovj niet eens uit zijn bed. ben verder wel benieuwd wat de aanleiding is waardoor jij denkt dat het waarschijnlijk niet alleen om een beschadigde auto gaat. (waar zou het dan nog meer over kunnen gaan volgens jou? ik kan dat namelijk niet uit de tekst opmaken, maar wellicht zie ik iets over het hoofd?)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Doorrijden na een ongeval is een misdrijf, ook als er geen persoonlijk letsel is. Artikel 7 spreekt van "letsel OF schade". Als je te hard rijdt en een ongeval veroorzaakt, ben je in overtreding. Als je vervolgens doorrijdt zonder je identiteit kenbaar te maken, pleeg je een misdrijf. Daar hoeft echt niet direct letselschade voor te zijn: als je een geparkeerde auto in de prak rijdt en niets laat weten, ben je ook schuldig aan een vluchtmisdrijf. Wacht je dan netjes op de eigenaar, of laat je je gegevens achter en bel je daarna de politie, dan is het een verzekeringskwestie. Rij je door zonder dit te doen, dan pleeg je een misdrijf. Dat is hier inderdaad nog niet aangetoond, maar artikel 7 is echt niet alleen van toepassing wanneer er gewonden zijn. Is genoeg jurisprudentie over.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eucalypje, ik kan me niet voorstellen dat de politie er een zaak van maakt als het om een kleine schade gaat. Ze hebben wel wat beters te doen. Tja, als je kenteken is genoteerd door een getuige, heb je toch een slechte zaak. Dan moet jij maar aantonen dat je er niet was. En als je er dan wel bent geweest en je hebt het niet gemerkt, dan denk ik niet dat je erg sterk staat. Als ik ergens tegenaan rijd of schade veroorzaak, dan merk in dat, tenzij .....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
..... tenzij..... wat? ik denk dat het goed is dat vrouwe justitia een geblinddoekt is. dat er een verhoor komt wil niet per definitie zeggen dat er ook een zaak van gemaakt zal worden. @Lies
waaruit maak je op dat er te hard gereden is?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat er een verhoor komt wil niet per definitie zeggen dat er een zaak van wordt gemaakt. Daar heb je gelijk in. Maar dat er een verhoor komt, zegt wel dat er mogelijk meer aan de hand is dan de vragensteller zegt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nergens, Eucalypje, het is een voorbeeld. Als X, dan Y. Als W, dan Z. Even om te benadrukken wat in een situatie van schade een overtreding is en wat een misdrijf.
auto gestolen/uitgeleend op tijdstip ongeval
medicijngebruik (geheugen niet in orde)
(in-)slaappillen (geheugen tijdelijk weg)
alcoholgebruik
ziek (geheugen)
alibi (misschien kan je bewijzen dat jij en de auto ergens anders waren)

soms worden kentekenplaten nagemaakt en gebruikt door criminelen heel ergens anders en is het niet moeilijk (getuigen) om te bewijzen dat je elders was.

als je onschuldig bent, is het natuurlijk heel erg zuur dat je verdacht wordt van een misdrijf.
echter pas bij veroordeling komt je toekomstige werk en huidige opleiding in de de problemen.

of je veroordeeld en dus gestraft wordt, weten wij niet, dat weet straks de rechter.

je bent per brief opgeroepen voor verhoor.
ga zsm met de brief en je verzekeringspapieren (+id-kaart) naar een sociaal raadsman of juridisch loket of "gewoon" een advocaat en informeer of je direct juridische hulp nodig hebt, en wat je "moet doen".

ga er wel heen, niet gaan is erg dom...

sterkte !

Toegevoegd na 1 minuut:
antwoord op je vraag: ja, je kan worden vervolgd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haal je net teveel doemscenario's in je hoofd.
Veel ongelukken (of in dit geval een beschadiging van een voertuig) onttrekken zich aan de waarneming van de bestuurder.
Heb je ZELF schade aan je auto die je niet kunt verklaren?
De politiemensen zijn ook MENSEN.
in het gesprek (ga er heen en vertel EERLIJK je beleving)zal de politie kunnen zien dat je niet liegt en niets te verbergen hebt.
Dan ligt het plaatje al heel anders, bij misdrijf zit altijd een vorm van opzet of nalatigheid.
Kom niet met een geslepen of gekunsteld verhaal.
Ga jij op scherp spelen , dan doet de politie dat ook.
Bij het (eerste)verhoor maag een advocaat niet aanwezig zijn in Nederland is mijn ervaring. Ik begeleid mensen die mentale problemen hebben en tja dan komt de politie er door hun "onhandigheden " aan te pas.
Ze onderscheiden echt wel een geslepen linkmichel van een eerlijke burger die mogelijk buiten eigen weten wat schade heeft veroorzaakt.

In dat laatste geval moet je hooguit de schade vergoeden of je verzekering betaalt dat.

Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat je een strafblad oploopt.
Maak je dus geen zorgen, als je eerlijk blijft is ook de kans op een eerlijke behandeling het grootst.

Toegevoegd na 3 minuten:
EErste zin : net=niet (mijn Fries stond nog aan)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De wetgever stelt:

Het is degene die bij een verkeersongeval is betrokken of door wiens gedraging een verkeersongeval is veroorzaakt, verboden de plaats van het ongeval te verlaten indien:
a bij dat ongeval, naar hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, een ander is gedood dan wel letsel of schade aan een ander is toegebracht;
b daardoor, naar hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, een ander aan wie bij dat ongeval letsel is toegebracht, in hulpeloze toestand wordt achtergelaten.

Volgens mij is dit niet van toepassing als ik je verhaal zo lees,dus ik denk dat het met een sisser zal aflopen. Ik hoop wel dat je verhaal klopt en dat je niet onder invloed was van alcohol, drugs of medicijnen en dat de botsing echt niet heel ernstig was. Anders ziet het er natuurlijk heel anders uit voor je. Je bent wel verplicht om mee te werken aan het politieonderzoek. De kans op vervolging bestaat dus wel degelijk, maar je bent onschuldig tot het tegendeel bewezen is. Het is wel van belang dat je aantoont waar jij was op het moment van het ongeval en ook moet nog maar blijken dat jij de bestuurder was.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ga dan gewoon naar het politiebureau, met het verhoor komen ze er waarschijnlijk wel achter dat jij het niet geweest was. Ik vind het wel een bijzonder verhaal, maar ik geloof je gewoon. Als je kenteken toevallig op een site staat (niet een kenteken-zoek-site, maar zoals een forum of goeievraag.nl), dan kan hij ook stiekem van jou auto af zijn gehaald en daar tijdelijk een nep-kenteken op zat. Of juist andersom.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat de ander eerst moet bewijzen dat jij daar ben geweest, of jij een goed alibi hebben daar niett te zijn geweest. IK zou heel diep graven en alle feitjes boven tafel willen krijgen, om te kunnen bewijzen dat jij niet degene kan zijn geweest. Misschien is het wel een andere maar heeft de gene een verkeerd nummerbord opgeschreven.