Wie of wat bepaalt het wettelijk geregistreerde geslacht van een hermafrodiet?

Stel, er wordt een hermafrodiet kind geboren. ("Gefeliciteerd, het is een, eh... mens!")
Hoe word er vervolgens bepaald welk geslacht er op de geboorteakte komt te staan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onzijdig? Omslachtig? Tweeslachtig? Beslachtig? Twijfelachtig?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of wat dacht je van een siamese hermafrodieten tweeling?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'Gefeliciteerd, het is een, eh… mens!' doet me denken aan een boek over genderdysfore kinderen waar ik pas geleden over las, met de prachtige titel 'Hoera, het is een mensje!'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, inderdaad!
Daar had ik ook over vernomen; niet eens aan gedacht toen ik het schreef...
Inderdaad een prachtige titel!

Antwoorden (5)

Volgens mij beslissen de ouders onder welk geslacht ze het kind aangeven bij de burgerlijke stand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de ouders beslissen.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor je hebt gelijk!!! Morgen krijg een + van mij (gaat met iPhone helaas niet)
volgens mij is het een tijdelijke beslissing. Zodra het kind zelf aan kan geven dat zijn geslacht dat op het paspoort staat voor zijn gevoel niet klopt kan alles in goed banen gelijdt worden voor een geslachtsverandering tzt. In Engeland zijn de regels wat soepeler. Maar er waren hier al wetsvoorstellen om het eenvoudiger te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naar mijn weten is een hermafrodiet meer vrouwelijk dan mannelijk dus denk dat dat mss een rol speelt maar ik denk dat de ouders het mede bepalen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op de geboorte akte staat dan, dat het geslacht niet kan worden vastgesteld. Dit komt rechtstreeks uit de wet (lid 3):

Art. 19d.
1. Indien het geslacht van het kind twijfelachtig is, wordt een geboorteakte opgemaakt, waarin wordt vermeld dat het geslacht van het kind niet is kunnen worden vastgesteld.

2. Binnen drie maanden na de geboorte, of, bij overlijden binnen die termijn, ter gelegenheid van de aangifte van het overlijden, wordt onder doorhaling van de in het eerste lid bedoelde akte een nieuwe geboorteakte opgemaakt, waarin het geslacht, indien dit inmiddels is vastgesteld, wordt vermeld aan de hand van een ter zake overgelegde medische verklaring.

3. Is binnen de in het tweede lid genoemde termijn geen medische verklaring overgelegd, of blijkt uit de overgelegde medische verklaring dat het geslacht niet is kunnen worden vastgesteld, dan vermeldt de nieuwe geboorteakte dat het geslacht van het kind niet is kunnen worden vastgesteld. (BW art. 1:17 lid 2 (oud))